Bekijk volle/desktop versie : Why I teach evolution to Muslim students



Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14

04-05-2015, 21:20
Encouraging students to challenge ideas is crucial to fostering a generation of Muslim scientists who are free thinkers, says Rana Dajani.

Certain problematic attitudes towards science have been imported into Muslim societies as a part of rapid globalization and modernization — the rejection of the theory of evolution, for example. But this also offers an opportunity.

I teach evolution to university students in Jordan. Almost all of them are hostile to the idea at first. Their schoolteachers are likely to have ignored or glossed over it. Still, most students are willing to discuss evolution, and by the end of the course, the majority accept the idea. If Muslim students can challenge ideas on such a controversial academic topic, then they can also approach other aspects of their lives by questioning — and not just blindly accepting — the status quo. These tools and attitudes are crucial to the development of their personalities and to becoming responsible citizens.

Students in my classes often get a shock. I wear a hijab, so they know that I am a practising Muslim, yet they hear me endorsing evolution as a mechanism to explain diversity and the development of species, and citing Charles Darwin as a scientist who contributed to our understanding of the emergence and diversification of life on Earth. I am almost always the first Muslim they have met who says such things.

Some students complained to the university that I was preaching against Islam, but university officials were satisfied when I showed them that evolution featured in the university’s approved textbooks and that what I teach in my lecture comes straight from these texts. I commended the students who complained for their courage in supporting what they believed, and offered to sit down and discuss their concerns with them.

In teaching, I offer a detailed explanation of the natural evolution of plants and artificial breeding. Later, we discuss antibiotic resistance, influenza vaccines and the development of HIV drugs. After these discussions, most students are willing to accept evolution as a mechanism for the emergence of all species except humans. Many quote evidence from the Koran that is interpreted to mean that Adam — and so humans — were created spontaneously. Human evolution remains taboo because the students are not ready to relinquish the concept that humans were created differently. I remind them that Muslims are warned against arrogance, and that humans are only part of creation.

Muslim scholars such as Hussein al-Jisr and Ahmad Medhat in the 1880s supported evolution. Before Darwin, al-Jahiz and others proposed rudimentary evolutionary theories in the ninth century. I point out that the apparent controversy over evolution and Islam arose only in the twentieth century, when Darwin’s ideas became associated with colonialism, imperialism, the West, atheism, materialism and racism. Muslim religious scholars gradually took a stand against evolution, which the public adopted. The scholars used Christian creationist arguments to support their stance, transferring the Western war between science and religion to Islam.

Some of my students argue that to accept evolution means denying the existence of God. I say that evolution does not discuss the origins of the Universe. No one yet understands this beginning. To me, the beginning was God. After the beginning, the rules of logic and science led to the development of the Universe and beyond.

In my experience, many Muslims are happy to consider this. I have encountered several Muslim scientists who agree with my stance, but do not say so publicly because they fear being labelled as troublexmakers. Some religious scholars also agree, but they wish to go about changing opinions gradually, so as not to raise defences and slow progress.

My take, as a Muslim scientist, is that the Koran asks humans to observe and contemplate the world while celebrating the pursuit of knowledge. It does not validate scientific findings. Science allows us to question and discover how the world works and the Koran provides the moral guidelines for doing so. If an apparent contradiction arises between a scientific finding and an interpretation of the Koran, then we can turn to both science itself (which is evolving) and the interpretation of the Koran (which is not impartial, because it is a human exercise) to account for the discrepancy. This is an ongoing and fluid process, and is part and parcel of the purpose of life for Muslims.

Whether or not a student accepts human evolution makes no difference to how I mark their exam paper. As educators, our objective is to help students to become independent thinkers. I do not want my students to write that they accept evolution just to pass an exam. I want them to show the argument they used to reach their conclusion, even if that conclusion rejects human evolution. Otherwise, I am doing what the people who decry evolution are doing: forcing an opinion on them.

