Bekijk volle/desktop versie : Vondst gen zwangerschapsvergiftiging



04-04-2005, 20:34

Citaat door Corrie:
http://www.telegraaf.nl/binnenland/19569231/Vondst_gen_zwangerschapsvergiftiging.html

AMSTERDAM - Onderzoekers van het VU medisch centrum in Amsterdam melden dat ze de oorzaak van zwangerschapsvergiftiging hebben ontdekt. Zij hebben het voor deze vergiftiging verantwoordelijke gen geïsoleerd.


De wetenschappers van de afdeling klinische chemie hebben hun bevindingen deze week in Nature Genetics gepubliceerd. Ze vonden bij zwangerschapsvergiftiging een erfelijk defect in een gen dat de vaatverbinding van moeder en kind in de placenta (moederkoek) regelt.

Het gen behoort tot een nieuw ontdekte klasse DNA-bindende eiwitten. Verder noemen de onderzoekers het opvallend dat in de placenta alleen de erfelijke informatie die de moeder doorgeeft aan het kind van belang is voor het ontstaan van de afwijking. Normaal gesproken geven de vader en de moeder beiden de helft van de erfelijke informatie door.

Zwangerschapsvergiftiging of preeclampsie komt voor bij 5 tot 10 procent van de zwangere vrouwen. Het kan leiden tot hoge bloeddruk, nierafwijkingen met eiwituitscheiding, vochtophoping, tintelende vingers, misselijkheid en wazig zien. Het ongeboren kind krijgt te weinig voedingsstoffen en kan dus groeiachterstand oplopen. Dit kan leiden tot complicaties rond de geboorte of zelfs overlijden.


Als ik iets moet noemen waar ik trots op ben in dit land dan zijn de onderzoekers er 1 van, nederland scoort goed met onderzoeken als deze...

En daarbij is dit soort materie altijd erg interresant...
.

04-04-2005, 21:34


Klopt, Nederland doet het op het gen-onderzoek wel aardig.

Ik vindt het mooi dat dergelijke 'defecte' genen worden gevonden in de wirwar van verschillende genen die ons menselijk lichaam rijk is. Nu is het enkel een leuk weetje, maar in de toekomst is het mogelijk om te voorkomen dat dit gen in het lichaam zit, of actief is.

Ik zie het al voor me; Ik zou graag een kind willen hebben; een meisje met blonde haren een hoog IQ, snelle reflexen, etc. etc. Mwa, even wachten nog, want voor dergelijke dingen is een hoge graad van genetische manipulatie en invitrofurtilisatie nodig. En dan heb ik het nog niet eens over de soort biopod die de mens moet ontwikkelen om 'natuurlijk' fouten in de baarmoeder te minimaliseren....maar wat lul ik, die moet de mensheid nog uitvinden, ik loop weer eens te ver vooruit.

Ow ja, de mensheid zal ze wel nodig hebben, onze planeet wordt er nou niet bepaald leefbaarder op.

04-04-2005, 22:18

Citaat door Corrie:


Als ik iets moet noemen waar ik trots op ben in dit land dan zijn de onderzoekers er 1 van, nederland scoort goed met onderzoeken als deze...

En daarbij is dit soort materie altijd erg interresant...
Wel goed dat ze eindelijk resultaten laten zien van onderzoeken. Helaas
mocht dat niet baten bij eerdere gebeurtenissen en verliezen die men heeft
moeten ondergaan.
Ik zal zeker het rapport gaan opvragen om te lezen. Lijkt me interessant.

05-04-2005, 00:53

Citaat door no_brains:
Wel goed dat ze eindelijk resultaten laten zien van onderzoeken. Helaas
mocht dat niet baten bij eerdere gebeurtenissen en verliezen die men heeft
moeten ondergaan.
Ik zal zeker het rapport gaan opvragen om te lezen. Lijkt me interessant.
Moge veel kinder levens gespaard worden met deze ontdekking.

05-04-2005, 01:02



Citaat door born_2_B_muslim:
Moge veel kinder levens gespaard worden met deze ontdekking.
ameen hoest met jou broeder

05-04-2005, 01:07

Citaat door no_brains:
ameen hoest met jou broeder
Alles goed zuster

05-04-2005, 01:13
Pre-eclampsie (zwangerschapsvergiftiging) is een belangrijke oorzaak van ziekte en sterfte van zowel moeder als kind tijdens en kort na de geboorte. Pre-eclampsie treedt in ongeveer 2-5% van de zwangerschappen op. Pre-eclampsie heeft als belangrijkste symptomen hoge bloeddruk en eiwitverlies in de urine in de tweede helft van de zwangerschap.

Het HELLP syndroom is een vorm van pre-eclampsie gekenmerkt door bloedafbraak, een te kort aan bloedplaatjes, en een gestoorde functie van de lever. Bij pre-eclampsie is er ook vaak sprake van een achterblijvende groei van het kind.

