Bekijk volle/desktop versie : Ispiratie dikr en sadaqa



Pagina's : [1] 2 3 4 5

25-03-2015, 11:08
Laten we elkaar hier inspireren hoe meer puntjes te verdienen bij Allah swt. Als we moeten opstaan voor werk om 6.00 kom je hoe dan ook je bed uit, maar voor fajr denk je een uurtje later kan ook. Ik spreek voor mezelf dan. Ik wil mezelf verbeteren om mijn dankbaarheid aan Allah swt voor alles wat hij mij heeft gegeven te tonen. Maar de vraag is hoe kan ik anderen helpen anders dan met geld. Dat doe ik soms maar ik ben niet zo rijk. Laten we elkaar inspireren. En welke dikr en dua zijn goed voor jezelf je kind gezin familie etc.

25-03-2015, 11:48


Allahumma ilaha Jibriila, wa Mika'ila, wa Israfiila, wa ilaha Ibrahima wa Isma'ila wa Ishaqa, afini wa la tusalliTanna ahadan min khalqika 'alayya bi-shayy'in la Taqata libih

O Allah! GOD van Jibreel, Makaeel en Israfil, en van Ibrahim, Ismail en Ishaq, Schenk mij vrede en bescherming, en laat geen van Uw schepselen de overmacht over mij krijgen met iets waar ik niet de kracht toe heb het te verdragen.



Allahummastur 'auraati wa aamin ru'aati

O Allah! Bedek MIJN fouten, en vervang mijn angst in rust/vrede.



Allahumma ansur al-Islamu wal-muslimeen

O Allah! Help Islam en de Moslims

25-03-2015, 11:50
http://www.duakracht.nl/categorie/familie-en-omgeving

25-03-2015, 11:53
Mooie topic. Ik wilde nog eentje starten over voorbereiding voor de Ramadan. Als jij het goed vindt ts, kunnen we jouw topic o.a. voor gebruiken.

Het belang van de ochtend en avond gebeden.
En het opbouwen van salat een nafilah + het beginnen met wennen aan vasten. Je lichaam en ziel laten wennen aan 3iebadah, zodat je tijdens Ramadan inshallah op een hoog level zit.
Wie doet mee?

Wat mezelf betreft. Ik ben alhamdoelillah een tijdje bezig met De ochtend en avond smeekbedes. Ik kan geen dag zonder.
Ik ben ook begonnen met 2 rak3aat extra bidden per week. Dus niet gelijk veel bidden om niet snel af te haken, maar langzaam opbouwen.
En elke week doe ik twee rak3aat erbij. Ik ben begonnen met salat A-doha ( in de ochtend na chorok). En ik doe twee rak3aat na Maghreb of na Al-isha. En als het mij niet lukt door influisteringen van de duivel of door afleiding van bezigheden. Spreek ik met mezelf af dat ik 1000 Astaghfirullah zeg. Of dat ik het de volgende dag dubbel inhaal. Het opvoeden van de ziel...

Ik bouw het op naar de 12 extra rak3aat nafila + Salat doha zou je meer dan 2 rak3aat kunnen bidden + Qiyaam Al-layl.
Wat ook goed is, is om te beginnen met het dagelijks reciteren van de koran, al is het maar 10 ayat per dag en dan ook opbouwen, zodat je in de Ramadan de koran een aantal keren kunt uitlezen.

25-03-2015, 12:00



Citaat door MamaVanM:
Mooie topic. Ik wilde nog eentje starten over voorbereiding voor de Ramadan. Als jij het goed vindt ts, kunnen we jouw topic o.a. voor gebruiken.

Het belang van de ochtend en avond gebeden.
En het opbouwen van salat een nafilah + het beginnen met wennen aan vasten. Je lichaam een ziel laten beginnen en wennen aan 3iebadah, zodat je tijdens Ramadan inshallah op een hoog level zit.
Wie doet mee?
ik
het enige wat ik nu doe is het gebed :s

@TS In dit dua boekje http://www.sunnahcenter.com/smeekbeden/41-pocket-fort-van-de-moslim-smeekbeden-uit-de-koran-en-de-profet.html
staat zoveel mooie adiya voor elke gelegenheid, iedereen moet die echt in huis hebben, alles staat erin qua dhikr/dua.