My aim is to teach students to develop a rational methodology for assessing the natural world and to come up with their own opinions, hypotheses and theories and not to copy others. This becomes a call for new ways of thinking: a journey to pursue knowledge, which is one of the core tenets of Islam. If we succeed in that endeavour, we will contribute to the creation of a generation of Muslim scientists who are free thinkers.

http://www.nature.com/news/why-i-teach-evolution-to-muslim-students-1.17364

04-05-2015, 21:41


Moslim studenten uitnodigen tot kritisch vrijdenken om zodoende met de volgende generatie(s) het status quo in de academische moslimwereld te helpen doorbreken. Heeft dr Dajani een punt ? Wat denken jullie?

05-05-2015, 15:33
veel te veel tekst voor dit hoekje

05-05-2015, 17:55

Citaat door Edelmoedig:
veel te veel tekst voor dit hoekje
Het spijt me maar in andere hoekjes is dit stuk - om verschillende redenen - niet 'passend'.

En het lijkt erop dat er alleen maar onder MJA of Islam&ik wordt gediscussieerd.

Dit stukje beschrijft nochtans een inspirerende visie van een moslima op wetenschap. Ik dacht dat jullie er misschien iets aan kunnen hebben.

05-05-2015, 22:20



Citaat door HoBBiT123:
Het spijt me maar in andere hoekjes is dit stuk - om verschillende redenen - niet 'passend'.

En het lijkt erop dat er alleen maar onder MJA of Islam&ik wordt gediscussieerd.

Dit stukje beschrijft nochtans een inspirerende visie van een moslima op wetenschap. Ik dacht dat jullie er misschien iets aan kunnen hebben.
Mja dit is niet het soort onderwerp dat hier discussie doet oplaaien nee

Maar leuk dat je het hebt geprobeerd.

Probeer het nog eens? Ander onderwerp, en MINDER MINDER tekst.

05-05-2015, 22:59

Citaat door Edelmoedig:
Mja dit is niet het soort onderwerp dat hier discussie doet oplaaien nee

Maar leuk dat je het hebt geprobeerd.

Probeer het nog eens? Ander onderwerp, en MINDER MINDER tekst.
Misschien helpt dit bevattelijke filmpje.

05-05-2015, 23:21

Citaat door HoBBiT123:
Misschien helpt dit bevattelijke filmpje.
Sounds plausible, tot 7:22, De rest kan ik me niet echt achter scharen, maar dat is ook niet nodig. Meningen verschillen, daar zijn we mensen voor, nietwaar?

Ik voel ook totaal niet de behoefte om dat laatste stukje te "weerleggen" so don try'n ask me to.

06-05-2015, 08:08

Citaat door Edelmoedig:
Sounds plausible, tot 7:22, De rest kan ik me niet echt achter scharen, maar dat is ook niet nodig. Meningen verschillen, daar zijn we mensen voor, nietwaar?

Ik voel ook totaal niet de behoefte om dat laatste stukje te "weerleggen" so don try'n ask me to.
Fair enough. Je gaat al een heel eind mee in de redenering. In geval bedankt voor jouw reactie.

06-05-2015, 22:49

Citaat door HoBBiT123:
Fair enough. Je gaat al een heel eind mee in de redenering. In geval bedankt voor jouw reactie.
getuigt wel van enige 'bekerings'drang nietwaar

07-05-2015, 05:06
Islam gaat samen met wetenschap.
Evolutie theorie te veel plotholes om te justifien.
Helemaal als we alleen op darwins stuk op in gaan.
Voor de rest tunnelvisie van moslims en het verbieden van kritisch te zijn.
Zou onze voorouders nooit pioneers hebben kunnen maken.
Alles is bespreekbaar mensen die juist gelijk uit hun slof schieten, zijn onzeker over hun geloof in allah om niet iets durven te bespreken wat controferseel is.
En maak me vaak zorgen om de ummah die dom wordt gehouden.
Terwijl wetenschap in de koran de wonderen zijn die wij mogen mee maken.
Vroeger zagen mensen de wonderen live.
Maar perfectie van allah wist hoe wij mensen zouden ontwikkelen.
En daarvoor de bewijzen der in voor ons wanneer wetenschap ver genoeg is om dingen duidelijk te maken.
Wat in een boek staat van 1400+ jaar geleden.

