Bekijk volle/desktop versie : Vragen over mijn vader



Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7

19-04-2015, 19:14
Salaam

Ik ben een vrouw van 24 jaar (bijna 25) en werk fultime. Ik werk al jaren en verdien per maand 1650 euro netto.
Ik krijg mijn eigen geld niet, mijn vader heeft mijn bankpas vanaf ik een bankrekening heb geopend. Ik zie dat al mijn salaris er vaak in 1 keer
van af wordt gehaald door mijn vader.

Ik heb vaak gezegd dat ik geld nodig heb en dan krijg ik 10 euro of 20 euro van hem. Meer niet. Ik voel me heel ongelukkig zo
en vraag me of dit islamitisch wel mag. Ik sta elke ochtend om 6 uur in de ochtend op om te werken en mijn vader krijgt
mijn geld. Ik ben echt niet gierig ik wil mijn ouders graag helpen, maar dan wil ik het zelf geven. Mijn vader eist mijn geld.

Ik kan niks sparen, ondanks dat ik nu jaren werk vanaf mijn 18e fultime, heb ik nog helemaal niks opgebouwd. Al het geld
pint hij en bewaart hij ergens, waar weet ik niet. De laatste keer dat ik aangaf dat mijn bankpas van mij was, sloeg mijn
vader mij en zei dat ik niks heb. Ik heb heb vorig jaar een nieuwe telefoon gekocht en toen mijn vader er achter kwam dat
ik stiekem de bankpas had meegenomen heeft hij me uitgescholden en wilde hij me slaan.

Soms zie ik marokkaanse meisjes met mooie spullen, of een mooie tas van bijvoorbeeld 70 euro dan wordt ik jaloers op ze.
Ook zie ik dat ze van alles kunnen kopen en ik kan dat niet. Met mijn vader valt niet te praten. Ik heb dit vaak geprobeerd.
Maar dan wordt hij agressief en begint hij me te slaan en te schelden. Als ik zeg dat ik niet meer ga werken zegt hij blijf
maar thuis, maar dan mag ik niks, dus ook niet naar buiten. Enige sociale wereld wat ik heb is dat ik werk en zo buiten
kom. Mijn vader zegt dat hij islamitisch goed bezig is en als ik zeg dat andere vrouwen wel geld krijgen sched hij me uit
en zegt hij dat die vrouwen verpest zijn.

Ik heb een zus van 26 jaar en ook zij moet al haar geld inleveren. Als ik al me geld had bewaard tot nu toe had ik iets
moois kunnen kopen in marokko bijvoorbeeld, maar het kan gewoon niet.

Mag dit in islam eigenlijk wel?

19-04-2015, 19:28


Dit is gewoon uitbuiten wat een groot onrecht is. Alatief je dochter laten werken en dan het geld in zak stoppen.
Dat dit bestaat? Dacht dat dit bij de jongens werd gedaan

19-04-2015, 19:59

Citaat door HappySmile:
Dit is gewoon uitbuiten wat een groot onrecht is. Alatief je dochter laten werken en dan het geld in zak stoppen.
Dat dit bestaat? Dacht dat dit bij de jongens werd gedaan
ik ben niet anders gewend, ik dacht eerst dat het normaal was vroeger. Ik dacht dat het bij alle marokkanen zo werkte, pas later
wist ik dat het niet normaal was, alleen hoe islam er tegen aan kijkt weet ik niet. Want mijn vader zegt ook altijd dat je je ouders tevreden
moet stellen anders ga je naar de hel. Nu ben ik niet dom maar als een ouder dat elke keer zegt geloof je dat.

19-04-2015, 22:00

Citaat door MNLID:
ik ben niet anders gewend, ik dacht eerst dat het normaal was vroeger. Ik dacht dat het bij alle marokkanen zo werkte, pas later
wist ik dat het niet normaal was, alleen hoe islam er tegen aan kijkt weet ik niet. Want mijn vader zegt ook altijd dat je je ouders tevreden
moet stellen anders ga je naar de hel. Nu ben ik niet dom maar als een ouder dat elke keer zegt geloof je dat.

Het is niet van de islam dat een dochter werkt, en dat de vader zonder haar toestemming in de zakken mag stoppen.
Dus de verhalen kloppen dan ook dat er vaders hun dochters niet laten trouwen zodat hun geld in het laatje stoppen...


