Bekijk volle/desktop versie : Wie herkent zich ook hierin?



Pagina's : [1] 2 3 4 5

26-05-2015, 10:50
Ja ik weet dat maand ramadan een gezegend maand is, een maand die je oprecht moet benutten.
Mooiste maand van het jaar, waarin Allah swt je zonden kan vergeven etc



Maar serieus: ik kijk er echt tegenop.

Naarmate de datum nadert, besef ik hoe moeilijk het gaat worden.
Als verslaafde cafeïne gebruiker loop ik de eerste dagen, zeg gerust hele week, met rode ogen ( slaap te kort) barstende hoofdpijn en slappe lichaam.
Ik voel mij net een vaatdoek. Kijk om de minuut naar de klok die lijkt stil te staan.

Ineens heb je overal trek in, zelfs in gerechten waar je voorheen niets van moest hebben.
Tijdens de ramadan ben ik een huismus, terwijl ik de overige 11 mnd haast nooit thuis blijf.
Ik voel mij slap, ben duizelig, geïrriteerd. Enigste wat ik wil is slapen en mijn bakkie koffie.
Rond magreb gaat mijn maag dicht, niks kan erin en wat met moeite erin gaat gaat er bijna uit.
Ik krijg maagzuur, iets wat ik 11 mnd niet krijg.

En nee, ik eet geen deegwaren of vettige snacks, integendeel.

Omdat ik hele dag door misselijk ben probeer ik juist vetvrij te eten.
Gezonde soepjes, vers fruit en gestoomde groenten. Helaas kan er niet veel in, na paar happen voel ik de bui hangen

Ik verlang naar mijn maandelijks pauze, ik geniet dan extra van mijn koffie.
Ik krijg weer energie, ben weer vrolijk, kan weer normaal slapen.
Totdat ik weer mee moet vasten en ik weer kotsend wakker word alsof ik zwanger ben.


Nee, ik tel de dagen af dat het snel voorbij is

26-05-2015, 10:54


Eerder beginnen met afkicken van je cafeïne ipv cold turkey.

Maar herken wel het idee dat het ook zwaar is. Je dagen zijn langer idzv dat s avonds niet tot rust komen is, maar dat je nog in de keuken staat etc. Overdag een moment pakken is helaas geen optie.

26-05-2015, 10:56
die cafeine verdraait je !! hoeveel drink je per dag ¿? zal t niet lukken om minder of geen koffie tedrinken¿? merk bij de koffieliefhebbers dat t echt zwaar is de eerste dagen van ramadan!! hoofdpijn,duizelig een kom soep is zelfs teveel!


voor die maagzuur kan je geen maagtabletten krijgen¿

26-05-2015, 10:56
Nee ik herken me er totaal niet in. Enige wat ik mis is de sportschool, dus ik ga denk ik gewoon vlak voor maghreb sporten.

26-05-2015, 10:57


Nee ik herken niet wat jij zegt, maar wat ik wel wil zeggen is dat je misschien jouw inteie na moet kijken en de beloningen achter het vasten moet opzoeken. Dat zal het in sha Allah makkelijker voor jou maken om al die ongemakken die zo weer voorbij vliegen (want ja de ramadan vliegt elk jaar weer voorbij, en dus ook de kans om superveel hassanaat te verdienen (kijk alleen maar naar taraweeh als e die met de imam tot het eind bid zal het voor jou opgeschreven worden alsof je tot fadjr aan t bidden was)) om daarmee om te gaan.

26-05-2015, 10:58
Ik denk dat ik weer depressief wordt. Alleen slapen, niks kunnen doen. Slapen. Continu. Niet kunnen sporten, leuke dingen doen zoals zwemmen or terrassen wat juist hoort in de zomer. Als ik even heel eerlijk mag zijn.

26-05-2015, 10:58
En begin nu al met koffie afbouwen.. Denk dat dat veel lichamelijk ongemak scheelt

26-05-2015, 11:06
Wat betreft afbouwen van koffie, daar ben ik nu mee bezig

Ipv 3 bakjes in de ochtend drink ik nu 1.
Maar ik drink ook veel, omdat ik ook veel sport. Tijdens de ramadan heb ik geen eens energie om naar de ander kamer te lopen laat staan sporten.

Ik slaap dan ook bar weinig. Na isah gebed ( 12 uur) gaan we naar bed.
Rond 1 uur val ik in slaap, twee uur later wakker worden voor shour ( dan drink ik enkel glas melk en wat dadels)
En dan met dichte ogen richting bed, dan is het 4 uur en 2 uurtjes later moet ik er weer uit voor mijn kleintje.

Ik slaap dus dan ongeveer 4,5 uur en dat is echt niet genoeg.
Overdag ben ik net een hoogbejaarde. Als mijn kleine slaapt overdag probeer ik te liggen, wanneer ik eindelijk in slaap val wordt zij wakker.

Maagzuur, maagkrampen, last van mijn darmen dat ieder jaar opnieuw.

Ik zie hoor van mensen dat ze hele dag buiten zijn en daarna uitgebreid gaan koken en bakken, waar halen ze de energie vandaan?

Ik zie bijv mijn moeder brood bakken, schoonmaken, boodschappen doen en dat met veel plezier doen.

Terwijl ik super chagrijnig met een barstende hoofdpijn naar de klok kijk.