07-05-2015, 07:03

Citaat door Edelmoedig:
getuigt wel van enige 'bekerings'drang nietwaar
Ik dacht het niet. Het is een vaststelling.

07-05-2015, 07:33

Citaat door Accelerator:
Islam gaat samen met wetenschap.
Evolutie theorie te veel plotholes om te justifien.
Helemaal als we alleen op darwins stuk op in gaan.
Voor de rest tunnelvisie van moslims en het verbieden van kritisch te zijn.
Zou onze voorouders nooit pioneers hebben kunnen maken.
Alles is bespreekbaar mensen die juist gelijk uit hun slof schieten, zijn onzeker over hun geloof in allah om niet iets durven te bespreken wat controferseel is.
En maak me vaak zorgen om de ummah die dom wordt gehouden.
Terwijl wetenschap in de koran de wonderen zijn die wij mogen mee maken.
Vroeger zagen mensen de wonderen live.
Maar perfectie van allah wist hoe wij mensen zouden ontwikkelen.
En daarvoor de bewijzen der in voor ons wanneer wetenschap ver genoeg is om dingen duidelijk te maken.
Wat in een boek staat van 1400+ jaar geleden.
De intellectuele moslims zijn idd ooit ruimdenkender geweest dan tegenwoordig (Ibn Rushd?).
Denk je niet dat dit langzaam maar onafwendbaar terugkomt ?
Die onzekerheid waar je het over hebt, zou dat iets te maken kunnen hebben met een zoeken naar identiteit in combinatie met een afkeer voor alles wat maar enigszins 'westers' aandoet (incl wetenschap) ?

De ET is ondertussen al meer dan de aanzet die oa Darwin heeft gegeven. Ik denk niet dat er nog veel plot holes zijn in de these rond de gemeenschappelijke voorouderlijke afstamming. Tenminste, er zijn geen open vraagstukken of vaststellingen die een tegenspraak creëren waarmee de ET gaat wankelen. De mechanismen die de evolutie aandrijven zijn in de laatste 50 jaar duidelijker geworden (in het bijzonder door de progressie in de genetica). Zowat alles wat in de verschillende wetenschapsdomeinen werd vastgesteld ondersteunt de ET. Wat niet wil zeggen dat alle mechanismen gekend en/of helemaal duidelijk zijn. Er is nog werk te verzetten.

07-05-2015, 08:53



Citaat door HoBBiT123:
De intellectuele moslims zijn idd ooit ruimdenkender geweest dan tegenwoordig (Ibn Rushd?).
Denk je niet dat dit langzaam maar onafwendbaar terugkomt ?
Die onzekerheid waar je het over hebt, zou dat iets te maken kunnen hebben met een zoeken naar identiteit in combinatie met een afkeer voor alles wat maar enigszins 'westers' aandoet (incl wetenschap) ?

De ET is ondertussen al meer dan de aanzet die oa Darwin heeft gegeven. Ik denk niet dat er nog veel plot holes zijn in de these rond de gemeenschappelijke voorouderlijke afstamming. Tenminste, er zijn geen open vraagstukken of vaststellingen die een tegenspraak creëren waarmee de ET gaat wankelen. De mechanismen die de evolutie aandrijven zijn in de laatste 50 jaar duidelijker geworden (in het bijzonder door de progressie in de genetica). Zowat alles wat in de verschillende wetenschapsdomeinen werd vastgesteld ondersteunt de ET. Wat niet wil zeggen dat alle mechanismen gekend en/of helemaal duidelijk zijn. Er is nog werk te verzetten.
Ik hoop het want mensen beperken hun zelf in kennis.
Nee wetenschap is voor de hele wereld en wetenschappers zijn objectief en eerlijk en vullen elkaar aan of het van het weste komt of niet boeit me niet als het klopt.
Denk eerder andersom dat oosterse breakthroughs niet hun credits hebben gekregen.
Tenzij je der zelf na onderzoekt.
Om even snel mensen te noemen ibn firnass bijv of een recente.
Nikola tesla en edison.

