Bekijk volle/desktop versie : CL-finalist met Nederlands tintje



04-06-2015, 11:06
Barcelona heeft zaterdag tijdens de finale van de Champions League tegen Juventus naar alle waarschijnlijkheid een doelman onder de lat, die geen minuut in competitieverband speelde.

De Duitser Marc-André Ter Stegen gold dit seizoen als tweede keus achter Claudio Bravo, maar keepte wel alle duels in Europees verband. Met de vorige zomer van Borussia Mönchengladbach overgekomen Duitser heeft Barça een portero die het meevoetballen tot in de perfectie beheerst. Saillant, zijn aanwezigheid geeft de Champions League-finale een klein Nederlands tintje.

Want zoals zijn achternaam verraadt, heeft de 23-jarige Ter Stegen naast Duitse óók Nederlandse roots. De doelman met de gecompliceerde achternaam, zo schreef een Duits keepersmagazine in 2011. 'De naam is van oorsprong Nederlands, afkomstig van mijn voorouders, van mijn vaders kant', zo legde Ter Stegen zelf enkele jaren geleden uit. 'Voor Duitsers klinkt mijn achternaam een beetje raar, maar voor mijzelf heeft Ter Stegen geen bijzondere betekenis.'

Geboren in Mönchengladbach, op een halfuurtje rijden van Venlo, werd de doelman op vierjarige leeftijd ingelijfd door de plaatselijke trots, vijfvoudig landskampioen Borussia Mönchengladbach. Daar debuteerde hij in het seizoen 2010/'11; de laatste zes speelronden van de reguliere competitie nam Ter Stegen de plaats in van de ondermaats presterende Logan Bailly.

Oranje
Twee zomers daarvoor stond Ter Stegen, die ook Vlaamse voorouders heeft, onder de lat bij de Duitse ploeg Onder-17 voor het EK.

http://www.vi.nl/nieuws/doelman-ter-stegen-clfinalist-met-nederlands-tintje.htm



Mijn dag kan niet meer stuk. Het kon niet uitblijven, Nederlanders en hun chauvinisme.
De ploeg van.......,
De ploeggenoot van....,
Een oranje tintje....,
Een Nederlands tintje.....,
Een tintje met een gouden Nederlandse rand.....,
Een Nederlandse dro.....l,
Een Nederlandse k.ut....,
Een Nederlandse koe.....,
etc. etc. etc.



Geen Nederlands commentaar dus aanstaande zaterdag.