Dit gaat echt ver

19-04-2015, 22:01


Dit is gewoon stelen

20-04-2015, 01:57
Asalaamoe3alaikoem wa rahmatullahi wa barakatuhu.
Dit mag niet in de islam. Er is geen enkel bron waar dat wel zo is .
Sterker nog. Geld van een vrouw is haar recht. Je woont bij je vader hij moet jou verzorgen. Natuurlijk mag je ook een handje helpen. Maar dit gaat een beetje té ver.

Praat met je vader en mocht dat niet helpen.. laat een ander met hem praten

20-04-2015, 02:30
Jouw vader maakt gebruik, oftewel misbruik, van de Islam. Dat de ouders rechten hebben wil echter niet zeggen dat de kinderen deze niet hebben. En net zoals kinderen plichten hebben, hebben de ouders deze ook in de Islam. Jouw vader heeft geen recht op dat geld, dat hij het geld geheel in beslag neemt en jou daarmee onrecht aandoet. En dan zich vervolgens agressief gaat gedragen en je slaat. Gezien hij zich maar al te graag beroept op de Islam, dan zou hij ook moeten weten dat de Islam zijn gedrag afkeurt. Hij zal dat vast weten, maar die wetenschap dient niet in zijn belangen.

Wees assertief! Open elders een bankrekening en neem jouw eigen geld weer in beslag. Als jij jouw ouders wilt helpen, dan dien je dat vrijwillig te doen in plaats van deze manier. Veel sterkte!

20-04-2015, 10:04

Citaat door AbdurAlWadud:
Ga naar een andere bank en open een nieuwe rekening. Laat je geld daarop storten vervolgens.

Houdt je maar van de domme tegen je vader. Zo snel mogelijk het huis uit, begin maar met voorbereiden.
Je zuster aansporen haar ouders te verlaten om doenya?


Citaat door Aaike:
Wees assertief! Open elders een bankrekening en neem jouw eigen geld weer in beslag. Als jij jouw ouders wilt helpen, dan dien je dat vrijwillig te doen in plaats van deze manier. Veel sterkte!
Beste TS,
klinkt hard maar de profeet heeft in meerdere overleveringen te kennen gegeven dat wat een kind (zoon/dochter) bezit toebehoort aan haar vader. Maw, als jouw vader er iets van wilt nemen dan is hem dat toegestaan zonder toestemming te vragen en ook als woon je niet onder zijn dak maar elders. Als hij het nodig heeft en het van je wilt hebben dan zij het zo


Overgeleverd van Djabir ibn Abdullah: Oh boodschapper van Allah ik heb kinderen en een bezit. Mijn vader wil (iets van) mijn bezit nemen’’. De Profeet zei: ‘’Jij en je bezit behoren je vader toe’’

Ik hoop dat je iemand bent die zich inspant om haar geloof te uiten (innerlijk als uiterlijk) want ik adviseer je om Allah te smeken je toestand te veranderen en vooral op tijdstippen als
-laatste deel van de nacht voordat je naar het werk gaat
-net voor het vasten verbreken
-in shudjud (salaat)

mocht je iemand zijn die nog niet haar geloof praktiseert dan adviseer ik je daarmee te beginnen en allah zal jou helpen:
[SIZE=3]وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ[/SIZE]
En voor hem die Allah vreest, zal Hij een uitweg bereiden.En Hij zal hem onderhouden vanwaar hij het niet verwacht.

Je kan ook stoppen met werken en je richten op je geloof maar jae, welke vader accepteert dat als hij dit gewend is
GEDULD HEBBEN!!!
[SIZE=3]فَصَبْرٌ جَمِيلٌ وَاللَّهُ الْمُسْتَعَانُ[/SIZE]
Daarom is geduld passend. En het is Allah Wiens hulp dient te worden gezocht


Citaat door HappySmile:
Het is niet van de islam dat een dochter werkt
klopt en de waarheid maar we leven in een maatschappij/toestandx waarin een vrouw(net zoals de man) bijna verplicht wordt om in haar behoeften te voorzien
.
.
.
x [SIZE=1]vaders die hun rol als vader misbruiken zoals bovenstaand en gezinsleden die geen ommekijk hebben naar andere gezinsleden als bijvoorbeeld een dochter niet werkt of wilt werken en wacht totdat ze gaat trouwen maar daar helaas niets van terecht komt haar andere gezinsleden(broers/ooms) verplicht zijn haar te onderhouden~~~~gebeurt dit in deze maatschappij?

