Bekijk volle/desktop versie : een shia vriendin helpen?



31-05-2015, 13:03
een shia vriendin wil dat ik haar help om een goede moslim te worden, ze zegt dat ze zondes begaan heeft waar ze spijt van heeft en weer op het goede pad wil komen.Ze wil berouw tonen en weer bidden etc, ik ben de enige moslimvriendin die ze heeft en ze wil dus dat ik haar help.

Ik zou heel graag helpen en ik vind het mooi dat ze dichter tot Allah wil komen maar hoe moet ik dat doen aangezien de kern van ons geloof niet eens hetzelfde is
Hoe moet ik haar helpen met bidden als hun gebed gewoon anders is, hoe moet ik hadiths van profeet Mohammed (saw) aanhalen als ze niet eens in hem gelooft.
Er zijn gewoon grote verschillen maar volgens mij ziet zij die niet..
Wat zegt de Islam hier over?
wat moet ik doen?

31-05-2015, 13:07



Citaat door Leilana:
een shia vriendin wil dat ik haar help om een goede moslim te worden, ze zegt dat ze zondes begaan heeft waar ze spijt van heeft en weer op het goede pad wil komen.Ze wil berouw tonen en weer bidden etc, ik ben de enige moslimvriendin die ze heeft en ze wil dus dat ik haar help.

Ik zou heel graag helpen en ik vind het mooi dat ze dichter tot Allah wil komen maar hoe moet ik dat doen aangezien de kern van ons geloof niet eens hetzelfde is
Hoe moet ik haar helpen met bidden als hun gebed gewoon anders is, hoe moet ik hadiths van profeet Mohammed (saw) aanhalen als ze niet eens in hem gelooft.
Er zijn gewoon grote verschillen maar volgens mij ziet zij die niet..
Wat zegt de Islam hier over?
wat moet ik doen?
begin bij het begin inshallah

31-05-2015, 13:08
up, ik moet even snel antwoord hebben ben bang dat ze dit leest

maar kijk ik kan eerlijk zijn en gewoon zeggen dat ik niet zo goed weet hoe ik haar moet helpen doordat we met hele belangrijke dingen niet op één lijn zitten, dan is de kans dat ze zich afgewezen voelt (ze wil echt heel graag op het goede pad weer komen en heeft niemand anders nu) en dat ze dan teleurgesteld in me is en me hooghartig vindt, zich gedemotiveerd en denkt 'laat ook maar met dat berouw tonen en op het goede pad komen etc'
of ik kan gewoon beginnen met helpen en hopen dat ze ergens tijdens haar proces zelf achter de waarheid komt

31-05-2015, 13:08

Citaat door blurp:
begin bij het begin inshallah
wat is het begin?

31-05-2015, 13:09


Het ligt er ook aan welke stroming zij volgt en in hoeverre zij deze praktiseert.

31-05-2015, 13:10

Citaat door Leilana:
wat is het begin?
Allah swt. als je voor hem haar helpt, zal hij je twee stappen naderen, let maar op inshallah.
gewoon haar vragen beantwoorden en haar helpen met hetgeen waar ze hulp bij nodig heeft. zij vraagt, jij draait

31-05-2015, 13:16

Citaat door Leilana:
een shia vriendin wil dat ik haar help om een goede moslim te worden, ze zegt dat ze zondes begaan heeft waar ze spijt van heeft en weer op het goede pad wil komen.Ze wil berouw tonen en weer bidden etc, ik ben de enige moslimvriendin die ze heeft en ze wil dus dat ik haar help.

Ik zou heel graag helpen en ik vind het mooi dat ze dichter tot Allah wil komen maar hoe moet ik dat doen aangezien de kern van ons geloof niet eens hetzelfde is
Hoe moet ik haar helpen met bidden als hun gebed gewoon anders is, hoe moet ik hadiths van profeet Mohammed (saw) aanhalen als ze niet eens in hem gelooft.
Er zijn gewoon grote verschillen maar volgens mij ziet zij die niet..
Wat zegt de Islam hier over?
wat moet ik doen?


Zoals iemand anders hier al zei, begin bij het begin. Zeg tegen haar laten we bij het begin beginnen. Doe net of ze moslima is geworden. Leg haar de vijf zuilen uit. Leer haar hoe te bidden. Wellicht weet ze sommige dingen al, maar beter dubbel dan niet geleerd.

Doe het rustig aan, leg geen druk. Keulen en Aken zijn niet in 1 dag gebouwd. Moge allah swth haar leiden en jou belonen.

31-05-2015, 13:23
Lieve schat..ofwel ga jij haar helpen de sunna van de profeet vzm te volgen,dus hoe het gebed volgens soennieten hoort etc. .ofwel kun je haar ni helpen..zo simpel. Als iemand morgen naar me toe komt met ja k wil n betere jood worden of christen..kan k toch ook weinig voor diegene doen?

31-05-2015, 13:24
@lailana.
vertrouw op Allah swt. ook het vragen hier legt blijkbaar druk op je dat ze het misschien ziet. heb meer vertrouwen in Allah swt. iemand helpen in de islam is niet iets om te willen verbergen en ook is het zo dat je geen enkele invloed hebt of iets openbaar is of verborgen blijft. jullie geloven beiden in Allah swt en ook beiden in de profeet vzmh. zoek overeenkomsten, geen verschillen. ooit aangekomen bij vershillen, accepteer en respecteer. "voor jou, jouw geloof en en voor mij het mijne"

31-05-2015, 13:32
Laat haar eerst bekeren tot de Islam.

Shia zijn mushrikeen. Hun religie heeft niets met de islam te maken.

Leg haar uit wat de Islam Is. Dat is Tawheed en geloven in de profeet vzmh. Geen Ali, Jezus als halfgod nemen.

Ik Had een Iranese maat die shiet was en bekeerd is tot de islam. Dingen simpel uitleggen zonder emotie. Shia spelen het altijd op emoties.

Gair in sha Allah.

31-05-2015, 15:32
Wauw. Deze topic komt me echt bekend voor, jaren geleden was zoiets ook al geplaatst