25-03-2015, 12:01

Citaat door eshghamx:
ik
het enige wat ik nu doe is het gebed :s

@TS In dit dua boekje http://www.sunnahcenter.com/smeekbeden/41-pocket-fort-van-de-moslim-smeekbeden-uit-de-koran-en-de-profet.html
staat zoveel mooie adiya voor elke gelegenheid, iedereen moet die echt in huis hebben, alles staat erin qua dhikr/dua.
Ik heb mijn reactie gewijzigd ( ahum dat zijn jullie inmiddels gewend van mij )

25-03-2015, 12:01
ik lees mee

25-03-2015, 12:07

Citaat door MamaVanM:
Ik heb mijn reactie gewijzigd ( ahum dat zijn jullie inmiddels gewend van mij )
Ma sha Allah jij bent echt goed bezig! Moge Allah je standvastig houden, vast je ook do en ma?
Wist je dat als je letterlijk ALLE vrijwillige gebeden bidt (incl qiyam) dat je op 1 dag dan 100x sujud doet.

25-03-2015, 12:12

Citaat door eshghamx:
Ma sha Allah jij bent echt goed bezig! Moge Allah je standvastig houden, vast je ook do en ma?
Wist je dat als je letterlijk ALLE vrijwillige gebeden bidt (incl qiyam) dat je op 1 dag dan 100x sujud doet.
Moge Allah ons beschermen van riya2. Ik vast nu een keer in de week ivm zwangerschap en kan s op kleine baby. Maar wel de drie dagen van de maand 13,14,15.

Mashallah!
Ow ja ook sujoed en roekoe3 kun je proberen steeds langer te laten duren.

Ken je die hadith:
"De dienaar als hij/zij het gebed verricht worden al zijn/haar zonden op diens hoofd en schouders geplaatst en iedere keer dat hij/zij de roko' en sujood uitvoert vallen al zijn/haar zonder eraf." O wie zijn sujood en roko' verkort, zorg dat je je roko' en sujood zo uitvoerig mogelijk verricht zodat de zonden van je af zullen vallen. Laat deze kans je niet voorbij (om dit te verspreiden). De Profeet (vrede zij met hem) zei: "Degene die kennis (over Allah en diens Profeet) verbergt zal Allah een mondbeugel van vuur om doen op de Dag des Oordeels."

25-03-2015, 12:15

Citaat door MamaVanM:
Mooie topic. Ik wilde nog eentje starten over voorbereiding voor de Ramadan. Als jij het goed vindt ts, kunnen we jouw topic o.a. voor gebruiken.

Het belang van de ochtend en avond gebeden.
En het opbouwen van salat een nafilah + het beginnen met wennen aan vasten. Je lichaam en ziel laten wennen aan 3iebadah, zodat je tijdens Ramadan inshallah op een hoog level zit.
Wie doet mee?

Wat mezelf betreft. Ik ben alhamdoelillah een tijdje bezig met De ochtend en avond smeekbedes. Ik kan geen dag zonder.
Ik ben ook begonnen met 2 rak3aat extra bidden per week. Dus niet gelijk veel bidden om niet snel af te haken, maar langzaam opbouwen.
En elke week doe ik twee rak3aat erbij. Ik ben begonnen met salat A-doha ( in de ochtend na chorok). En ik doe twee rak3aat na Maghreb of na Al-isha. En als het mij niet lukt door influisteringen van de duivel of door afleiding van bezigheden. Spreek ik met mezelf af dat ik 1000 Astaghfirullah zeg. Of dat ik het de volgende dag dubbel inhaal. Het opvoeden van de ziel...

