Bekijk volle/desktop versie : Korpschef Rotterdam: Ook bij politie komt racisme voor



11-04-2015, 19:55
De Rotterdamse politie moet beter uitleggen waarom zij iemand staande houdt of om een ID-bewijs vraagt. Dat zegt politiechef Frank Paauw. Deze maatregel moet zorgen voor meer begrip tussen de politie en jongeren van allochtone afkomst.

Politiechef Frank Paauw vindt dat de Rotterdamse politie beter moet uitleggen waarom zij iemand staande houdt of om een ID-bewijs vraagt. © anp.

We moeten explicieter maken dat we niet etnisch profileren, maar juist handelen naar feiten en omstandigheden
Frank Paauw
,,Ik denk dat bij de politie etnisch profileren en racisme voorkomt,'' zei Paauw gisteren in een bijeenkomst over etnisch profileren, het selectief staande houden van mensen op basis van bijvoorbeeld hun huidskleur. ,,Maar het gebeurt niet structureel en stelselmatig.''

Beleving
Toch leeft bij veel, met name allochtone, Rotterdammers het beeld dat zij er worden uitgepikt door de politie. ,,Het gaat vooral over de beleving van jongeren'', zegt een jongerenwerker uit Rotterdam-Noord. ,,Individuele gevallen worden doorverteld en maakt hoe de jongeren de politie zien.''

Om een eind te maken aan dit negatieve beeld van de politie vindt Paauw dat agenten beter moeten uitleggen wat zij doen. ,,We moeten explicieter maken dat we niet etnisch profileren, maar juist handelen naar feiten en omstandigheden. In alle jaren dat ik bij de politie werk, zag ik dat een normale uitleg deze gevoelens wegneemt.''

Daar is burgemeester Ahmed Aboutaleb het mee eens. ,,Het is heel naar als je apart wordt genomen om je te identificeren, maar niet helder is waarom dat gebeurt. Er is toch niets op tegen voor een agent om antwoord daarop te geven?'


Bron: http://www.ad.nl/ad/nl/1038/Rotterdam/article/detail/3948259/2015/04/10/Korpschef-Rotterdam-Ook-bij-politie-komt-racisme-voor.dhtml

11-04-2015, 20:25


Dit wisten we al heel erg lang, alleen nu geven ze het openlijk toe!

11-04-2015, 21:22
Aboutalebs reacties is echt schijnheilig. Die man is zo nep als het maar kan.