Bekijk volle/desktop versie : Al-Shabaab gijzelt christenen op universiteit Kenia: 14 doden, 600 gegijzelden



02-04-2015, 16:47

Citaat door Infra:
In de universiteit van Garissa, in het oosten van Kenia, zijn nog altijd meer dan 500 studenten en medewerkers gegijzeld. De Somalische terreurmilitie al-Shabaab zit naar eigen zeggen achter de aanval op de universiteit in het Keniaanse Garissa. Een hooggeplaatste woordvoerder van de groep zei vandaag aan DPA dat het om "een heilige operatie" van strijders van al-Shabaab ging.

Keniaanse veiligheidstroepen nabij de universiteit. © reuters.

© ap.
De aanvallers hebben de controle over residentiële gebouwen van de universiteit, waar enkele honderden studenten verblijven, zo is uit verschillende bronnen vernomen. In een persbericht zei het Rode Kruis nog dat een vijftigtal studenten is kunnen worden bevrijd. Het is niet duidelijk hoe dat gebeurde. Volgens de minister van Binnenlandse Zaken zijn in totaal 280 studenten ondertussen in veiligheid. Wel vindt een operatie plaats van de veiligheidstroepen. Volgens de eerste berichten vielen er tot nu toe 14 dodelijke slachtoffers, onder wie twee veiligheidsagenten en een politieagent.

Rond 4.30 uur Belgische tijd schoten gewapende mannen op de bewakers bij de belangrijkste toegangspoort van het universiteitsterrein en gingen vervolgens naar binnen. Daar gingen ze door met schieten, schrijft de politie in een statement. Agenten raakten verwikkeld in een vuurgevecht met de aanvallers, die desondanks in de slaapzalen wisten te komen. De politie heeft versterking ingeroepen van anti-terreureenheden.

De militaire woordvoerder van Al Shabaab meldde dat christelijke studenten worden vastgehouden en dat de moslimstudenten worden vrijgelaten.

Media uit het land melden dat er een onbekend aantal mensen gegijzeld wordt, volgens sommige berichten meer dan 500. Er wordt gevreesd dat het dodental oploopt. De politie heeft een beloning van 20 miljoen shilling (200.000 euro) beloofd wie informatie heeft die kan leiden tot de arrestatie van Mohamed Mohamud, die bovenaan de 'most wanted'-lijst van het land staat en gelinkt wordt aan de aanval.

De Daily Nation publiceerde deze ochtend een kopie van een brief waaruit blijkt dat de Universiteit van Nairobi op 25 maart de studenten en medewerkers waarschuwde voor "ophanden zijnde vergeldingsaanvallen op belangrijke gebouwen in Nairobi, zoals een grote universiteit". "Hierbij het advies om goed op te letten in de universiteit en op andere drukke plaatsen. Wees alert op verdachte personen en spullen", vervolgt de brief.

Al-Shabaab pleegde al vaker aanslagen in Kenia. De meest bekende is de aanslag op het Westgate winkelcentrum in 2013. Toen kwamen tientallen mensen om het leven tijdens de bloedige aanslag op het gebouw en de daarop volgende gijzeling.

http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenland/article/detail/2273483/2015/04/02/Al-Shabaab-gijzelt-christenen-op-universiteit-Kenia-14-doden-600-gegijzelden.dhtml
.

02-04-2015, 16:54



Citaat door DE_PROFESSOR:
Waarom zitten de kruisvaarders in onze landen?
Jullie landen?

02-04-2015, 16:55

Citaat door DE_PROFESSOR:
Waarom zitten de kruisvaarders in onze landen?

02-04-2015, 17:05
De kernactiviteit van een reeks terroristische moslimgroepen. Mensen doden die zij als vijanden van Allah zien.
Verwoesten van alles dat zij niet in overeenstemming met de islam achten.
Met geweld gebieden veroveren om mensen hun leefregels met geweld opleggen.