Ik vind het echt veelste zwaar, begrijp mensen niet die zeggen dat het een eitje is.
17 uur niks eten en drinken, kan toch nooit goed zijn

26-05-2015, 11:12
De laatste jaren heb ik er ook altijd tegenop gekeken. Het is gewoon een zware maand. En voor velen maakt de saamhorigheid en het eten met de familie het gezellige etc maar heb ik ook nooit gehad. Dus nee helaas.

Dit jaar doe ik niet mee en ik ben eerlijk gezegd blij dat ik niet hoef

26-05-2015, 11:30
Het zot allemaal tussen de oren. Je doet het allemaal zelf zo. Ik heb ook 2 kinderen en alsnog heb ik veel energie voor de hele dag. Ik ga naar buiten en gewoon genieten van me dagje zonder eten dan. En de tijden dat ik normaal eet wat koran of kennis opdoen. Subhana Allaah Hoe meer ik kennis op doe, hoe sterker ik me voel. Zet elke dag koran op in huis en maak alsnog een leuke dagje van. Je hebt er alleen jezelf mee. Hoe meer je zo denkt, hoe langer in dat cirkel blijft hangen.

26-05-2015, 11:32

Citaat door Gaatjouniksaan:
Het zot allemaal tussen de oren. Je doet het allemaal zelf zo. Ik heb ook 2 kinderen en alsnog heb ik veel energie voor de hele dag. Ik ga naar buiten en gewoon genieten van me dagje zonder eten dan. En de tijden dat ik normaal eet wat koran of kennis opdoen. Subhana Allaah Hoe meer ik kennis op doe, hoe sterker ik me voel. Zet elke dag koran op in huis en maak alsnog een leuke dagje van. Je hebt er alleen jezelf mee. Hoe meer je zo denkt, hoe langer in dat cirkel blijft hangen.

Citaat:
Het hoeft niet perse tussen de oren te zitten. Niet iedereen is sterk en kan alles aan in die maand.
-

26-05-2015, 11:34

Citaat door Gaatjouniksaan:
Het zot allemaal tussen de oren. Je doet het allemaal zelf zo. Ik heb ook 2 kinderen en alsnog heb ik veel energie voor de hele dag. Ik ga naar buiten en gewoon genieten van me dagje zonder eten dan. En de tijden dat ik normaal eet wat koran of kennis opdoen. Subhana Allaah Hoe meer ik kennis op doe, hoe sterker ik me voel. Zet elke dag koran op in huis en maak alsnog een leuke dagje van. Je hebt er alleen jezelf mee. Hoe meer je zo denkt, hoe langer in dat cirkel blijft hangen.
Niet eens eten, vooral drinken en vooral met heet weer. Dat zit echt niet tussen de oren hoor, je lichaam heeft vocht nodig eigenlijk, dus gek is t niet dat je lichaam daarop reageert..

26-05-2015, 11:37



Citaat door Gaatjouniksaan:
Het zot allemaal tussen de oren. Je doet het allemaal zelf zo. Ik heb ook 2 kinderen en alsnog heb ik veel energie voor de hele dag. Ik ga naar buiten en gewoon genieten van me dagje zonder eten dan. En de tijden dat ik normaal eet wat koran of kennis opdoen. Subhana Allaah Hoe meer ik kennis op doe, hoe sterker ik me voel. Zet elke dag koran op in huis en maak alsnog een leuke dagje van. Je hebt er alleen jezelf mee. Hoe meer je zo denkt, hoe langer in dat cirkel blijft hangen.
Was dat maar zo zwart wit

Ik sta al op met knallend koppijn.
Mijn ogen zijn echt dicht. Ik heb een kleintje en moet eerlijk toegeven dat mijn man echt bijna alles doet, ik ben gewoon echt bekaf herken mijzelf niet.
Ben kotsmisselijk terwijl ik weinig en ook nog gezond eet. Ik zie mensen echt eten tbarkallah ik zit met open mond te staren.

Zelfs naar de supermarkt voor iets kleins is voor mij al teveel.
Heel apart terwijl ik juist heel sportief ben en altijd veel energie heb.

Ik zeg ook tegen familie, jullie mogen langskomen wanneer ik mijn maandelijkse pauze heb, anders breng jullie eigen eten mee ( dit zeg ik tegen mijn zussen die kennen mij hahaha).
Ook na het eten wil ik rust, mijn lichaam is dan nog slapper echt een marteling die 3 weken.

26-05-2015, 11:39
Ik zelf vind het ook geen leuke maand meer. Nu ik de kleine heb, ben ik soort van verplicht thuis te blijven, omdat de kleine naar bed moet. Maghreb is gewoon laat en dat maakt de ramadan erg saai en niet leuk (voor mij). Verder heb ik geen verslavingen of althans geen last ervan (suikerverslaving). Allah maakt je sterk subhana Allah. Enige waar ik wel een beetje tegenop zie is de dorst. Op zich drink ik sowieso weinig, maar tegen 20u moet ik wel wat drinken. Vorig jr was t ook heel warm dus met maghreb dronk ik in 1 teug bijna 2 liter weg. Vind ik ook niet echt gezond.

Maar ghair in sha Allah. Denk ook dat veel tussen je oren zit en je niet zo moet aanstellen.

26-05-2015, 11:43
Wees blij dat je niet werkt. Het is ook zwaar daar valt niet over te twisten, want de dagen zijn echt super lang, weinig slaap etc. Maar gair In sha Alah.

Pagina's : [1] 2 3 4 5