Het klinisch beeld en het beloop van pre-eclampsie zijn zeer variabel. Zo begint pre-eclampsie bij een deel van de patiënten vroeg in de zwangerschap -voor 34 weken- en bij een deel aan het eind van de zwangerschap en soms pas na de bevalling. Bij patiënten die de pre-eclampsie vroeg in de zwangerschap ontwikkelen komen groeiachterstand en het HELLP syndroom vaker voor.

Er zijn nog veel vragen over de oorzaak en de ontstaanswijze van pre-eclampsie. Een tweetal feiten staat vast. Ten eerste speelt de placenta (moederkoek) een essentiële rol. Pre-eclampsie ontstaat alleen in de aanwezigheid van een placenta en herstelt pas na de bevalling. Verder is de kans op pre-eclampsie verhoogd bij een grote placenta, zoals bijvoorbeeld bij een meerling-zwangerschap.

In de tweede plaats staat vast dat een slecht functionerend endotheel de verklaring is van de verschijnselen van pre-eclampsie bij de moeder. Endotheel is de bekleding van de binnenkant van bloedvaten. Gezond endotheel voorkomt spontane stolling van bloed in het vat, reguleert de doorlaatbaarheid voor eiwitten en houdt het bloedvaat open. Als het endotheel slecht functioneert, zogenaamde endotheliale dysfunctie, treden activatie van de bloedstolling, lekkage van eiwitten uit het bloedvat en samentrekking van het bloedvat op.

Dit leidt onder meer tot eiwitverlies in de urine door de toegenomen lekkage en tot een hoge bloeddruk door samentrekking van de bloedvaten. Het is niet bekend welke mechanismen leiden tot deze endotheliale dysfunctie. Doel van dit proefschrift was om de rol van enkele mogelijke mechanismen, die hier een rol bij zouden kunnen spelen, op te helderen.

05-04-2005, 01:33

Citaat door no_brains:
Pre-eclampsie (zwangerschapsvergiftiging) is een belangrijke oorzaak van ziekte en sterfte van zowel moeder als kind tijdens en kort na de geboorte. Pre-eclampsie treedt in ongeveer 2-5% van de zwangerschappen op. Pre-eclampsie heeft als belangrijkste symptomen hoge bloeddruk en eiwitverlies in de urine in de tweede helft van de zwangerschap.

Het HELLP syndroom is een vorm van pre-eclampsie gekenmerkt door bloedafbraak, een te kort aan bloedplaatjes, en een gestoorde functie van de lever. Bij pre-eclampsie is er ook vaak sprake van een achterblijvende groei van het kind.

Het klinisch beeld en het beloop van pre-eclampsie zijn zeer variabel. Zo begint pre-eclampsie bij een deel van de patiënten vroeg in de zwangerschap -voor 34 weken- en bij een deel aan het eind van de zwangerschap en soms pas na de bevalling. Bij patiënten die de pre-eclampsie vroeg in de zwangerschap ontwikkelen komen groeiachterstand en het HELLP syndroom vaker voor.

Er zijn nog veel vragen over de oorzaak en de ontstaanswijze van pre-eclampsie. Een tweetal feiten staat vast. Ten eerste speelt de placenta (moederkoek) een essentiële rol. Pre-eclampsie ontstaat alleen in de aanwezigheid van een placenta en herstelt pas na de bevalling. Verder is de kans op pre-eclampsie verhoogd bij een grote placenta, zoals bijvoorbeeld bij een meerling-zwangerschap.

In de tweede plaats staat vast dat een slecht functionerend endotheel de verklaring is van de verschijnselen van pre-eclampsie bij de moeder. Endotheel is de bekleding van de binnenkant van bloedvaten. Gezond endotheel voorkomt spontane stolling van bloed in het vat, reguleert de doorlaatbaarheid voor eiwitten en houdt het bloedvaat open. Als het endotheel slecht functioneert, zogenaamde endotheliale dysfunctie, treden activatie van de bloedstolling, lekkage van eiwitten uit het bloedvat en samentrekking van het bloedvat op.

Dit leidt onder meer tot eiwitverlies in de urine door de toegenomen lekkage en tot een hoge bloeddruk door samentrekking van de bloedvaten. Het is niet bekend welke mechanismen leiden tot deze endotheliale dysfunctie. Doel van dit proefschrift was om de rol van enkele mogelijke mechanismen, die hier een rol bij zouden kunnen spelen, op te helderen.
Aan het krijgen van kinderen zit een groot risico voor de vrouw.

05-04-2005, 08:47

Citaat door born_2_B_muslim:
Aan het krijgen van kinderen zit een groot risico voor de vrouw.
Hele grote risico's. Vooral het krijgen van het eerste kind. Of je kunt hiermee te maken krijgen, of je hebt een miskraam. Of je krijgt een zwaar gehandicapt kind. Of je hebt een erg zware zwangerschap of bevalling... allemaal risico factoren