Bekijk volle/desktop versie : Op straat bedelen..?



03-04-2005, 21:29
Salaam alaikoem,

Nog niet zo lang geleden was ik in Rue de Brabant (het bekend winkelstraatje in Brussel) en wat me nogal opviel was dat er namelijk veel mensen zijn die er bedelen. Het waren voornamelijk vrouwen (ze droegen hijaab, maar of ze ook moslim zijn Allahoe 3alam) en meestal hebben ze een kind bij zich..ze zetten zich ergens op straat met een potje waar mensen geld kunnen ingooien..Wat ik me afvraag, is dit eigenlijk wel toegestaan om te gaan bedelen op straat? Wat zegt de Islam erover...inscha'Allah kunnen jullie hierover iets plaatsen, gelieve met daliel..

Wa salaam alaikoem

03-04-2005, 22:45


bedelen is toegelaten maar enkel in extreme gevallen, dus als je echt geen ander keus hebt dan bedelen. En tis niet omdat ze een sjaal gebruiken dat ze moslims zijn, ook veel van Oost-Europese landen.

04-04-2005, 00:26

Citaat door youcef:
bedelen is toegelaten maar enkel in extreme gevallen, dus als je echt geen ander keus hebt dan bedelen. En tis niet omdat ze een sjaal gebruiken dat ze moslims zijn, ook veel van Oost-Europese landen.
Ja dat bedoel ik nou, tis niet omdat ze hoofddoek op hebben dat ik er meteen vanuit ga dat ze moslims zijn..maar hoe bedoel je in extreme gevallen? Kan je soms iets plaatsen met daliel?

Wa salaam

04-04-2005, 00:35
hadith sahih, Muslim overlevert dat Aboe Bishr Qabiyash ibn Al-Makhariq zei: ( hij vraagt om geld om vrede te stichten tss 2 partijen, profeet staat dat toe, vervolgens zegt hij)

Het is toegestaan aan een man die het op zich heeft gen,omen om de himlah te betalen, hij mag mensen vragen hem daarbij te helpen, tot het afgesproken bedrag behaald is, dan moet hij stoppen met het vragen om geld. Het is toegetaan voor iemand om geld te vragen, die slachtoffer geworden is van een ramp en al zijn eigendommen verloren heeft, tot hij weer op eigen benen kan staan. En het is toegestaan voor iemand die van honger doodgaat, als 3 betrouwbare personen bevestigen, dat hij verhongert, hij mag om geld vragen tot hij weer op eigen benen kan staan. Met uitzondering hiervan, Qubishah, is bedele vuur, het is het eten van vuur.

06-04-2005, 18:39


Assalaam alaikoem,

Djazakallahoe gairan

Heb nog een vraagje ..en hoe zit dat met vrouwen die op straat gaan bedelen (ik heb het dan over moslimvrouwen)..aangezien de man zijn vrouw moet kunnen onderhouden en de kostwinner is, mag de vrouw dan wel gaan bedelen (in geval dat ze dus echt in armoede leven) ?


Wa salaam alaikoem

06-04-2005, 19:00
Slm aleikoem,

Zoals je het zegt zijn er tegenwoordig veel mensen die bedelen op het straat met een hijaab en zo. Je gaf een vb in Rue de Brabant. Als je goed oplet dan kom je ze ook tegen in de nieuwstraat. Dat is een georganiseerde bedelaars. Op den duur denk ik zelfs dat ze een vakbond hebben. Op het einde van hun werkdag worden ze dan opgepikt door iemand in een dikke mercedes.
Ik kan het me niet laten om iets te geven. Ten eerste omdat je niet kunt weten of ze het echt nodig hebben en ik wil de "echte bedelaars" niet mee straffen. Het wordt beschouwd als sadaka en het is de bedelaar en Allah. We zijn er niet om te oordelen.
Enige aan wie ik niets geef zijn aan mensen met een pintje in hun handen. Sorry maar daar kan ik niet tegen

06-04-2005, 19:08

Citaat door randbboy:
Slm aleikoem,

Zoals je het zegt zijn er tegenwoordig veel mensen die bedelen op het straat met een hijaab en zo. Je gaf een vb in Rue de Brabant. Als je goed oplet dan kom je ze ook tegen in de nieuwstraat. Dat is een georganiseerde bedelaars. Op den duur denk ik zelfs dat ze een vakbond hebben. Op het einde van hun werkdag worden ze dan opgepikt door iemand in een dikke mercedes.
Ik kan het me niet laten om iets te geven. Ten eerste omdat je niet kunt weten of ze het echt nodig hebben en ik wil de "echte bedelaars" niet mee straffen. Het wordt beschouwd als sadaka en het is de bedelaar en Allah. We zijn er niet om te oordelen.
Enige aan wie ik niets geef zijn aan mensen met een pintje in hun handen. Sorry maar daar kan ik niet tegen
Alaikoem salaam,

Hehe jah dat bedoel ik nou..ze zijn echt met zoveel..overal waar je komt zie je hen zitten, en wat ik echt zoo zielig vindt zijn die vrouwen die meestal een baby'tje mee hebben (dit doen ze dan meestal om medelijden te wekken) ..je kan het inderdaad niet laten om hen iets te geven, maar sommige maken er dan jammer genoeg wel misbruik van..zo zie je dus vaak vrouwen hoofddoek aandoen, en ik kon het maar niet vatten dat moslimvrouwen zich zomaar ergens op straat zouden zetten en gaan bedelen om enkele eurootjes..vandaar mijn vraag of het eigenlijk wel toegestaan is..

Ghair inschallah


Wa salaam

06-04-2005, 19:14
Je hebt ook mensen die doen alsof ze niks hebben en dan gaan ze de straat op om te bedelen..nou dat is haram..maar als je echt gewoon niks hebt en je moet wel voor je zelf zorgen en voor 't kind als je die hebt,dan lijkt het mij dat het niet verboden is volgens de islam? Hoe moet je dan aan je dagelijke behoefte komen zoals eten en drinken ?

Ik heb het zelf ook vaak gezien voornamelijk in Brussel & Parijs en vooral Parijs,is echt gewoon bizar wat je daar ziet ! Op 't station met een kindje van een jaar of 2 nouuuuu dat kan toch niet !

18-12-2006, 13:17
Ik was gister in Brussel rue de brabant en wat ik daar toch zag ik kon gister gewoon niet slapen. Er was een vrouw met hoofddoek en een klein kindje nog geen 1 jaar oud denk ik. Ze was aan het bedelen. Ik vond het zo zielig voor dat kind want hij begon te huilen omdat die waarschijnlijk wou spelen of omdat die het gewoon zo koud had. Ik dacht bij mijzelf dit kan toch niet in Europa? Er moet toch iets bestaan als vrouwenopvang? Ik vind het gewoon het ergst voor die kindern. Ik heb zelf ook een kind van 1 jaar en als moeder zijnde heeft mij dit gewoon erg geschokt. Weten jullie iets over deze mensen? Waar overnachten ze? Zijn ze echt moslim?

M3a salama