Bekijk volle/desktop versie : de eerste onafhankelijke islamitische staat na de val van de islamitische khilafa



Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

10-06-2015, 13:26
.. in marokko


Very soon, the Berbers of
Morocco revolted under Maysarah al-Matghari in the days of Hisham b. 'Abd-al-
Malik,
136
and never again later reverted to Arab rule.

ibn khaldun heeft het hier over de berberse revolutie in de berberse landen, noord-afrika, in het jaar 739... berbers werden in die tijd (samen met de perzen, turken en andere islamitische volkeren) niet goed behandeld door de arabische heerser.. daarom besloten ze om een grote opstand te plegen, daarvoor waren er wel opstanden.. maar die waren niet massaal

de berbers zorgden ervoor dat alle arabieren uit het land werden verdreven... de khalief toentertijd had ook soldaten richting noord-afrika gestuurd.. maar die werden ook vernietigd, er wordt gezegd dat er maar 1.000 overbleef van hen.. deze moesten uiteindelijk naar andalus vluchtten, daar werden ze ook uiteindelijk vernietigd door plaatselijke andalusische berberse stammen (op een groep na die onderdak zocht bij de arabische leider in cordoba, cordoba was een arabische centrum en gezag was daar stabiel, de rest van andalus kende ook een berberse opstand)

nadat de revolutie was geslaagd, kozen de berbers van algerije en marokko voor een eigen (onafhankelijke) leider.. de rest van de berberse wereld werd toen nog bezet door de khalief en daar ontstonden pas later onafhankelijke staten

de adarisa werden in het westen van de berberse wereld verkozen als leiders.. hun staat bedekte heel marokko nu, met hier en daar wat uitschieters

alhoewel de adarisa nakomelingen van de profeet waren.. dus arabieren.. werd hun gezag door ibn khaldun niet gekenmerkt als arabisch

If
they rendered the oath of allegiance to Idris, his rule over them cannot be considered
an Arab rule, because the Berbers were in charge of it, and there were not many
Arabs in it.

bron: al muqadimmah - ibn khaldun



wie is ibn khaldun:

Who is Ibn Khaldun?

He was born in 1332 in Tunis, North Africa to a family of wealthy Andalusians. His family had been forced to flee the Iberian Peninsula in the middle of the Christian conquest of that land from Muslim rulers. At a young age he was educated in the religious studies of Quran, Hadith, jurisprudence, and law, as well as sciences such as physics, mathematics, logic, and philosophy. His strong base in a wide variety of disciplines would help shape his understanding of the world and the way he analyzed it.

A statue of Ibn Khaldun in Tunis, Tunisia

Early in his adult life, he held a number of minor clerical posts across North Africa. When he was offered a job in the emirate of Granada in al-Andalus (Spain) in 1364, he jumped at the opportunity. He worked there as a successful diplomat for government of Granada, working out a peace treaty between Granada and neighboring Christian states. Political intrigue, however, led to him to abandon his post and move back to Africa, where he compiled his Muqaddimah.

10-06-2015, 13:39


http://https://www.youtube.com/watch?v=yXEQmZdgFmo

voor mensen die meer willen weten hierover, zie bovenstaande link

wel een correctie van mij:

deze geleerde zegt in 1 van die reeks lezingen dat de berberse zanata in libie, die op den duur ook de arabieren hun in omgeving verslagen hadden en uiteindelijk een grote staat hadden opgericht dat zicht uitstrekte van algerije tot aan libie, extreme khawaaridj waren

maar dit klopt niet

het waren gewoon moslims die een andere stroming hadden.. volgens de historici zitten zij het dichtst bij de sunni doctrin

ze vonden bv. dat de imamah, leiderschap in islam, niet per se in handen van quraysh, een arabische stam, hoeft te zijn

10-06-2015, 13:41
Ik vraag me altijd af of er mensen zijn die dit soort teksten lezen.

10-06-2015, 13:43

Citaat door Nalilly:
Ik vraag me altijd af of er mensen zijn die dit soort teksten lezen.
Tuurlijk. Ik vind mijn geschiedenis superinteressant. Ik lees het zelfs twee keer om het te onthouden.

