Bekijk volle/desktop versie : Hulp ww uitkering



22-05-2015, 00:32
>>> HULP!

Hee lieve mensen,

Momenteel is een kennis van mij terecht gekomen in de WW uitkering. Ze is ongehuwd, woont op zichzelf en heeft t erg krap. Nu heb ik ooit gehoord dat men ondersteunt kan worden door bijv. een laptop etc. Wij hebben hier weinig verstand van en vraag daarom ook om hulp/advies van personen die dit soort dingen weten.

Wie weet hier iets van?

22-05-2015, 00:55


Hoi

Welke gemeente woont ze?
ik dacht dat die regel eind 2014 is afgeschaft.

Meestal krijg je als je ww niet genoeg is, iets extra's van de bijstand. Verder heeft ze recht op zorg en huurtoeslag.

22-05-2015, 01:40
LOL! Met een WW uitkering een laptop krijgen

Arm kind! Uit welke twilight zone komt je vriendin? Ze was zeker ook zo'n geval die dacht dat leven van een uitkering een luxe paradijselijk leven was (lees: allerlei onrealistische overdreven vooroordelen over uitkeringen) en die niet eens weet wat het verschil is tussen een WW en de bijstand.


Als de hoogte van haar WW onder de bijstandsnorm is, dan kan ze aanvullende bijstand aanvragen. En wat het lid hierboven zegt: afhankelijk van de hoogte van de WW kan ze recht hebben op huurtoeslag en zorgtoeslag.

Als de hoogte rondom de bijstand/minimum ligt, dan heeft ze wellicht ook recht op kwijtschelding van gemeentelijke belastingen. Dat scheelt ook weer een paar honderd euro per jaar.

22-05-2015, 01:41
As-salaam alaykoem meid,

Nou ik ben geen expert op dit gebied, maar als ik het zo lees, doel je op 'bijzondere bijstand'. Mijn moeder zit in de bijstandsuitkering en zij heeft in het verleden meerdere malen bijzondere bijstand aangevraagd voor een koelkast, bedden en kasten. Destijds heeft ze hier wel geld voor ontvangen. Alleen weet ik niet weet of dit geldt voor mensen die een WW uitkering hebben. Dat ligt aan de hoogte van je WW meende ik. Je zou het bij de rechtswinkel kunnen vragen of bij het maatschappelijk werk.

22-05-2015, 01:46



Citaat door Alhamdoelilah-:
As-salaam alaykoem meid,

Nou ik ben geen expert op dit gebied, maar als ik het zo lees, doel je op 'bijzondere bijstand'. Mijn moeder zit in de bijstandsuitkering en zij heeft in het verleden meerdere malen bijzondere bijstand aangevraagd voor een koelkast, bedden en kasten. Destijds heeft ze hier wel geld voor ontvangen. Alleen weet ik niet weet of dit geldt voor mensen die een WW uitkering hebben. Dat ligt aan de hoogte van je WW meende ik. Je zou het bij de rechtswinkel kunnen vragen of bij het maatschappelijk werk.
De bijzondere bijstand is in heel veel gemeentes strenger geworden en versoberd. In de meeste gemeentes geldt dat je bijzondere bijstand krijgt alleen voor zaken die noodzakelijk zijn en waar geen goedkoper alternatief is. Ik denk dus niet dat je een laptop gratis kan krijgen.

Wat wel zo is, is dat je via de Gemeentelijke Kredietbank eventueel een lening kan aanvragen om een laptop aan te schaffen. Maar ja....dan is het wel zo dat je schulden maakt.




BTW: die kennis van jou moet ook goed opletten wanneer zijn/haar WW verloopt om op tijd de bijstand aan te vragen indien hij/zij geen werk heeft gevonden.

22-05-2015, 07:09

Citaat door Alhamdoelilah-:
As-salaam alaykoem meid,

Nou ik ben geen expert op dit gebied, maar als ik het zo lees, doel je op 'bijzondere bijstand'. Mijn moeder zit in de bijstandsuitkering en zij heeft in het verleden meerdere malen bijzondere bijstand aangevraagd voor een koelkast, bedden en kasten. Destijds heeft ze hier wel geld voor ontvangen. Alleen weet ik niet weet of dit geldt voor mensen die een WW uitkering hebben. Dat ligt aan de hoogte van je WW meende ik. Je zou het bij de rechtswinkel kunnen vragen of bij het maatschappelijk werk.
wa alaikoem salaam..

Ik geloof dat dit tegenwoordig in de langdurigheidstoeslag zit verwerkt..Wel is het misschien mogelijk om beroep te doen op leenbijstand..( hier zonder rente)

22-05-2015, 09:04
Als ze onder het minimun inkomen zit(ik geloof zo'n €860,- in de maand, kan ze een toeslag aanvragen (via uwv) en daarnaast huur/zorgtoeslag.

Bijzondere bijstand is afgeschaft. Er wordt verwacht dat men spaart voor bijzonder uitgaven. Daarnaast was bijzondere bijstand gewoon een lening(elke maand wordt dan een beetje ingehouden van je uitkering) maar daar zou een laptop sowieso niet onder vallen.