Bekijk volle/desktop versie : Marokkaanse thee: beste recept



05-05-2015, 00:50
Laten we eerlijk beginnen. Dit bericht is bedoeld voor de fijnproevers en de levensgenieters. De rest..mohim zie vorige zin. Thee maken is niet alleen leuk maar ook serious business. Belangrijke zaken hierbij zijn aandacht, liefde en geduld. Iedereen heeft zijn eigen manier van thee maken, maar kenners zijn het allemaal erover eens: elke (subtiele) handeling kan de theesmaak sterk beïnvloeden. Hieronder een aantal opmerkingen:

Koekje (2008): ''en zeg altijd ff bismillah als je begint ‘’. Wat mij betreft is dit de belangrijkste handeling! De rest volgt dan vanzelf''

Zumba (2013): ''Marokkaans thee maken is op zich een kunst''

Fhamator (2013): ''Het is iets (thee maken) wat je met liefde en aandacht moet doen en dat proef je''

Marocinatje (2008): ''het bereiden van thee kan blijkbaar op 100 en 1 manieren. Ik ga allerlei manieren proberen om te zien welke het lekkerste is''

Zzzzainab (2013): ''Vaak wordt de bereiding van thee onderschat. Het is belangrijk dat je aandacht en liefde schenkt aan het bereidingsproces.''

Zzzainab (2013): ''Best gek dat de volgorde de smaak verandert, uiteindelijk doe je ongeveer hetzelfde.. zou je denken''

san_rayane (2013) ''Ik deed alles in 1 keer (in de theepot) en mijn man zei altijd jouw thee is binnen 2minuten klaar…Maar je proeft gewoon een wereld van verschil, als je de korrels eerst wast en de berad op het vuur zet is het thee gewoon lekker..''



Hoe maak je nou Marokkaanse thee? Hieronder zet ik alle stappen op en rij. Dank aan iedereen die heeft meegeholpen!

05-05-2015, 00:51


stap 1 water koken: geef het alle tijd.

Niet alles hoeft snel. Laat de waterkoker dus gewoon in de kast staan. We staan er vaak niet bij stil, maar geef water de tijd om te koken. Hieronder een mooie tip.


Jules zegt: ''gebruik geen waterkoker. Kook het water ouderwets in een waterketel. Geef water het tijd om goed te koken.''

Tip: probeer ook verschillende watermerken

05-05-2015, 00:52
Stap 2: Even aandacht voor de theepot

Sla geen detail over. Vele pakken een doorsnee theepot en gooien er direct theekorrels in. Dit kan ook anders. Hieronder een interessante tip

Meknesiat (2008) ''Goudentip: spoel de theepot eerst goed met warm of heet water...''

05-05-2015, 00:52
Stap 3: Voeg de theekorrels in theepot toe en was/spoel de thee.

De hoeveelheid eetlepels thee dat je gebruikt hangt af van:
a) welke theesoort je gebruikt en
b) de grote van je theepot/berred.

Van alle reactie die ik tegenkwam lag het aantal te gebruiken eetlepels thee tussen de 1 en 2. Hieronder een aantal interessante tip.

TolyMontana (2008): ''een tip om de hoeveelheid thee te bepalen: op de bodem van de thee pot zit een cirkel met een randje aan de zijkant. Vul alleen die cirkel met thee''

Vervolgens moet de thee gespoeld/gewassen worden. Het wassen van de thee kan op verschillende manieren. De gebruikelijke wijze is dat een glas kokend water in de theepot met daarin de theekorrels gegoten wordt. Laat deze mengsel (water en thee) even staan en giet het water weer terug in de glas. Gooi dit niet weg want dit zul je later nodig hebben. Hieronder weer een aantal tips.

Zuma (2013): ''Het spoelen van thee verschilt van thee tot thee, sommige thee soorten als je het spoelt heb je gewoon geen smaak! en bij sommige als je het niet spoelt heb je sahara thee! (thee met een sterkte smaak)''

Samiraatuh: ''De eerste spoelbeurt vang ik in een glas op en doe het er later bij,( zo is de smaak lekkerder vind ik),dan spoel ik het 2x''

Cookie (2005): ''doe een beetje (kokend) water bij de thee,laat het 2-3 min staan,giet het in een glas en bewaar het. Giet nog 2 tot 3x water in de theepot,even schudden en (weer terug)gieten in een glas en weggooien''

lallakouzina (2006): ''als ik de eerste keer de thee spoel dan gooi ik het niet weg maar bewaar het (apart in een glas). Daarna spoel je een paar keer de thee heel goed.. ''

Mrs jachkson (2013): ''Eerste glas met thee voor het spoelen bewaren. Deze bevat meeste smaak.'' Hiermee wordt bedoeld dat de eerste glas na het spoelen de meeste smaak bevat. Hoe vaker de thee daarna gegespoeld wordt hoe minder sterk de thee wordt.

Zahira (2005): ‘’Ik giet een klein beetje gekookt water erop (in de theepot) en laat de theezaadjes wellen en gooi het water er weer uit, dit doe ik 3 keer om het (de theekorrels) een beetje te spoelen.’’

CB_Casaouia (2006): ''Doe er een beetje gekookt water bij en laat het zo een minuutje of twee staan''

Het kan ook anders:

Soukar (2008): ''Ik doe een eetlepel thee in een pot en giet er een beetje water bij. Dit laat ik even koken op het vuur zodat al het vuil eruit is (dit is niet bij elke theesoort nodig) en dan giet ik het water weg (als de thee vuil was dan is het water nu heel donker).''

05-05-2015, 00:53


stap 5 suiker en na3na3

05-05-2015, 00:53
stap 6 afronden

05-05-2015, 00:54
stap 7 extraatje

05-05-2015, 00:54
stap 8 opdienen

05-05-2015, 00:55
stap 9..voila

05-05-2015, 00:57
gereserveerd