10-06-2015, 13:44


de islamitische historici zijn het unaniem over eens dat het bezetten van de berbers het moeilijkst was tijdens de islamitische openingen/oorlogen

de arabische moslims konden de perzen en de romeinen veel makkelijker verslaan dan de berbers

Ibn
Abi Zayd
53
said that the Berbers in the Maghrib revolted twelve times and that
Islam became firmly established among them only during the governorship of
Musi
b. Nusayr and thereafter.

de berbers kwamen 12 keer in opstand tegen het islamitische gezag, totdat zij de islam zuiver volgden

toen moussa ibn nusayr de berberse landen namens de khalief regeerde, besloot hij om het anders aan te pakken dan zijn voorgangers.. hij bouwde moskeeen voor de berbers en bracht zo de islam over aan hen, onderwijs stond dus centraal

uiteindelijk kon hij zo een berberse leger leiden onder leiding van hem + de berber tariq ibn zayd

10-06-2015, 13:56
de adarisa volgden de zaydi shi3a stroming... dit waren weliswaar shi3a, maar waren nog steeds moslims en volgens kenners kennen ze bijna geen verschil met de mainstream sunni islam.. op een paar punten na



hij was een nakomeling van 'ali ibn talib.. en was dus van de familie van de profeet

hij vluchtte voor de onderdrukking naar de berberse wereld en zocht toevlucht onder tig berberse stammen.. totdat hij in - wat nu marokko is - marokko aankwam

zijn nakomelingen zouden dat gebied regeren, totdat de berberse fatimiden grote gebieden in de berberse wereld overnamen

10-06-2015, 14:04
Panarabisme moet ook gedicteerd worden in de arabische lessen.
Alles wordt zo rooskleurig voor gesteld in de scholen van Arabische wereld.
Het wordt tijd dat alles in waarheid gesteld moet worden, en dit zeg ik als Arabier.

10-06-2015, 14:08

Citaat door Mesrine:
Panarabisme moet ook gedicteerd worden in de arabische lessen.
Alles wordt zo rooskleurig voor gesteld in de scholen van Arabische wereld.
Het wordt tijd dat alles in waarheid gesteld moet worden, en dit zeg ik als Arabier.
Eens.

10-06-2015, 14:11

Citaat door Mesrine:
Panarabisme moet ook gedicteerd worden in de arabische lessen.
Alles wordt zo rooskleurig voor gesteld in de scholen van Arabische wereld.
Het wordt tijd dat alles in waarheid gesteld moet worden, en dit zeg ik als Arabier.
geschiedenis moet weergegeven worden zoals die is.. zoals ali benhadj zei

geografisch, sociaal, genetisch en historisch gezien horen de noord-afrikaanse landen niet bij de arabische wereld...

turkije bv. ligt dichter bij de arab home land/diyaar al 3arab - zoals ibn khaldun dat zegt -... heeft tig arabische cultuurelementen (vergelijk bijvoorbeeld de ''turkse'' keuken van turkije met de turkse keuken van de echte echte turken uit bv. oost-turkestan), turken uit turkije hebebn ook meer arab dna en die gebieden hebben tig arabische leiders gehad in de geschiedenis

ondanks dat valt het niet onder die categorie

panarabisme moet daarom ook vernietigd worden in de berberse landen


wat ik bij veel marokkanen zie he.. ze neigen meer naar materialistishce zaken: '' de koning is goed, omdat hij tig miljoenen investeert in infrastructuur ''... maar hoe kan je zulke dingen aannemen.. als je toch eerloos leeft en je ideologie wordt beschadigd door diezelfde mensen

algerijnen zijn wat dat betreft anders.. jullie zijn echt politiek bewust

kijk alleen maar hoeveel aanhangers ali benhadj heeft

10-06-2015, 14:18

Citaat door Universiteit.:
geschiedenis moet weergegeven worden zoals die is.. zoals ali benhadj zei

geografisch, sociaal, genetisch en historisch gezien horen de noord-afrikaanse landen niet bij de arabische wereld...

turkije bv. ligt dichter bij de arab home land/diyaar al 3arab - zoals ibn khaldun dat zegt -... heeft tig arabische cultuurelementen (vergelijk bijvoorbeeld de ''turkse'' keuken van turkije met de turkse keuken van de echte echte turken uit bv. oost-turkestan), turken uit turkije hebebn ook meer arab dna en die gebieden hebben tig arabische leiders gehad in de geschiedenis

ondanks dat valt het niet onder die categorie

panarabisme moet daarom ook vernietigd worden in de berberse landen


wat ik bij veel marokkanen zie he.. ze neigen meer naar materialistishce zaken: '' de koning is goed, omdat hij tig miljoenen investeert in infrastructuur ''... maar hoe kan je zulke dingen aannemen.. als je toch eerloos leeft en je ideologie wordt beschadigd door diezelfde mensen

algerijnen zijn wat dat betreft anders.. jullie zijn echt politiek bewust

kijk alleen maar hoeveel aanhangers ali benhadj heeft

Ali benhadj is misschien de enigste die ik graag heb van FIS.
De rest van zijn partij lieten zich omkopen voor geld.
Hij kreeg zelfs een minister positie toegewezen maar hij weigerde, respect.