20-04-2015, 11:32

Citaat door L.F.:
Je zuster aansporen haar ouders te verlaten om doenya?






Beste TS,
klinkt hard maar de profeet heeft in meerdere overleveringen te kennen gegeven dat wat een kind (zoon/dochter) bezit toebehoort aan haar vader. Maw, als jouw vader er iets van wilt nemen dan is hem dat toegestaan zonder toestemming te vragen en ook als woon je niet onder zijn dak maar elders. Als hij het nodig heeft en het van je wilt hebben dan zij het zo


Overgeleverd van Djabir ibn Abdullah: Oh boodschapper van Allah ik heb kinderen en een bezit. Mijn vader wil (iets van) mijn bezit nemen’’. De Profeet zei: ‘’Jij en je bezit behoren je vader toe’’

Ik hoop dat je iemand bent die zich inspant om haar geloof te uiten (innerlijk als uiterlijk) want ik adviseer je om Allah te smeken je toestand te veranderen en vooral op tijdstippen als
-laatste deel van de nacht voordat je naar het werk gaat
-net voor het vasten verbreken
-in shudjud (salaat)

mocht je iemand zijn die nog niet haar geloof praktiseert dan adviseer ik je daarmee te beginnen en allah zal jou helpen:
[SIZE=3]وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ[/SIZE]
En voor hem die Allah vreest, zal Hij een uitweg bereiden.En Hij zal hem onderhouden vanwaar hij het niet verwacht.

Je kan ook stoppen met werken en je richten op je geloof maar jae, welke vader accepteert dat als hij dit gewend is
GEDULD HEBBEN!!!
[SIZE=3]فَصَبْرٌ جَمِيلٌ وَاللَّهُ الْمُسْتَعَانُ[/SIZE]
Daarom is geduld passend. En het is Allah Wiens hulp dient te worden gezocht


klopt en de waarheid maar we leven in een maatschappij/toestandx waarin een vrouw(net zoals de man) bijna verplicht wordt om in haar behoeften te voorzien
.
.
.
x [SIZE=1]vaders die hun rol als vader misbruiken zoals bovenstaand en gezinsleden die geen ommekijk hebben naar andere gezinsleden als bijvoorbeeld een dochter niet werkt of wilt werken en wacht totdat ze gaat trouwen maar daar helaas niets van terecht komt haar andere gezinsleden(broers/ooms) verplicht zijn haar te onderhouden~~~~gebeurt dit in deze maatschappij?
Abdurwahud Is een diehard As'aarie


Zulke uitspraken kan je verwachten van iemand met een As'aarie AQeedah

20-04-2015, 11:41

Citaat door AbdurAlWadud:
Correctie:

Maturidi.
Beiden ver verdwaald/verwijderd van de aqeedah van de profeet (vzmh) en de drie generaties na hem die HIJ de profeet (vzmh) noemde als rechtgeleiden.

20-04-2015, 11:41
Wat heeft ashari/maturidi met dit topic te maken? Ik raad de zuster aan sabr te hebben en contact op te nemen met een Imam die contact heeft met haar vader. Normaliter werkt een vader voor zijn gezin, of vergis ik me nu?

Anders gewoon trouwen en het huis uit. Maar wij hebben makkelijk praten.

20-04-2015, 11:43

Citaat door Hamza_T:
Wat heeft ashari/maturidi met dit topic te maken. Ik raad de zuster aan sabr te hebben en contact te op te nemen met een Imam die contact heeft met haar vader. Normaliter werkt een vader voor zijn gezin, of vergis ik me nu?

Anders gewoon trouwen en het huis uit. Maar wij hebben makkelijk praten.
Dit om precies te zijn

20-04-2015, 11:48


gair inschallah


probeer toch maar eens een goed gesprek met uw vader begin daarmee voor je maatregelen onderneemt.

20-04-2015, 11:58

Citaat door AbdurAlWadud:
Zou wel wat zijn als de huidige generatie dichter tot de sunnah en aqeedah stond dan bijv. de 4e generatie of de 4e eeuw na hidjrah.
Waar jij naartoe wilt is een uitgekauwd onderwerp.

20-04-2015, 12:09

Citaat door renault4:
Dit om precies te zijn
Waarom begin je een discussie in een topic?

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7