Bekijk volle/desktop versie : "Onterecht in verband met terreur gebracht"



19-03-2015, 10:40
"Wij als moslims aanvaarden terrorisme niet." Dat zegt Necati Erdağlı, imam van de Eyup Sultan Moskee, de grootste moskee van Gent. Als geestelijk leider kant hij zich openlijk tegen terroristische aanslagen, maar hij betreurt ook dat moslims er te vaak onterecht mee in verband worden gebracht.[/FONT][/FONT]
[/FONT]
[FONT=Helvetica][FONT=inherit][FONT=inherit][FONT=inherit][FONT=inherit]"Veel mensen die hier in de moskee komen, voelen zich de laatste weken anders bekeken door de politie", zegt imam Necati Erdağlı. "Nochtans zijn we nog altijd dezelfde mensen." De imam blijft ijveren voor dialoog met de Belgische gemeenschap. In zijn moskee komen dagelijks gemiddeld een 150 à 200 mensen, voor het vrijdaggebed zelfs een 1.000-tal.[/FONT]
[/FONT]
[/FONT]
[FONT=inherit][FONT=inherit][FONT=inherit]"In mijn preken probeer ik te relativeren wat mijn mensen ervaren", zegt de imam. Daarnaast praat hij ook in op de jongeren die naar de moskee komen. "Hen probeer ik mee te geven om zich niet te laten provoceren."[/FONT]
[FONT=inherit]Zelf had hij ook een onaangename ervaring. "Enkele weken geleden moest ik een familie gaan condoleren in verband met een sterfgeval. We reden met vijf auto's na elkaar naar het adres en zijn tegengehouden door de politie. Die vond ons konvooi klaarblijkelijk verdacht en wilde weten wat we van plan waren. Na een identiteitscontrole konden we verder."[/FONT]
[FONT=inherit]Op zich geen man over boord, maar het incident illustreert een zekere vorm van zenuwachtigheid bij de ordediensten.[/FONT]
[/FONT]
[/FONT]
[FONT=inherit][h=3]"Achterban niet geradicaliseerd"[/h][FONT=inherit][FONT=inherit]Necati Erdağlı is door Turkije naar ons land gestuurd voor een periode van vijf jaar. De Turkse islam staat bekend als vrij gematigd, maar dat neemt niet weg dat er hier en daar wel degelijk problemen zijn met radicale imams die haat prediken.

[/FONT]
"Hiervoor steek ik mijn hand in het vuur. Mijn achterban steunt terrorisme niet", zegt imam Necati Erdağlı. Hij wijst erop dat Turkse imams naar hier worden gestuurd door de Turkse Islamitische Unie. "Niet iedereen kan hier zomaar komen preken. Ik zelf heb hiervoor een opleiding van 20 jaar gevolgd."
Er gaan wel eens stemmen op om hier een imam-opleiding te organiseren, maar dat vindt Necati Erdağlı geen goed idee. Hij pleit voor een verdrag tussen ons land en verschillende landen die imams naar hier sturen. "De grenzen van het prediken moeten duidelijk zijn", vindt hij.
In januari al gaf staatssecretaris voor Asiel en Migratie Theo Francken (N-VA) aan dat de Staatsveiligheid vaak niet genoeg informatie heeft over imams die naar hier komen. Francken is trouwens voorstander van een grondiger screening.

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/2.38055?eid=1.2266315

[/FONT]
[/FONT]
[/FONT]

19-03-2015, 10:43


Ok, maar ik had 'm graag horen verduidelijken waarom een Turkse import imam de voorkeur geniet op een Belgische imam die de ins&outs van deze maatschappij en lokale gemeenschap kent ?