Tja, waarom zou je je tijd verspillen aan het bouwen aan de toekomst.

02-04-2015, 17:29



Citaat door DE_PROFESSOR:
Waarom zitten de kruisvaarders in onze landen?
Kruisvaarders? Dit zijn gewoon Keniaanse burgers die daar wonen. En Al Shabaab moordt ze maar om een reden uit. En dat is het simpele feit dat ze christen zijn.

Maak je liever druk om die idioten die jouw religie misbruiken om dood en verderf te zaaien. Kruisvaarders zitten daar helemaal niet!

02-04-2015, 17:39

Citaat door Infra:
Ik dacht jullie massaal in "onze" landen zaten.
er bestaat geen land of grenzen dat hebben de mensen verzonnen. de wereld is open voor iedereen. als je gelooft in God <Allah swt> dan erken je dat.

02-04-2015, 17:43

Citaat door Rahma14:
er bestaat geen land of grenzen dat hebben de mensen verzonnen. de wereld is open voor iedereen. als je gelooft in God <Allah swt> dan erken je dat.
Haha, beetje in tegenspraak met die Marokkaans-nationalistische bull die ik je laatst zag posten maar goed: NU heb je WEL een beetje gelijk.

Overigens is mijn voordeur voor jou een grens die je niet zonder mijn toestemming mag oversteken: grenzen zijn er om aan te geven wat van mij is en wat van jou. Daarmee bepalen grenzen ook rechten en rechten moet je respecteren.

02-04-2015, 17:45

Citaat door Vakidioot:
Haha, beetje in tegenspraak met die Marokkaans-nationalistische bull die ik je laatst zag posten maar goed: NU heb je WEL een beetje gelijk.

Overigens is mijn voordeur voor jou een grens die je niet zonder mijn toestemming mag oversteken: grenzen zijn er om aan te geven wat van mij is en wat van jou. Daarmee bepalen grenzen ook rechten en rechten moet je respecteren.
nee hoor jou voordeur is niet de grens. dat is jou aangeleerd! jij bent gaan geloven in de mens!! je bent een tamme schaapje meer niet. als wij ons echt als mensen gaan zien en daar naar gedragen. dan kan ik zo uit het niets jou huis binnen lopen! . want dan heb je vertrouwen .

van je land houden is Nationalistische ????

ik heb de tijd nog mee gemaakt dat onze voordeur zeg maar open was. gewoon een touwtje door de brievenbus. nou probeerd dat nu eens.... je hele huis is leeg .

02-04-2015, 17:49

Citaat door Rahma14:
nee hoor jou voordeur is niet de grens. dat is jou aangeleerd! jij bent gaan geloven in de mens!! je bent een tamme schaapje meer niet. als wij ons echt als mensen gaan zien en daar naar gedragen. dan kan ik zo uit het niets jou huis binnen lopen! . want dan heb je vertrouwen .
Jammer voor je maar ik en mijn honkbalknuppel hechten erg aan mijn privacy: geen ongewenst bezoek!

Citaat:

van je land houden is Nationalistische ????
Je kan niet van je land houden als er geen landen bestaan, toch?

Citaat door Rahma14:
er bestaat geen land of grenzen dat hebben de mensen verzonnen. de wereld is open voor iedereen. als je gelooft in God <Allah swt> dan erken je dat.
Of wel?

02-04-2015, 17:53

Citaat door Vakidioot:
Jammer voor je maar ik en mijn honkbalknuppel hechten erg aan mijn privacy: geen ongewenst bezoek!

Je kan niet van je land houden als er geen landen bestaan, toch?
Of wel?
dan doe jij rare dingen in je huis of heb je iets te verbergen. als ik ff op de koffie wil bij jou dan moet dat kunnen. of jij moet echt een geldige reden hebben.

of wel ?


wat ik nu typ is hoe het zou moeten. maar mijn zwakte is dat ik veel van marokko hou. ik maakt ook fouten en pleegd zondes .