Bekijk volle/desktop versie : gezond en goedkoop in de ramadan!!



Pagina's : [1] 2

21-05-2015, 11:02
selaam beste meiden,
ik las hier en daar al wat topics over de ramadan en het eeuwige eet- proces wat daarbij hoort
het leek mij een tof idee om dus het volgende te proberen
de gehele week kook ik gezond en dat voor een bepaald bedrag per dag
ik zou het leuk vinden als er recepten en tips werden geplaatst in deze topic zodat we van elkaar kunnen leren.
ook is het handig om te vermelden waar je een lang verzadigd gevoel van krijgt handig met shour
en wat juist niet ook ivm dorst etc

alvast een paar ideetjes:
de vorige jaren deed ik alleen de zaterdag met alle vettige hapjes
de rest van de week gewoon soep met 1 lichte maaltijd en lekker veel fruit en groente en sapjes
dus een voorbeeld

groentesoep
gebakken kabeljauw , puree en gestoomde groente
fruit, yoghurt etc

ik heb gemerkt dat ik dan normaal vol zit en niet zo vies vol
ook harira vind ik best zwaar dus dat vervang ik voor lichte soepjes
champignonsoep, groentesoep,kippensoep etc etc etc

nou dames ik ben benieuwd naar de reacties!

21-05-2015, 11:21


Up.

Ik wil graag gezonde hapjes en maaltijden
Maar zonder rijst, pasta, wraps, brood en andere deegwaren.

21-05-2015, 11:30
haha, als ik gezond eten in de maand Ramadan aan mijn man voorschotel gooit ie me buiten
Voor hem is het onmogelijk een Ramadantafel zonder harira, lemsemmen, briouats, chebakia enz...
De Ramadantafel moet toch wat bijzonder blijven en dat heb je niet met kabeljauw of gestoomde groenten.

Maar als jij dat kunt, heel mooi en ik wens je een fijne gezellige Ramadan toe, in shaa Allah.

21-05-2015, 11:41
Het gaat erom dat ramadan niet om eten draait
hoezo is dat geen volwaardige maaltijd voor jou?
ik mis gewoon de totale intentie van ramadan en ik merk bij meerdere oh gezellig ramadan
straks met die volle tafels aan plakkerige en zoete deegwaren.
Er zijn vrouwen die gerust een hele dag in de kueken staan te kokerellen maar koran uitlezen ho maar en ga zo maar door
ik vind dat we meer qana3a mogen hebben in deze tijd van overvloedige barakah

21-05-2015, 11:59


Up..Ik kook eigenlijk normaal in de ramadan..Misschien een soepje vooraf, extra salade en shakes..

We doen ook vaker barbequen..

21-05-2015, 12:03
Misschien een optie om de deeghapjes en dergelijk vantevoren te maken zodat er een voorraadje in de diepvries ligt..Loempia' s msemmen in ieder geval..Bladerdeeghapjes nemen niet zoveel tijd in beslag..Mijn kinderen vinden het ook leuk om te maken..Vooral mijn dochter van 14 is nu veel bezig met koken enz..Ondertussen kun je lezingen/ lessen beluisteren..

21-05-2015, 12:08
Ik maak nooit die vette hapjes eerlijk gezegd.

Je lichaam heeft voedingsstoffen nodig en de nodige vitamines.

Ik maak altijd een gezonde soepje ( variërend; vissoep, groentesoep, maissoep, Thaise kippensoep etc)

Een gezonde smootie standaard: frambozen, aardbei, banaan, kiwi, appel en bekertje magere yogurt.

Ook een glas verse jus'd orange

Avond meestal gril met salade, geen zware maaltijd in ieder geval.

Tussen magreb en shour probeer ik veel te drinken. Meestal maak ik verse citroen water dat is onwijs lekker en zit vol met goede essentiële stoffen.

Met shour glas melk, wat dadels en kommetje muesli met fruit en yogurt.

21-05-2015, 16:22
Ik ga ook proberen normaal en gezond te eten. Up voor deze topic

21-05-2015, 16:39
Elk jaar zeg ik weer dat ik gezonder wil eten tijdens te Ramadan...Maar het gaat nogal moeilijk...zeker als je nog thuis woont. Iedereen aan de pizza, msemen, loempia's...zit ik daar met mn bordje salade

21-05-2015, 16:46
Up. Dit jaar ook voor mij gezond eten zonder hapjes. In sha Allah!

21-05-2015, 16:50
Ik begrijp de pizza`s, loempia`s en bladerdeeghapjes niet, als het geen ramadan is dan eten we dat toch ook niet elke dag.

Ik maak in ieder geval wel elke dag een fruitshake

Misschien kan iemand een recept plaatsen van een gezonde groentesoepje.

21-05-2015, 17:25
af en toe die hapjes is wel lekker en ook int weekend als we familie uitnodigen maar komop heeel de maand hmzz
voorgaande jaren maakte ik vooral heldere soepen

een favoriet hierzo is de heldere groentesoep

doe wat olijfolie in een pan
en fruit het volgende aan
1 groene en 1 rode paprika
4 wortelen
1 ui
wat verse peterselie
alles in miniblokjes
dus dit bak je ff aan tot t zacht is
dan vul je de pan met water en doe je er een groentesoepzakje in en eventueel een bouillonblokje
verder een laurierblad en wat zwarte peper en wat vermicelli

laten koken tot t gaar is et voila

je kunt t zo laten of anders met een staafmixer erdoor
wij laten m altijd zo

ook lekker is garnaalsoepje, kippensoep; vissoep etc etc

21-05-2015, 20:19


Goeie topic!! Upp

21-05-2015, 20:22
Hrira is best wel gezond eigenlijk het heeft alles wat je nodig hebt om de dag door te komen. Samen met dadels heb je eigenlijk genoeg aan. Het vult, het verteert makkelijk door de selderij en groente. Er zit vlees in en kikkererwten. En dan met shoer zuivel en fruit dan heb je alles gehad wat je nodig hebt. Het is ook de bedoeling dat je heel weinig eet, Je kunt ervoor kiezen om je hrira niet al te dik te maken en een goed soort bloem gebruiken.

Tussen iftar en shoer zou je als je wilt een maaltijd kunnen toevoegen bijv na het tataweehgebed. Bijvoorbeeld een gezond mixsalade.

Op deze manier gaat je lichaam lekker ontgiftigen.

21-05-2015, 20:25
Inderdaad pfff vorig jaar was het drama werden wel dood gegooid met die gehakt pakketjes man man

Pagina's : [1] 2