Bekijk volle/desktop versie : Ramadan vraag spoed...



17-06-2015, 23:05
Wat moet je nou precies zeggen als je zeg maar klaar bent met imsaak
in het Arabisch zeggen ze vaak noui ramadan dialect.
hoe heet die du3a dat je begint met je vasten.

17-06-2015, 23:24


Assalaam aleykum. Lees even onderstaande wat betreft imsaak.


Zo start je de vastende dag!



[Ramadanbericht nr 5]

Morgen, 18 juni, is de eerste dag van de gezegende maand Ramadan. Dit houdt in dat de intentie voor het vasten van Ramadan vóór aanvang van fajr (ochtendgebed) moet zijn genomen, vanwege de volgende overlevering:

Wie geen intentie voor het vasten heeft vóór fajr, zijn vasten is niet correct. [Bayhaqi]

Het nemen van de intentie is geen ingewikkelde handeling. De intentie houdt in dat jij vastberaden bent om de volgende dag te vasten. En dat ben je, want wanneer iemand jou zou vragen of je morgen vast, dan zou je direct antwoorden: 'natuurlijk!' Dit duidt erop dat jouw intentie gewoon aanwezig is.

Vraagstuk:
Moet deze intentie dagelijks voor iedere dag afzonderlijk worden genomen of volstaat de intentie, om de hele maand te vasten, aan het begin van de maand?

Antwoord:
De geleerden verschillen hierover in mening, o.a. de grote geleerde shaych al-‘Uthaimeen moge Allah hem genadig zijn, neigt naar de mening dat de intentie aan het begin van de maand volstaat. Wellicht dat deze de sterkste mening is.

Wel moet daarbij in acht worden genomen dat degene die het vasten heeft verbroken, vanwege bijvoorbeeld ziekte, reis of menstruatie, zijn intentie moet vernieuwen indien hij of zij de volgende dag weer van plan is om te vasten.

De sahoer
Het valt onder de manieren van het vasten om de vastende dag met sahoer (ochtendmaaltijd ) te starten. Dit was de gewoonte van onze nobele profeet vrede zij met hem en zijn metgezellen. De profeet vrede zij met hem zei: "Nuttig de sahoer, want de sahoer is gezegend." [Bukhari] En hij zei: "Nuttig de sahoer, ook al is het slechts een beetje water." [ibn Hibbaan]

De profeet heeft in een overlevering het eten van dadels als sahoer geprezen, het is daarom aanbevolen om ook dadels te nuttigen met de sahoer.

Degene die de sahoer nuttigt, dient dit te doen met de intentie van het navolgen van de sunnah van de profeet vrede zij met hem, zodat dit een aanbidding is en hij hiervoor wordt beloond.

Uitstellen
De sunnah van sahoer is om deze uit te stellen tot aan het einde van de nacht, vlak vóór fajr aanbreekt. Dus als je bijvoorbeeld aan een kwartier genoeg hebt voor de sahoer, nuttig je deze een kwartier vóór fajr.

Van de voordelen van het nuttigen van sahoer kort vóór fajr, is dat je het fajrgebed tijdig verricht, vóór zonsopgang. Beter kan je de dag niet beginnen!

Ook is de tijd van sahoer een gezegende tijd voor smeekbede en het vragen van vergiffenis. Allah heeft zijn vrome dienaren geprezen in de Koran voor het feit dat zij Hem op dat tijdstip vergiffenis vragen. Allah zegt:

"En in de ashaar (tijd vóór fajr) vragen zij om vergiffenis." [51:18]

Het kwartier of langer voor tijd stoppen met eten, ook wel aangeduid op sommige gebedskalenders met imsak, wordt door de geleerden als een innovatie (bid'ah) beschouwd en als overdrijven in het geloof. Je mag eten totdat fajr aanbreekt.

Beste broeders en zusters:
Weet dat het bereiken van deze gezegende maand op zich een grote gunst is. Hoeveel van onze jonge broeders en zusters dachten er deze maand gewoon bij te zullen zijn, maar is de dood tussenbeide gekomen.

Hoe graag zouden zij één dag van deze gezegende maand willen meemaken om wat hasanaat te verzamelen. Wellicht dat deze hasanaat het verschil zullen maken op de Dag des Oordeels. En wij? Wij hebben de mogelijkheid om met Allah's wil heel de gezegende maand in aanbidding door te brengen, maar laten ons afleiden door ...? Door onnozele zaken die nooit afwegen tegen het belang van het verrichten van goede daden om in het hiernamaals tot de succesvollen te behoren.

Beste broeders en zusters:
Allah zegt:

"O jullie die geloven, het vasten is jullie verplicht gesteld zoals het ook degenen vóór jullie verplicht is gesteld opdat jullie Allah zullen vrezen. (het vasten is slechts) Een beperkt aantal dagen." [2:184]

We vasten een maand, maar in werkelijkheid zijn het slechts een beperkt aantal dagen, voor je het weet is deze mooie maand weer voorbij!

Moge Allah de meest Verhevene ons helpen bij het nuttig besteden van deze gezegende maand en ons vergeven voor onze tekortkomingen.


In de komende Ramadanberichten meer info over deze gezegende maand, haar regelgevingen en het nuttig besteden ervan.

Wilt u ook dagelijks een Ramadanbericht ontvangen, meld u dan simpel aan via:


Kennisviamail.nl
Stuur het door; "Wie aanspoort tot het goede, heeft dezelfde beloning als degene die ernaar handelt." [Sahih Muslim]

Abulfadl.
Student aan de Universiteit van Medina, Saudi Arabië.

30 Sha’baan 1436
- 17 juni 2015 -
Voor opmerkingen, suggesties en of belangrijke onderwerpen die volgens jou aan bod zouden moeten komen in de "Reeks Ramadanberichten", kun je mailen naar:

abulfadlmedina@gmail.com

17-06-2015, 23:27

Citaat door poppetje0000:
Wat moet je nou precies zeggen als je zeg maar klaar bent met imsaak
in het Arabisch zeggen ze vaak noui ramadan dialect.
hoe heet die du3a dat je begint met je vasten.

Imsaak bestaat niet.
Eet en drink tot fajr aanbreekt

19-06-2015, 22:03
Ik ben niets wijzer geworden.

Wat ik bedoel ik wat moet ik nou precies zeggen als ik b.v. Klaar ben met eten dri ken en het fair gebed breekt aan dat ik het eten moet sluiten.

Is er een bepaalde du3a vast wel.

Turkije is de internetdiensten er om te vasten want dat is een van onze belangrijkste zuilen en het is een gezegende maand.

Ik heb niks gezegd terwijl ik het eten afgesloten heb.
Betekent dit dat mijn vasten niet tellen.