Ik bouw het op naar de 12 extra rak3aat nafila + Salat doha zou je meer dan 2 rak3aat kunnen bidden + Qiyaam Al-layl.
Wat ook goed is, is om te beginnen met het dagelijks reciteren van de koran, al is het maar 10 ayat per dag en dan ook opbouwen, zodat je in de Ramadan de koran een aantal keren kunt uitlezen.
Prachtige intentie ik doe mee! Zou je die smeekbedes van de ochted en avond hier kunnen zetten? Ik heb begrepen dat de ochtend smeekbede je gedurende de dag bescherming biedt en de avond de hele avond en nacht.

Weet iemand hoe je ze moet uitvoeren mbt je kind?

Ik wil in shaa Allah beginnen met shfa3 en loetr gebed na het isha gebed. En mijn gebeden met concentratie te doen. Nu doe ik het echt snel alsof ik een bus moet halen.

Verder wil ik zeker meer koran gaan lezen en memoriseren. Maar eerst wil ik de hele koran lezen met vertaling erbij. Ik schaam mij dat ik dit nog nooit heb gedaan.

Ik wil meer sadaqa geven in de vorm van allerlei soorten hulp en materialen.


Moge Allah ons allen standvastig maken.

25-03-2015, 12:19
Als het jullie lijkt, kunnen samen elke dag een smeekbede van de ochtend/avond uit het hoofd leren. Uit ervaring weet ik dat je het veel makkelijker zegt, dan wanneer je het steeds uit een papiertje moet lezen.

Maar ik zal ze sowieso plaatsen inshallah

25-03-2015, 12:19

Citaat door Tradition4Life:
Allahumma ilaha Jibriila, wa Mika'ila, wa Israfiila, wa ilaha Ibrahima wa Isma'ila wa Ishaqa, afini wa la tusalliTanna ahadan min khalqika 'alayya bi-shayy'in la Taqata libih

O Allah! GOD van Jibreel, Makaeel en Israfil, en van Ibrahim, Ismail en Ishaq, Schenk mij vrede en bescherming, en laat geen van Uw schepselen de overmacht over mij krijgen met iets waar ik niet de kracht toe heb het te verdragen.



Allahummastur 'auraati wa aamin ru'aati

O Allah! Bedek MIJN fouten, en vervang mijn angst in rust/vrede.



Allahumma ansur al-Islamu wal-muslimeen

O Allah! Help Islam en de Moslims
Mooi tbarkellah ga ik gebruiken. Shokran!

25-03-2015, 12:20


Een mooie hadith over sadaqua. Zelfs alsje geen geld geeft, kun je met de juiste intentie dagelijks sadaqa geven.

Sahih Muslim
Boek 005, Nummer 2198:

Abu Dharr (radya Allahu 'anhu) overleverde: "Sommige mensen onder de metgezellen van de boodschapper van Allah (salla Allahu 'alayhi wa salaam) zeiden tegen hem: "O boodschapper van Allah, de rijken hebben de beloning (uit de lucht) weggehaald. Zij onderhouden de gebeden net als wij, zij vasten net zoals wij vasten, en zij geven sadaqa (liefdadigheid) uit hun (extra) rijkdom."

Daarop zei (de profeet, salla Allahu 'alayhi wa salaam): "Heeft Allah jou geen weg beschreven die je kan volgen waar je ook sadaqa kan doen (ontvangen)? In elke verklaring van de verheerlijking van Allah (het zeggen van Subhan Allah) is een sadaqa, en elke verklaring van lof (het zeggen van al-Hamdu Lillah) is een sadaqa, en elke takbir (het zeggen van Allah-O-Akbar) is een sadaqa en elke bevestiging dat Allah de enigste is (het zeggen van La illha ill-Allah), is sadaqa, en het (opleggen) doen van het goede is sadaqa, en het verbieden van het slechte (kwaad) is sadaqa, en de geslachtsgemeenschap (man en vrouw in het huwelijk) is sadaqa."