Ja maar als nog vind ik dat er plot holes je kan wat bewijzen hebben qua gebit en schedel structuur maar als nog vraag ik mij af waarom leven der geen apen nog die zijn blijven haken tussen evolutie waarom gestopt bij de chimp.
En net zoals darwins pelikanen theory over evolutie, wat heeft chimps gestagneerd om niet verder te gaan en wat heeft ons gestagneerd om niet verder te evolven.
En we zijn nog steeds 2 chromosomen van hun verwijdert.
En genetica zegt niet veel een komkommer of banaan weet niet meer welke genetisch komt die 98% overeen met ons.
Snap je wat ik bedoel, en los van feiten het spreekt de koran tegen.
Alsof god ons niet al perfect heeft geschapen maar we nog updates nodig hadden.

Er zijn genoeg theorien die wel onderbouwt worden met islam.
Big bang bijv is islamitisch uit te leggen aan de hand van de koran.
Maar ik zelf evolutie vind ik een intrigerend onderwerp maar voor mij persoonlijk.
Alle hypotheses die ik ooit heb gelezen en vergeleken heb met koran staat het dit toe dat het kan.
Zo ja dan zeggen ik mogelijk.
In de koran staat bijv dat allah leven heeft verspreid over alle hemelen en werelden/dimensies/universums die hij heeft gecreert.
Voor mij is dat dan doorslag buitenaards leven bestaat.
Maar zodra iets in tegenstrijd is met de koran vervalt het voor mij
Of het klopt ergens maar zijn de bevindingen van de mens fout, en moet het herzien worden.

Verder ben ik kritisch met alles

07-05-2015, 17:40
Ik begrijp die vrouw niet helemaal. Ze zegt dat ze in Allah/de islam gelooft en Allah swt het beginpunt is van alles maar dat wat
daarna komt aan de mens is om uit te zoeken. Terwijl je als moslim in de koran hoort te geloven. Begrijpen jullie dat?

07-05-2015, 21:48

Citaat door Accelerator:
Ik hoop het want mensen beperken hun zelf in kennis.
Nee wetenschap is voor de hele wereld en wetenschappers zijn objectief en eerlijk en vullen elkaar aan of het van het weste komt of niet boeit me niet als het klopt.
Denk eerder andersom dat oosterse breakthroughs niet hun credits hebben gekregen.
Tenzij je der zelf na onderzoekt.
Om even snel mensen te noemen ibn firnass bijv of een recente.
Nikola tesla en edison.

Ja maar als nog vind ik dat er plot holes je kan wat bewijzen hebben qua gebit en schedel structuur maar als nog vraag ik mij af waarom leven der geen apen nog die zijn blijven haken tussen evolutie waarom gestopt bij de chimp.
En net zoals darwins pelikanen theory over evolutie, wat heeft chimps gestagneerd om niet verder te gaan en wat heeft ons gestagneerd om niet verder te evolven.
En we zijn nog steeds 2 chromosomen van hun verwijdert.
En genetica zegt niet veel een komkommer of banaan weet niet meer welke genetisch komt die 98% overeen met ons.
Snap je wat ik bedoel, en los van feiten het spreekt de koran tegen.
Alsof god ons niet al perfect heeft geschapen maar we nog updates nodig hadden.

Er zijn genoeg theorien die wel onderbouwt worden met islam.
Big bang bijv is islamitisch uit te leggen aan de hand van de koran.
Maar ik zelf evolutie vind ik een intrigerend onderwerp maar voor mij persoonlijk.
Alle hypotheses die ik ooit heb gelezen en vergeleken heb met koran staat het dit toe dat het kan.
Zo ja dan zeggen ik mogelijk.
In de koran staat bijv dat allah leven heeft verspreid over alle hemelen en werelden/dimensies/universums die hij heeft gecreert.
Voor mij is dat dan doorslag buitenaards leven bestaat.
Maar zodra iets in tegenstrijd is met de koran vervalt het voor mij
Of het klopt ergens maar zijn de bevindingen van de mens fout, en moet het herzien worden.

Verder ben ik kritisch met alles
Uit wat besluit je dat mens , dieren en planten niet meer evolueren ?

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14