Vond altijd Syriers Irakezen en mensen in midden oosten meer lijken op Turken dan op Noord Afrikanen.

Citaat door Esperienza.:
Eens.
Zoals je daarboven zei, stabiliteit is momenteel een prioriteit.

10-06-2015, 14:23

Citaat door Mesrine:
Ali benhadj is misschien de enigste die ik graag heb van FIS.
De rest van zijn partij lieten zich omkopen voor geld.
Hij kreeg zelfs een minister positie toegewezen maar hij weigerde, respect.

Vond altijd Syriers Irakezen en mensen in midden oosten meer lijken op Turken dan op Noord Afrikanen.

Zoals je daarboven zei, stabiliteit is momenteel een prioriteit.
ali benhadj kent ook zijn minpunten, maar hij heeft ook wel goeie dingen ja

ja.. noord-afrikanen lijken totaal niet op die gasten van daar....

je moet de geschiedenis van de turken ook daarom begrijpen.. turken komen uit het oosten van azie.. met de islamitische veroveringen zijn ze naar het midden-oosten gekomen

er waren hier en daar wat turkse stammen in omgeving van perzie-irak.. door de tartaarse invasie moesten zij vluchten naar anatolie.. libanon enz. die omgeving

tot op de dag vna vandaag heb je nog turkse groeperingen in syrie, irak enz. ...

10-06-2015, 14:26

Citaat door Universiteit.:
ali benhadj kent ook zijn minpunten, maar hij heeft ook wel goeie dingen ja

ja.. noord-afrikanen lijken totaal niet op die gasten van daar....

je moet de geschiedenis van de turken ook daarom begrijpen.. turken komen uit het oosten van azie.. met de islamitische veroveringen zijn ze naar het midden-oosten gekomen

er waren hier en daar wat turkse stammen in omgeving van perzie-irak.. door de tartaarse invasie moesten zij vluchten naar anatolie.. libanon enz. die omgeving

tot op de dag vna vandaag heb je nog turkse groeperingen in syrie, irak enz. ...
Die gast was 24 toen hij als leider werd verkozen, veel potentie en intelligentie die kerel.
Indd 1 van zijn minpunten zijn dat hij pro isis is.

Turken zijn gewoon een mengelmoes.

Maar btw er is nu nieuwe hoop voor ons. Ken je Nekkaz?

10-06-2015, 14:32


de arabische leider tegen wie de berberse opstand werd gepleegd was:

hisham ibn abdel malik

hij legde de jizyah op aan de berbers... ondanks dat ze moslims waren

jizyah is een belasting in de islam, bedoeld voor christenen en joden

ook andere belastingen werden opgelegd aan onze voorouders..

de leiders toentertijd kenden een grote haat tegen perzen en berbers.. hisham ibn abdelmalik legden niet alleen jizyah op deze 2 volkeren.. maar ook werden er berberse en perzische vrouwen ontvoerd

voor mensen die hier meer over willen weten:

http://https://youtu.be/135YxoSkCyE?t=11m22s

10-06-2015, 14:34

Citaat door Mesrine:
Die gast was 24 toen hij als leider werd verkozen, veel potentie en intelligentie die kerel.
Indd 1 van zijn minpunten zijn dat hij pro isis is.

Turken zijn gewoon een mengelmoes.

Maar btw er is nu nieuwe hoop voor ons. Ken je Nekkaz?
pro isis ? toen ik hem nog volgde, was hij neutraal

nakkaz ken ik ja.. die algerijnse franse zakenman toch

10-06-2015, 14:38

Citaat door Universiteit.:
pro isis ? toen ik hem nog volgde, was hij neutraal

nakkaz ken ik ja.. die algerijnse franse zakenman toch
Nu is hij pro is, hij heeft graag dat er een daech filiaal zou zijn in noord afrika.

Hij stapte nu in Algerijnse politiek, je moet zijn debats volgen op youtube.
Hij haalt alle informatie omtrent Frankrijk naar boven.

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12