Bekijk volle/desktop versie : Ruud Krol zoekt Marokkaanse voetballers uit Nederland voor Raja Casablanca



20-06-2015, 20:14



Een jas en sokken draagt Ruud Krol (66) al jaren niet meer. De voormalige recordinternational van Oranje voelt zich thuis als trainer in Afrika, waar hij de temperaturen en avonturen koestert. Zijn nieuwe werkgever Raja Casablanca wordt alweer de zesde club in vijf verschillende Afrikaanse landen. De eerste training is op 1 juli om tien uur 's avonds. ,,Vanwege de Ramadan. Het hoort erbij.''

In december was Ruud Krol even terug in Amsterdam, de stad waar hij werd geboren en opgroeide. Daar bezocht hij familie en vrienden. ,,Ik zat vooral op de fiets. Heerlijk, even door Amsterdam rijden. En de kou was ook niet vervelend. Voor een paar dagen dan. Als het wolkendek dan grijs blijft, verlang ik toch weer naar Afrika,'' zegt Krol met een glimlach.

Afrika, het is na dertien jaar - met één tussenpoos van 2000 tot 2007 - zijn tweede thuis geworden. Sokken droeg de voormalige recordinternational van Oranje al nooit, een jas heeft hij al lang niet meer. ,,Alleen een jackje,'' zegt Krol. ,,De temperaturen, de culturen en mentaliteit blijven me aanspreken. Net als het avontuur. Nu wordt het Marokko. Weer een nieuw land, ik ben heel benieuwd.''

Krol, die in 2013 ook nog even interim-bondscoach was van Tunesië, tekende vorige week een tweejarig contract bij Raja Casablanca. Het is de zesde club in vijf verschillende Afrikaanse landen. Eerder was hij in dienst van Al-Zamalek (Egypte), Orlando Pirates (Zuid-Afrika), CS Sfaxien, Espérance (Tunesi&euml en Al Ahly Tripoli (Libi&euml.

Geweldsgolf
Bij Al Ahly werkte hij vanuit Tunesië. Libië zelf gaat al een tijdlang gebukt onder een enorme geweldsgolf. De nationale competitie ligt stil. ,,Aanvankelijk was het wel de bedoeling dat ik een keer naar Tripoli zou gaan, maar er waren aanslagen op de ambassades, er werd geschoten bij de grens. Het was onverstandig om af te reizen,'' aldus Krol, die bij Al Ahly een kortstondig avontuur beleefde.

Bij de club draaide alles om de Afrikaanse Champions League. ,,Voor de wedstrijd in de eerste ronde zag het er nog goed uit. Er was ruimte en budget om op trainingskamp te gaan in Turkije.''

De eerste wedstrijd tegen Smouha SC uit Egypte werd gewonnen (1-0), maar twee weken later in Alexandrië ging het mis. ,,Verloren we met 1-0 en werden we uitgeschakeld na penalty's. We misten ritme. Voor de uitwedstrijden konden we niet meer in trainingskamp. Geen geld. Dus ook geen tegenstanders van kaliber.''

Een week later kreeg Krol zijn congé, geen ongebruikelijke gang van zaken in Afrika waar trainers te pas en vooral te onpas de laan uitvliegen. En ook al kende hij veel successen - Krol vierde landstitels met Orlando Pirates, Sfaxien en Espérance -, een contract uitdienen blijkt op het continent een bijkans onmogelijke prestatie.

Ook Raja Casablanca heeft wat dat betreft een reputatie. De club nam begin mei afscheid van de Portugees José Romão, terwijl zijn opvolger, de Tunesiër Faouzi Benzarti na enkele weken al werd afgedankt. Het maakt Krol al lang niet meer onrustig. ,,Ik kijk vooruit. De club is achtste geworden en wil weer om het kampioenschap spelen. Dat past bij mijn ambities.''

Raja Casablanca kwam op zijn pad toen Krol in een rol van ambassadeur van de KNVB op handelsmissie was in de Marokkaanse stad. ,,Vertegenwoordigers van zo'n 40 Nederlandse bedrijven waren er, zoals Heras, TenCate en de Arena. Raja maakte gebruik van mijn aanwezigheid. Dinsdagavond werd ik gebeld, vrijdag waren we eruit."

WK-finalist
Ruud Krol merkte het anno nu nog steeds. Als de geboren Amsterdammer voor het eerst binnenkomt bij (potentiële) clubs, dan wordt hij gezien als de succestrainer in Afrika maar zeker ook als de tweevoudig WK-finalist (1974, '78). ,,Die toernooien en het voetbal spreken nog steeds tot de verbeelding, zeker bij de oudere generatie. Het is een prettige bijkomstigheid en ik ben daar nog steeds trots op, maar je kunt er niet van leven. Gelukkig kijken clubs ook naar mijn prestaties in Afrika. Ik stap niet zomaar in een club. Er moet ambitie zijn, anders doe ik het niet."

Raja Casablanca barst van de plannen. Volgens Krol is er nog wel wat progressie te boeken. ,,Ik heb al beelden bekeken en merk dat de organisatie achterin niet goed is. Ik heb de toezegging dat we kunnen investeren. Dat zal voornamelijk in Marokko zelf zijn, of Marokkanen die in Europa spelen. Daar gaan we ons de komende tijd mee bezig houden."

In Afrika werkte Krol in grote steden als Caïro, Johannesburg en Tunis. Casablanca is nieuw voor hem. ,,Niet qua geloof, maar qua omstandigheden en leefgewoonten is het misschien wel de meest Westerse stad in Afrika. Het wordt ook wel de poort van Afrika genoemd, omdat je op drie kwartier van Spanje zit. Ik ken de Marokkaanse competitie nog niet goed, maar begrijp wel dat de stadions voller zitten dan ik gewend was. Die ambiance, daar kijk ik heel erg naar uit.''

Half augustus begint de competitie, zijn eerste training is op 1 juli. ,,Om tien uur 's avonds. Dat is vanwege de Ramadan die nu net is ingegaan. Dan moeten we dus wat omgooien, maar dat is geen probleem. Dat hoort erbij.''