Big.Brother.
11-03-2015, 20:35
Mag een aspirant-jihadreiziger geld stelen van zijn ouders om zijn reis te bekostigen? Is het toegestaan om het lichaam van een gevangene open te snijden als een 'rechtgeaarde' moslim een donor-orgaan nodig heeft? De theologen van IS krijgen regelmatig moreel-religieuze vragen voorgelegd. Een aantal van hun antwoorden, vervat in fatwa's, is nu openbaar.
Je woont in Mosul, je probeert een vroom jihadist te zijn, je bent enthousiast over het kalifaat dat Islamitische Staat in jouw regio heeft gesticht en je hebt zin om te voetballen. De bal ligt klaar, maar je vraagt je af of voetbal eigenlijk wel deugt. In orthodox-islamitische kringen wordt soms afkeurend gesproken over het spel, omdat het te Westers en daarom haram (onrein) zou zijn. Wat doe je?
Wat de theologen van IS betreft is dat niet zo moeilijk: je vraagt hen schriftelijk om opheldering. Zij slaan er dan de boeken op na en komen met een fatwa, een theologisch oordeel. Zo gaat het in de kringen rond IS, maar ook in vele andere islamitische stromingen.
De vraag over voetbal is daadwerkelijk aan IS-theologen voorgelegd, ontdekte promovendus Nabije Oosten-studies Cole Bunzel. Op 28 december vaardigde IS een fatwa uit waarin het stelde dat voetbal geoorloofd is, mits er niet gegokt wordt, er geen afbeeldingen van mensen worden vertoond (dat druist in tegen het beeldverbod), er niet wordt gevloekt en het spel niet ten koste gaat van de toewijding aan god.
Hoewel voetbal mág, kun je het volgens de theologen beter niet doen. Net als bij biljart, waarover IS dezelfde dag ook een fatwa uitvaardigde, is de kans groot dat het alleen maar leidt tot tijdverspilling en 'verharding van de harten'. Het is dus een onwelkome afleiding. Een strijder kan zich beter richten op het dienen van God. Voetbal is geoorloofd, maar niet gewenst.
Op Jihadica.com, een groepsblog van jihadexperts, heeft Bunzel inmiddels een overzicht gepubliceerd van 32 fatwa's die IS de laatste maanden uitvaardigde. De in het Engels vertaalde uitspraken geven een bijzonder inkijkje in de theologie van Islamitische Staat. We zetten de 10 meest opmerkelijke op een rij.
"Is het toegestaan om een geldbedrag te nemen van je vader, moeder of een rijk individu, met de bedoeling om daarmee te emigreren naar de Islamitische Staat en jihad te plegen?"
Geld stelen van je vader of van een rijke is niet toegestaan, stellen de theologen. Maar er is een grote uitzondering: het is geen diefstal als je vader 'je niet geeft waarop je volgens God recht hebt'. En 'emigreren van het Huis van Ongeloof naar het Huis van de Islam' (ofwel migreren naar het 'kalifaat'), daar heb je als aspirant-jihadist recht op.
"Is het moslims in nood toegestaan om organen te nemen van een afvallige gevangene?"
"Ja. Het is toegestaan om gezonde organen uit het lichaam van een afvallige te transplanteren naar het lichaam van een moslim, in een poging om het leven van laatstgenoemde te redden of zijn toestand te verbeteren."
De theologen verwijzen in dit fatwa naar belangrijke scholen van islamitische jurisprudentie. Die zouden hun zegen hebben gegeven voor het het doden en opeten van afvalligen en ongelovigen. Dat mocht alleen in gevallen waarbij strijders anders de hongerdood zouden sterven. "Orgaantransplantatie om levens te redden is een vergelijkbare maatregel. (...) De organen mogen worden hen worden afgenomen, of ze nu leven of al dood zijn en ook wanneer de transplantatie zal leiden tot hun dood."
Dat IS zo lichtvaardig omgaat met transplantatie is opmerkelijk, vindt arabist Jan Jaap de Ruiter van Tilburg University. "De meeste moslims in de islamitische hoofdstromen zijn er heel huiverig voor. Ze zien het als aantasting van de lichamelijke integriteit. IS probeert hier rekening te houden met uitspraken van gezaghebbende geleerden, maar komt wel met een antwoord dat precies in haar straatje past."
"Is het toegestaan om voor een afvallige losgeld te vragen of hem te ruilen voor andere mannen?"
Ook in dit fatwa luidt het antwoord: 'nee, tenzij'. Losgeld vragen voor of genade tonen aan een gevangen afvallige is niet toegestaan, want 'hij moet worden vermoord'. Maar: 'men zou kunnen stellen dat het wel toelaatbaar is in een geval van grote nood', bijvoorbeeld wanneer een afvallige geruild kan worden voor moslimleiders.
"Is het vrouwen toegestaan om hun ogen en een deel van hun gezicht te tonen?"
Nee, zeggen de theologen. "Vrouwen die hun ogen tonen, of een gedeelte van hun gezicht, veroorzaken verleiding, vooral wanneer er make-up gebruikt wordt. Vrouwen moeten hun ogen bedekken, al is het maar met iets duns." Daarmee is IS nog strenger dan Saoedi-Arabië, waar vrouwen hun ogen wel mogen tonen.
"Is het vrouwen toegestaan om wapens te dragen op hun gewaad, als daardoor een deel van haar lichaam of de vormen van haar lichaam zichtbaar worden?"
