Bekijk volle/desktop versie : De algemene en specifieke betekenis van Islam



04-05-2015, 01:22




Shaych Mohammed bin Saalih al-`Othaymien (رحمه الله) zegt het volgende:

De islam in zijn algemene betekenis: dat is het aanbidden van Allah met datgene wat Hij heeft vastgesteld vanaf het moment dat Allah de boodschappers stuurde totdat het Uur aanbreekt.

Zoals Allah (عز و جل) dit in vele verzen heeft verduidelijkt die aantonen dat alle voorgaande wetgevingen overgave aan Allah (عز و جل) waren. Allah (تعالى) zegt over Ibrahiem:

"Onze Heer, maak ons tot degenen die zich overgeven aan U en maak van onze nakomelingen een gemeenschap die zich aan U overgeeft."
[al-Baqarah(2):128]



En de islam in zijn specifieke betekenis na de zending van de profeet (صلى الله عليه و سلم), betreft datgene waarmee de profeet (صلى الله عليه و سلم) is gezonden. Want datgene waar de profeet (صلى الله عليه و سلم) mee is gezonden heeft alle voorgaande religies opgeheven (d.w.z. ongeldig gemaakt).

Degene die hem (صلى الله عليه و سلم) dus volgt is een moslim en degene die hem (صلى الله عليه و سلم) tegengaat is geen moslim.

Dus de volgelingen van de boodschappers waren moslims in de tijd van hun boodschappers. De joden waren moslims ten tijde van Moesa (عليه السلام). En de christenen waren moslims ten tijde van `Iesaa (عليه السلام). Echter na de zending van de profeet Mohammed (صلى الله عليه و سلم) zijn zij ongelovig geworden omdat zij niet in hem (صلى الله عليه و سلم) geloofden.

En deze islamitische religie, dat is de religie die bij Allah geaccepteerd wordt. De religie die een persoon van profijt is. Allah (عز و جل) zegt:

"Voorzeker, de enige religie bij Allah is de islam."
[ale-`Imraan(3):19]



En Allah (عز و جل) zegt:

"En wie er een andere religie dan islam zoekt, het zal niet van hem aanvaard worden en hij behoort in het hiernamaals tot de verliezers."
[ale-`Imraan(3):19]



En deze islam is dezelfde islam waar Allah Mohammed (صلى الله عليه و سلم) en zijn gemeenschap mee heeft begunstigd. Allah (تعالى) zegt

"Vandaag heb Ik jullie religie voor jullie vervolmaakt en heb Ik Mijn gunst voor jullie volledig gemaakt en heb Ik de Islam voor jullie als religie gekozen."
[al-Maa`idah(5):3]




[SIZE=1]Bron: Sharh oesoel at-thalaata, blz. 20-21.
Originele bron: http://ahloelhadieth.com/index.php/en/godsdiensten-en-religies/464-de-algemene-en-specifieke-betekenis-van-islam
Vertaling: Youssef aboe Safiyyah

17-05-2015, 14:54



Citaat door JEWEETED:
Bismilaah
BaarakAllahu feeki