Bekijk volle/desktop versie : Kunnen selefies iets leren van de soefies



Pagina's : [1] 2 3

02-05-2015, 23:41
We hebben het niet over innovaties, maar gewoon over soefisme. Als je niet begrijpt wat ermee bedoelt wordt, is het handig dat je het vraagt voordat je gaat control-ceeën en en control-veeën met youtube filmpjes.

02-05-2015, 23:47


Ik ben van mening dat de selefies tegelijkertijd al soefies zijn. Een echte selefie kan zich pas selefie noemen als hij zich soefie noemt. Zie:Madarijussalikeen van Ibn Qayyim al Jawziyya en Majmuatul fatawa van Ibn Taymiyya rahimahullah waarin hij de ware soefies prijst.

Dus ik denk dat degenen vandaag de dag die een paar geleerden accepterwn (Albani, Fawzan, Ibn Baz, Rabee, Uthaymeen) geen echte selefies zijn. Als ze echte selefies zijn moeten ze tegelijkertijd ook soefies worden zoals Ibn Taymiyya rahimahullah ook was (zie: Tazkiyatun nafs van Ibn Taymiyya rahimahullah).

02-05-2015, 23:50
Wat betreft de valse selefies (die alleen Albani, Ibn Baz, Fawzan, Uthaymeen, Rabee volgen). Zij kunnen inderdaad veel leren van de grote soefie meesters zoals Ibn Taymiyya rahimahullah en Ibn Qayyim rahimahullah.

02-05-2015, 23:55
De Deen van Mohammed sallallaahoe alayhi wa sallam is compleet. Salafiyyah is compleet en we hebben geen enkele behoefte aan mubtadi'a en hun afgedwaalde groeperingen.

Alles wat we moeten weten staat in de Kitaab en Sunnah volgens het begrip van de Sahaba. Dus nee, we kunnen als Salafiyyeen niets leren van de Soefies behalve hun bida' die het niveau van Shirk en Kufr hebben bereikt. En het goede, daar hebben we geen soefies voor nodig maar de Kitaab en Sunnah, de Salaf en onze Salafi 'ulama van vandaag alhamdoelilaah. Het goede leren we van Mohammed sallallaahoe alayhi wa sallam en niet van mubtadi'a.

02-05-2015, 23:57


@A_bdars
Beschuldigt u soefimeesters zoals Ibn Taymiyya ook met koefr en shirk ?

03-05-2015, 00:01

Citaat door AhlussunnahWJ:
Ik ben van mening dat de selefies tegelijkertijd al soefies zijn. Een echte selefie kan zich pas selefie noemen als hij zich soefie noemt. Zie:Madarijussalikeen van Ibn Qayyim al Jawziyya en Majmuatul fatawa van Ibn Taymiyya rahimahullah waarin hij de ware soefies prijst.

Dus ik denk dat degenen vandaag de dag die een paar geleerden accepterwn (Albani, Fawzan, Ibn Baz, Rabee, Uthaymeen) geen echte selefies zijn. Als ze echte selefies zijn moeten ze tegelijkertijd ook soefies worden zoals Ibn Taymiyya rahimahullah ook was (zie: Tazkiyatun nafs van Ibn Taymiyya rahimahullah).
Nou, ibn Taymiyyah zei dat er twee extremen waren: degenen die soefies als innoveerders bestempelen en zeiden dat ze buiten de soennah treden en de andere extreme waarin ze overdrijven door te zeggen dat ze de beste van de schepping waren na de Profeten.

En de correcte mening volgens ibn Taymiyyah: is dat ze mensen zijn die zich inspannen om Allaah te gehoorzamen en onder hun vinden je de drie groepen moslim (strevens, gemiddeld, slecht bezig).

03-05-2015, 00:05

Citaat door Mouwaysie:
Nou, ibn Taymiyyah zei dat er twee extremen waren: degenen die soefies als innoveerders bestempelen en zeiden dat ze buiten de soennah treden en de andere extreme waarin ze overdrijven door te zeggen dat ze de beste van de schepping waren na de Profeten.

En de correcte mening volgens ibn Taymiyyah: is dat ze mensen zijn die zich inspannen om Allaah te gehoorzamen en onder hun vinden je de drie groepen moslim (strevens, gemiddeld, slecht bezig).
er zijn inderdaad valse soefies geweest en die bestaan nogsteeds. Daar was Ibn Taymiyya rahimahullah tegen. Maar zeld was hij een echte sufi hij was alleen tegen sufisme dat tegen de Quraan en Sunnah indruist. Maar hij blijft een sufi meester/tazkiyatun nafs. Helaas zie ik dit gedeelte bijna niet terug bij broeders die zicg salafi noemen.

03-05-2015, 00:06

Citaat door AhlussunnahWJ:
er zijn inderdaad valse soefies geweest en die bestaan nogsteeds. Daar was Ibn Taymiyya rahimahullah tegen. Maar zeld was hij een echte sufi hij was alleen tegen sufisme dat tegen de Quraan en Sunnah indruist. Maar hij blijft een sufi meester/tazkiyatun nafs. Helaas zie ik dit gedeelte bijna niet terug bij broeders die zicg salafi noemen.
Dat bedoelde is dus met soefisme waar de selefies iets van kunnen leren.

