Bekijk volle/desktop versie : Misschien een domme vraag, maar ik weet het antwoord niet



Pagina's : [1] 2

03-04-2015, 01:36
Deze vraag schoot me ineens te binnen. Als wij dieren slachten om te consumeren (eten), dient dit halal te gebeuren. Maar hoe zit dit met leer bijvoorbeeld? Wij kopen schoenen, tassen enz van leer en heb hier nog nooit iemand over gehoord. Dat is toch eigenlijk raar. Dienen deze dieren niet ook halal gestorven te zijn? Het meeste leer in Nederland komt van dieren die niet halal geslacht zijn lijkt me.

03-04-2015, 06:38


Ik vind het geen domme vraag..ben benieuwd of iemand een antwoord kan plaatsen

03-04-2015, 07:25
Ik heb geen daliel ofzo maar als k nu even mijn visie erop mag geven en daarbij wil starten met allah ou a3lam uiteraard.. maar Allah swt heeft t haram slachten voor ons verboden niet zomaar om ons te disciplineren, maar achter alles wat haram is is er ook echt schade voor ons. De halal manier van slachten zorgt ervoor dat t dier ten eerste minder lijdt en ten tweede wordt er zoveel bloed uit t dier gepompt dat t dier op n gegeven moment rein is voor ons om te consumeren.
Dus ja.. denkende daaraan zie ik niet in waarom wij geen lederen schoenen of jassen zouden mogen dragen..gezien daarin geen schade is voor ons. Het is voor ons enkel haram om t te eten maar ons ermee verwarmen is natuurljjk weer iets helemaal anders. Maar nogmaals allah ou a3lam

03-04-2015, 08:53

Citaat door AyaSophia:
Ik heb geen daliel ofzo maar als k nu even mijn visie erop mag geven en daarbij wil starten met allah ou a3lam uiteraard.. maar Allah swt heeft t haram slachten voor ons verboden niet zomaar om ons te disciplineren, maar achter alles wat haram is is er ook echt schade voor ons. De halal manier van slachten zorgt ervoor dat t dier ten eerste minder lijdt en ten tweede wordt er zoveel bloed uit t dier gepompt dat t dier op n gegeven moment rein is voor ons om te consumeren.
Dus ja.. denkende daaraan zie ik niet in waarom wij geen lederen schoenen of jassen zouden mogen dragen..gezien daarin geen schade is voor ons. Het is voor ons enkel haram om t te eten maar ons ermee verwarmen is natuurljjk weer iets helemaal anders. Maar nogmaals allah ou a3lam


Maar je conclusie klopt niet gezien je zelf eerst uitlegt dat we ritueel slachten zodat het dier zo min mogelijk lijdt. Dan maakt het niet uit of je het dier daarna opeet of als decoratie in je vitrinekast legt.

03-04-2015, 09:09



Citaat door Solliciteer:
Maar je conclusie klopt niet gezien je zelf eerst uitlegt dat we ritueel slachten zodat het dier zo min mogelijk lijdt. Dan maakt het niet uit of je het dier daarna opeet of als decoratie in je vitrinekast legt.
Missch is t omdat k ni goed wakker ben maar k snap jou niet.

03-04-2015, 09:37

Citaat door de_vertellerr:
Als je bv voor leer op krokodillen gaat jagen ga je niet denken aan ritueel slachten maar als moslim zeg je wel bismilah voordat je dood of schiet of slacht.
Je zegt bismilah voor alles waar je aan gaat beginnen behalve je behoefte daar heb je andere du3as voor.
Wat een onzin. Een dier doden om zijn huid en het overige weg te gooien is hartstikke immoreel. Ik kan me niet voorstellen dat zoiets Islamitisch gezien gewoon kan.

03-04-2015, 09:56

Citaat door Donna:
Wat een onzin. Een dier doden om zijn huid en het overige weg te gooien is hartstikke immoreel. Ik kan me niet voorstellen dat zoiets Islamitisch gezien gewoon kan.
Allah heeft alles op aarde dienstbaar gemaakt voor de mens:

وَسَخَّرَ لَكُم مَّا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الأَرْضِ جَمِيعًا مِّنْهُ .
En Hij heeft voor jullie alles wat zich van Hem in de hemelen en de aarde bevindt dienstbaar gemaakt. Voorwaar, daarin zijn zeker Tekenen voor een volk dat nadenkt.