"Nee, niet als het wapen de vorming van het lichaam toont, zoals bij een patronengordel die over de rug wordt gedragen. Als het wapen bijvoorbeeld een Kalashnikov is, mag het wel. Het is toegestaan zoals ook een kleine tas dat is."
http://www.trouw.nl/tr/nl/4728/Islam/article/detail/3894253/2015/03/10/Donor-nodig-Snijd-een-levende-gevangene-open-zegt-IS.dhtml
Je woont in Mosul, je probeert een vroom jihadist te zijn, je bent enthousiast over het kalifaat dat Islamitische Staat in jouw regio heeft gesticht en je hebt zin om te voetballen. De bal ligt klaar, maar je vraagt je af of voetbal eigenlijk wel deugt. In orthodox-islamitische kringen wordt soms afkeurend gesproken over het spel, omdat het te Westers en daarom haram (onrein) zou zijn. Wat doe je?
Wat de theologen van IS betreft is dat niet zo moeilijk: je vraagt hen schriftelijk om opheldering. Zij slaan er dan de boeken op na en komen met een fatwa, een theologisch oordeel. Zo gaat het in de kringen rond IS, maar ook in vele andere islamitische stromingen.
De vraag over voetbal is daadwerkelijk aan IS-theologen voorgelegd, ontdekte promovendus Nabije Oosten-studies Cole Bunzel. Op 28 december vaardigde IS een fatwa uit waarin het stelde dat voetbal geoorloofd is, mits er niet gegokt wordt, er geen afbeeldingen van mensen worden vertoond (dat druist in tegen het beeldverbod), er niet wordt gevloekt en het spel niet ten koste gaat van de toewijding aan god.
Hoewel voetbal mág, kun je het volgens de theologen beter niet doen. Net als bij biljart, waarover IS dezelfde dag ook een fatwa uitvaardigde, is de kans groot dat het alleen maar leidt tot tijdverspilling en 'verharding van de harten'. Het is dus een onwelkome afleiding. Een strijder kan zich beter richten op het dienen van God. Voetbal is geoorloofd, maar niet gewenst.
Op Jihadica.com, een groepsblog van jihadexperts, heeft Bunzel inmiddels een overzicht gepubliceerd van 32 fatwa's die IS de laatste maanden uitvaardigde. De in het Engels vertaalde uitspraken geven een bijzonder inkijkje in de theologie van Islamitische Staat. We zetten de 10 meest opmerkelijke op een rij.
"Is het toegestaan om een geldbedrag te nemen van je vader, moeder of een rijk individu, met de bedoeling om daarmee te emigreren naar de Islamitische Staat en jihad te plegen?"
Geld stelen van je vader of van een rijke is niet toegestaan, stellen de theologen. Maar er is een grote uitzondering: het is geen diefstal als je vader 'je niet geeft waarop je volgens God recht hebt'. En 'emigreren van het Huis van Ongeloof naar het Huis van de Islam' (ofwel migreren naar het 'kalifaat'), daar heb je als aspirant-jihadist recht op.
"Is het moslims in nood toegestaan om organen te nemen van een afvallige gevangene?"
"Ja. Het is toegestaan om gezonde organen uit het lichaam van een afvallige te transplanteren naar het lichaam van een moslim, in een poging om het leven van laatstgenoemde te redden of zijn toestand te verbeteren."
De theologen verwijzen in dit fatwa naar belangrijke scholen van islamitische jurisprudentie. Die zouden hun zegen hebben gegeven voor het het doden en opeten van afvalligen en ongelovigen. Dat mocht alleen in gevallen waarbij strijders anders de hongerdood zouden sterven. "Orgaantransplantatie om levens te redden is een vergelijkbare maatregel. (...) De organen mogen worden hen worden afgenomen, of ze nu leven of al dood zijn en ook wanneer de transplantatie zal leiden tot hun dood."
Dat IS zo lichtvaardig omgaat met transplantatie is opmerkelijk, vindt arabist Jan Jaap de Ruiter van Tilburg University. "De meeste moslims in de islamitische hoofdstromen zijn er heel huiverig voor. Ze zien het als aantasting van de lichamelijke integriteit. IS probeert hier rekening te houden met uitspraken van gezaghebbende geleerden, maar komt wel met een antwoord dat precies in haar straatje past."
"Is het toegestaan om voor een afvallige losgeld te vragen of hem te ruilen voor andere mannen?"
Ook in dit fatwa luidt het antwoord: 'nee, tenzij'. Losgeld vragen voor of genade tonen aan een gevangen afvallige is niet toegestaan, want 'hij moet worden vermoord'. Maar: 'men zou kunnen stellen dat het wel toelaatbaar is in een geval van grote nood', bijvoorbeeld wanneer een afvallige geruild kan worden voor moslimleiders.
"Is het vrouwen toegestaan om hun ogen en een deel van hun gezicht te tonen?"
Nee, zeggen de theologen. "Vrouwen die hun ogen tonen, of een gedeelte van hun gezicht, veroorzaken verleiding, vooral wanneer er make-up gebruikt wordt. Vrouwen moeten hun ogen bedekken, al is het maar met iets duns." Daarmee is IS nog strenger dan Saoedi-Arabië, waar vrouwen hun ogen wel mogen tonen.
"Is het vrouwen toegestaan om wapens te dragen op hun gewaad, als daardoor een deel van haar lichaam of de vormen van haar lichaam zichtbaar worden?"
"Nee, niet als het wapen de vorming van het lichaam toont, zoals bij een patronengordel die over de rug wordt gedragen. Als het wapen bijvoorbeeld een Kalashnikov is, mag het wel. Het is toegestaan zoals ook een kleine tas dat is."
http://www.trouw.nl/tr/nl/4728/Islam/article/detail/3894253/2015/03/10/Donor-nodig-Snijd-een-levende-gevangene-open-zegt-IS.dhtml