De metgezellen zeiden: "O boodschapper van Allah, is er een beloning voor degene die zijn seksuele behoeftes onderhoud?" De Profeet (salla Allahu 'alayhi wa salaam) zei: "Vertel me, als degene het aan iets verboden zou onderhouden, dan zou er toch een zonde op rusten? Op dezelfde manier als degene het aan iets wettigs onderhoud, zou degene een beloning moeten krijgen."

25-03-2015, 12:23

Citaat door MamaVanM:
Als het jullie lijkt, kunnen samen elke dag een smeekbede van de ochtend/avond uit het hoofd leren. Uit ervaring weet ik dat je het veel makkelijker zegt, dan wanneer je het steeds uit een papiertje moet lezen.

Maar ik zal ze sowieso plaatsen inshallah
Up. De smeekbede die ik uit mijn hoofd heb geleerd is 1 die de profeet vzmh voor zijn 2 neefjes deed. Hij plaatste op elk een hand op de hoofd en zei. Oe3idoeki (ev) bi kallimaati allahie tammaa mien xxxxxe shaytanien wa hammaa wa mien xxxxxe 3ainien lammaa.


Hoe naar Allahs bescherming te zoeken voor kinderen



146. De boodschapper van Allah vroeg Allah om Al-H'assan en Al-H'oessayn te beschermen door te zeggen: "Ik zoek toevlucht in de Perfecte woorden van Allah tegen elke Shaytaan en elk schadelijk ongedierte en tegen elk jaloers en afkeurend oog. [1].

"أُعيـذُكُمـا بِكَلِـماتِ اللهِ التّـامَّة، مِنْ كُلِّ شَيْـطانٍ وَهـامَّة، وَمِنْ كُـلِّ عَـيْنٍ لامَّـة."
“Oe’ieedoekoema biekaliemaatie Allaahie attaammaatie mien xxxxxxe shaytaanien wa haamah, wa mien xxxxxxe ‘aynien laammah”.
--------------------------------------------------------------------------------
[1] Al-Boekhaarie 4/119 uit een h'adieth die overgeleverd is door Ibn 'Abbaas (moge Allah tevreden zijn met vader en zoon

- See more at: http://www.dimadima.net/play-14015.html#sthash.qmHojgB1.dpuf

25-03-2015, 12:28

Citaat door anno-nu:
Up. De smeekbede die ik uit mijn hoofd heb geleerd is 1 die de profeet vzmh voor zijn 2 neefjes deed. Hij plaatste op elk een hand op de hoofd en zei. Oe3idoeki (ev) bi kallimaati allahie tammaa mien xxxxxe shaytanien wa hammaa wa mien xxxxxe 3ainien lammaa.


Hoe naar Allahs bescherming te zoeken voor kinderen



146. De boodschapper van Allah vroeg Allah om Al-H'assan en Al-H'oessayn te beschermen door te zeggen: "Ik zoek toevlucht in de Perfecte woorden van Allah tegen elke Shaytaan en elk schadelijk ongedierte en tegen elk jaloers en afkeurend oog. [1].

"أُعيـذُكُمـا بِكَلِـماتِ اللهِ التّـامَّة، مِنْ كُلِّ شَيْـطانٍ وَهـامَّة، وَمِنْ كُـلِّ عَـيْنٍ لامَّـة."
“Oe’ieedoekoema biekaliemaatie Allaahie attaammaatie mien xxxxxxe shaytaanien wa haamah, wa mien xxxxxxe ‘aynien laammah”.
--------------------------------------------------------------------------------
[1] Al-Boekhaarie 4/119 uit een h'adieth die overgeleverd is door Ibn 'Abbaas (moge Allah tevreden zijn met vader en zoon

- See more at: http://www.dimadima.net/play-14015.html#sthash.qmHojgB1.dpuf
Hier vind je de ochtend en avond smeekbedes

http://www.dimadima.net/play-13994.html
http://islamnederland.tumblr.com/ochtendavond

Maar ik raad je aan een betrouwbare app te installeren, zodat je na het fajr-gebed en asr-gebed die smeekbeds kan opzeggen.

Zoek op dikr app

Pagina's : [1] 2 3 4 5