De islamitische voorschriften en wetgeving is gebaseerd op onder andere de bescherming van het menselijke leven. Dit principe is een belangrijke basis en een doelstelling van de wetgeving die Allah voor de mensheid heeft gewild. Daarom speelt de mens een hoofdrol in dit leven.

Allah zegt: En voorzeker, Wij hebben de kinderen van Adam geëerd (Koran: Soera :Israa’70)
لقد خلقنا الإنسان في أحسن تقويمx
Uit het vers “Wij hebben de kinderen van Adam geëerd”, zien wij duidelijk dat het hier om de mens als mens gaat, ongeacht zijn ideologie of identiteit.

03-04-2015, 09:58

Citaat door Adela.:
Allah heeft alles op aarde dienstbaar gemaakt voor de mens:

وَسَخَّرَ لَكُم مَّا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الأَرْضِ جَمِيعًا مِّنْهُ .
En Hij heeft voor jullie alles wat zich van Hem in de hemelen en de aarde bevindt dienstbaar gemaakt. Voorwaar, daarin zijn zeker Tekenen voor een volk dat nadenkt.

De islamitische voorschriften en wetgeving is gebaseerd op onder andere de bescherming van het menselijke leven. Dit principe is een belangrijke basis en een doelstelling van de wetgeving die Allah voor de mensheid heeft gewild. Daarom speelt de mens een hoofdrol in dit leven.

Allah zegt: En voorzeker, Wij hebben de kinderen van Adam geëerd (Koran: Soera :Israa’70)
لقد خلقنا الإنسان في أحسن تقويمx
Uit het vers “Wij hebben de kinderen van Adam geëerd”, zien wij duidelijk dat het hier om de mens als mens gaat, ongeacht zijn ideologie of identiteit.
Dat is geen bewijs voor jouw claim.

03-04-2015, 10:03

Citaat door Donna:
Dat is geen bewijs voor jouw claim.
De ayah is meer dan voldoende.... Allah heeft alles dienstbaar gemaakt voor de mens. Natuurlijk wel conform de noodzaak/ behoefte... Allah houdt niet van verderfzaaiers.

"EnAllah houdt nietxvan het verderf." Surah Al Baqarah 2/206

03-04-2015, 10:06
Ik kan nog begrijpen dat je hier geen kennis over hebt, maar durven te gokken wat hierop de antwoorden zijn vind ik beetje frappant.
Hou gewoon je smoel over iets waar je totaal niets van afweet please. Over zulke onderwerpen kun je alleen een antw aanbieden als je het echt weet en je bronnen kan vermelden, anders ben je gewoon verkeerd bezig.

03-04-2015, 10:10

Citaat door Adela.:
De ayah is meer dan voldoende.... Allah heeft alles dienstbaar gemaakt voor de mens. Natuurlijk wel conform de noodzaak/ behoefte... Allah houdt niet van verderfzaaiers.

"EnAllah houdt nietxvan het verderf." Surah Al Baqarah 2/206
Nee, dat is geen bewijs, op jouw manier kunnen we allemaal er op los interpreteren. Noodzaak is wat anders dan dieren afslachten omdat hun huid veel waard is of omdat je perse een tasje wil van slangenleer.
Ik geloof ook niet dat alles (en levende wezens nog wel) dienstbaar gemaakt zijn voor ons. Dieren die je niet eet en geen gevaar vormen ga je niet doden.

03-04-2015, 10:23
Hele intelligente vraag!

Ik heb hier geen bewijzen voor maar je zet me aan het denken en ik denk dat echt leer niet iets van de islam is. Leer is een overbodige luxe; ongeacht de wijze van slachten, zei het ritueel of op brute wijze, het lijkt me niet toegestaan binnen de islam.

Allah ou allam. Ik heb de wijsheid hier niet over, enkel een gedachte.

03-04-2015, 10:26


http://www.al-yaqeen.com/va/vraag.php?id=1029

03-04-2015, 10:44
Dat wat niet toegestaan is om te eten zoals bv varkens, maar ook slangen en ik neem aan ook krokodillen zijn niet toegestaan om te dragen of gebruiken.

Dieren die wel toegestaan zijn, daarvan mag het wel. Dit is de mening volgens de meeste geleerden zoals shaykh uthaymeen, ibn taymiyya etc.

Dus een tas van slangenleer is niet toegestaan maar een bontjas van schaap wel. wAllahu a3lam

03-04-2015, 11:15
Om my god ik lees hier gewoon de domste reacties met mensen die even wat verzen aanhalen of zelf bedenken en fatwas uitspreken. Niet normaal.

Pagina's : [1] 2