Bekijk volle/desktop versie : Liquidatiedossier in Marokko fout vertaald



03-04-2015, 20:03
De Marokkaanse rechter heeft fouten gemaakt in het vonnis van de Staatsliedenbuurtliquidaties. Hamza B. werd vlak voor Kerst veroordeeld tot 20 jaar cel in Marokko. Deze week kwam de officiële vertaling van het vonnis naar buiten. Daaruit blijkt dat de rechter de belangrijkste getuigenis, die van het beoogd slachtoffer Benaouf A., verkeerd citeert.

Hamza 'Chiepchiep' B. zou betrokken zijn bij de gewelddadige liquidaties in de Staatsliedenbuurt op 29 december 2012. Bij deze schietpartij - waarbij onder meer geschoten werd met kalasjnikovs - vielen twee doden. Het beoogd slachtoffer, crimineel Benaouf A., kon wegkomen. Later namen de schutters ook nog twee motoragenten onder vuur. Vele kogels werden teruggevonden in de woonwijk, onder meer in de muur van een babykamer.

Hamza B. reed kort na de schietpartij met hoge snelheid naar Marokko, hij liet daarbij een spoor van torenhoge boetes achter. In de zomer van 2013 werd hij op verzoek van de Nederlandse autoriteiten gearresteerd in de havenstad Tanger. Omdat Marokko geen onderdanen uitlevert - Hamza B. heeft ook een Marokkaans paspoort - werd hij daar berecht op basis van het Nederlandse politiedossier.

Zijn Nederlandse advocaat Gabriël Meijers zette voor de zitting in december al vraagtekens bij de rechtszaak. Volgens hem wilde zijn cliënt liever in Nederland berecht worden. Hij vreesde dat het geen eerlijk proces zou worden in Marokko, omdat hij al vertaalfouten in het dossier van de Marokkaanse aanklager had gevonden. 'Nu blijkt dat het inderdaad fundamenteel mis is gegaan. De Marokkaanse justitie heeft er een eigen dossier van gemaakt, en daarin zijn onvergeeflijke fouten gemaakt.'

'Nooit gezien'

De Marokkaanse rechter stelt dat het beoogd slachtoffer Hamza B. 'heeft herkend en heeft bevestigd dat hij zich onder de daders bevond'. In werkelijkheid heeft Benaouf A. gezegd dat hij een andere dader heeft herkend, omdat deze zijn bivakmuts te laat over zijn hoofd trok. Hij heeft later via via gehoord dat Hamza B. de auto bestuurde, maar hij heeft B. nooit 'gezien' zoals de Marokkaanse rechter schrijft.

Het Openbaar Ministerie, dat eerder zei tevreden te zijn met de veroordeling, laat weten dat de Nederlandse justitie het dossier zonder fouten heeft overgedragen. Volgens een woordvoerder heeft het OM Marokko deze week geïnformeerd over de fout. 'Zodat het in het hoger beroep dat volgende week start niet nog een keer fout gaat.'

Afgelopen twee weken stonden drie andere verdachten van de Staatsliedenbuurtliquidaties terecht in de zwaarbeveiligde rechtbank in Osdorp. Tegen de veronderstelde schutters Adil 'Kinker' A. en Anouar 'Popeye' B. werden levenslange celstraffen geëist. Popeye is degene die door Benaouf A. werd herkend.

http://www.volkskrant.nl/binnenland/amsterdams-liquidatiedossier-in-marokko-fout-vertaald~a3944173/

03-04-2015, 20:49


als hij vrij komt dan grote kans dat ie wordt doodgeschoten... dus wat heb je der aan?

ik heb echt een grote hekel aan moordenaars, ondanks dat slachtoffers zelf slecht waren... maar een moord plegen, daar overschrijd je de grens..

03-04-2015, 20:51

Citaat door Sulaimann:
als hij vrij komt dan grote kans dat ie wordt doodgeschoten... dus wat heb je der aan?

ik heb echt een grote hekel aan moordenaars, ondanks dat slachtoffers zelf slecht waren... maar een moord plegen, daar overschrijd je de grens..
Het bewijs tegen Hamza is niet alleen hierop gebaseerd.
Er zijn DNA sporen gevonden!

03-04-2015, 20:53
Vuurpeleton

03-04-2015, 20:54



Citaat door Pieter-Baan:
Het bewijs tegen Hamza is niet alleen hierop gebaseerd.
Er zijn DNA sporen gevonden enzo!
Enzo Wat nog meer dan ?

03-04-2015, 20:58

Citaat door Big.Brother.:
Enzo Wat nog meer dan ?
Volgens mij ook peilgegevens van zijn telefoon.

03-04-2015, 20:59

Citaat door Pieter-Baan:
Volgens mij ook peilgegevens van zijn telefoon.
Okay.

03-04-2015, 21:02

Citaat door Big.Brother.:
Okay.
Ik kan het zo snel niet allemaal terugvinden in de verschillende dossiers op internet.
Zo snel ik het gevonden heb laat ik het je weten.

PS: Geen peilgegevens, alleen DNA op bestuurdersstoel.

03-04-2015, 21:06
F60 Enzo

Dat woord is heilig