03-05-2015, 00:08
Even voor het begrip, ik heb het dus over de echte soefies, ofwel soefiyyah al-haqaa-iq. Als je er niets van weet kan je vragen stellen, maar het liefste geen domme uitspraken doen van bid3ah dit dat, want we hebben het niet daarover.

03-05-2015, 00:08

Citaat door KhalidBinWaleed:
Ibn taymiyya was geen soefie

Ibn Taymiyah was not a member of the Qâdiriyyah. He had never followed or belonged to any Sûfî order. He indeed praised `Abd al-Qadir al-Jilâni and his book Futûh al-Ghayb. He also had good things to say about other Sufi scholars such as Abû `Abd al-Rahmân al-Sulamî, Sahl b. `Abd Allah al-Tustûr and al-Junayd. This only shows us how fair and objective he was in his approach. He used to be just and would accept the truth regardless of where it came from. Moreover, he would praise whoever said it. That does not in the remotest way imply that he followed the practices of the Qâdiriyyah.

Ibn Taymiyah explained some of the texts of Futûh al-Ghayb and found it to be a good book. [Majmû` Fatawâ Ibn Taymiyyah (10/456)]. At the same time he criticized the ways of the Qâdiriyyah and their habit of sitting alone, pretending to be with Allah and demonstrated how they were mistaken in this regard. He rejected their practice of innovating rites, remembrances, and prayers. This is clear to anyone who studies the works of Ibn Taymiyah.

For further reference, please refer to the following:

Majmû’ al-Rasa’l wal Masa’il, first edition (4/247-248).
Majmû’ Fatâwa Ibn Taymiyyah, first edition (22/525).
Al-Radd `Ala al-Muntiqiyyîn, Lahore edition (p 35).
Al-`Ubudiyyah, fifth edition (pp 73-82).
Dat klopt niet wat je zegt.Ibn Taymiyya was een grote soefiemeester. Hij heeftl enorm veel boeken over soefisme geschreven. Majmuatul fatawa heeft hij een heel gedeelte alleen ovee soefisme.


Shaykh Ibn Taymiyya [rahmatullahi 'alayhi] maakte zelf drie onderverdelingen en was niet zo zwart-wit als degenen vandaag de dag die zich aan hem toeschrijven.

Hij zei:

''Soefi's heb je in drie categorieën:

1. Soefiyyah al-Haqa’iq – De ware Soefi's

2. Soefiyyah al-Arzaaq – De Soefi's van levensonderhoud [die Soefisme misbruiken voor persoonlijke voordeel]

3. Soefiyyah al-Rasm – De uiterlijke Soefi's [Soefi enkel qua uiterlijk]”

الصوفية " ثلاثة أصناف " صوفية الحقائق وصوفية الأرزاق وصوفية الرسم .

{Majmoo' al-Fatawa, Kitaab 'ilm al-Suluk, p.19}

03-05-2015, 00:18
Eigenlijk al die mensen hier die de soefies in het algemeen met bid'ah beschuldigen moeten vanaf vandaag afstand nemen van Ibn Taymiyya rahimahullah. Ibn Taymiyya rahimahullah is namelijk de imam van de soefies zoals de ulema hebben verduidelijkt.

03-05-2015, 00:38

Citaat door KhalidBinWaleed:
Je ergens in verdiepen is wat anders dan ernaar handelen.
soefisten staan bekend dat ze met hun hoofden dansen als ze reciteren.. dit keurde hij af enzo ..

soefisme is zware bid'a ja
Soefisme = Ihsaan (terug te vinden in de hadith)
''Het aanbidden van Allah alsof je hem ziet en als je hem niet zien je ervan bewust zijn dat hij jou wel ziet''
dit is een wetenschap dat ihsaan/sulook/tasawwuf/soefisme word genoemd. Dat er in de loop van de tijd groepen zijn geweest binnen de soefies die zijn afgedwaald dat klopt. maar dat wilt niet zeggen dat heel soefisme slecht is. Net zoals dat je niet kan zeggen dat aqiedah verkeerd is omdat er dwalende geloofsleren waren (van de shia, mutazila, jabriyya, kadariyya, wahhabiyya enzovoort) en net zoals dat je in fiqh dwalende groepen hebt (zoals de ja'fariyya zie: een wetschool binnen de shia) en zo zijn er in ihsaan/tasawwuf/soefisme ook dwalingen geweest wat niet wilt zeggen dat de soefisme of tazkiya die we in de soennah terugvinden dat dat een dwaling is.

03-05-2015, 08:58


Wat houdt Soefisme nou eigenlijk in?

03-05-2015, 12:22
http://forums.marokko.nl/showthread.php?t=4468496

03-05-2015, 18:01

Citaat door KhalidBinWaleed:
Ik weet niet wat je wilt bereiken (en de topic starter) maar soefisme is gewoon zware dwaling en bid3a in welke vorm dan ook. Ibn taymiyyah maakt juist van de soefis zijn vijanden in zijn werken

Hij was geen en steunde geen soefies. Hij volgde Hanbali madhab.. Meer is er niet te vertellen
Kan je aantonen in welke werken dat is?

Pagina's : [1] 2 3