Bekijk volle/desktop versie : Allah de Verhevene



01-07-2015, 03:57
Allah is verheven boven zijn troon, boven de hemelen.

Imaam ash-Shaafi'ee heeft gezegd:
"Voorwaar, Allah, de Meest Verhevene, is boven Zijn Troon, boven Zijn Hemelen. Hij Nadert Zijn schepping hoe Hij dat wenst en Allah Daalt Neer naar de laagste hemel hoe Hij dat wilt.x
Overgeleverd door Al-Hakamee in 'Aqeedat us-Shafi'ee

Over Imam Maalik rahmatAllahu ‘aleyh is het volgende gezegd door Djafar ibnoe Abdillah, die zei:
“Toen wij een keer bij (imam) Maalik zaten, kwam een man binnenstappen en vroeg: "O Aboe Abdillah, Allah heeft Zich boven Zijn Troon verheven, hoe heeft Hij Zich verheven?” Imam Maalik werd naar aanleiding van deze vraag ontzettend boos en het klamme zweet brak hem uit. Hij hief vervolgens zijn hoofd en gooide een stokje weg dat hij eerder in zijn hand had en zei: ,,Wat betreft de hoedanigheid van (de Eigenschappen van) Allah, dit gaat ons verstand te boven. Wat betreft het zich verheffen, (de betekenis hiervan) is bekend. Het geloven in het feit dat Allah zich boven Zijn Troon heeft verheven is verplicht en het vragen ernaar is een religieuze innovatie (bidah)…”

Imaam Abu Hanifa:
Abu Haneefa heeft gezegd: "Degene die zegt; 'Ik weet niet of mijn Heer boven de Hemelen of op aarde is', heeft ongeloof gepleegd, omdat Allah gezegd heeft:
الرَّحْمانُ عَلَى الْعرْشِ اسْتَوَى
"De meest Verhevene, die boven Zijn Troon Verheven is."
En Zijn Troon is boven de zeven Hemelen. En als iemand zegt dat Hij Boven de Troon is, maar hij zegt: 'ik weet niet of de Troon boven de
Hemelen of op aarde is.' Abu Haneefa zei: 'Hij is een ongelovige omdat hij het feit ontkent dat Hij boven de Hemelen is, en een ieder die ontkent dat Hij boven de Hemelen is dan heeft hij ongeloof gepleegd omdat Allah Hoger dan de hoogste hemelen is, en Hij wordt aangeroepen vanuit het hoogste punt en niet van het laagste."
Sharh 'Aqeedat ut-Tahawiyyah (p.322) van Ibn Abil-Izz Al-Hanaf

Aboe Dawood heeft in zijn Sunan overgeleverd dat de Profeet (sallalahu alayhi wa sallam) zei:
'Voorwaar, de afstand tussen de ene hemel en de andere is zoveel en zoveel.'
Hij ging verder tot aan zijn woorden:

'Daarboven is de Troon en Allah (Verheven is Hij) is daarboven.'

Amr ibn Tamim Al-Makki zei : “Ik hoorde Muhammad Ibn Isma’ilx
At- Tirmidhie zeggen : “Ik hoorde Al Muzani zeggen : “ De Tawhîd van iemand is niet geldig totdat hij weet dat Allah Verheven is boven Zijn Troon, met zijn Eigenschappen.”Ik zei tegen hem : “Zoals welke [eigenschappen] ?”Hij zei : “Horen, zien en weten.””

01-07-2015, 10:42


Subhana Allaah.

Baraka Allaah oefiek voor het delen.

01-07-2015, 10:49

Citaat door Gaatjouniksaan:
Subhana Allaah.

Baraka Allaah oefiek voor het delen.
Wa fiki baraka Allah sis.