Bekijk volle/desktop versie : Tijdstip salaat ad Du7aa



01-03-2015, 23:06
Op welk tijdstip is salaat ad Du7aa morgen ongeveer?



Citaat:
De tijd voor as-Salaat ad-Doha vangt aan wanneer de zon nadat hij is opgekomen op een
speerlengte [afstand] boven de horizon verkeerd tot [het tijdstip dat] de zon de meridiaan
benadert. Het is aangeraden het uit te stellen totdat de zon hoog is opgestegen en heet is.
Imaam Moeslim overlevert dat de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) zei:

“Het gebed voor diegenen die berouwvol zijn behoort verricht te worden [op het moment]
wanneer de jonge gespeende kameel de hitte van de zon voelt.”

Dat is wanneer de zon zo heet wordt dat de jonge (gespeende) kameel neer knielt
vanwege de hitte van de zon.
Kunnen we ongeveer een tijdstip er aan hangen voor morgen aangezien we de stand dan een beetje weten?

Het is niet shorooq wat op de gebedslijsten staat, want dat heeft te maken met de zon en wij dus juist NIET het gebed dienen te verrichten op dat moment omdat wij niet de zon aanbidden voor zover ik het heb begrepen.

01-03-2015, 23:25


Ja het is ergens tussen shorroq en dhor. Wallahu e3lem. Misschien heeft iemand kennis hierover??

01-03-2015, 23:32
Salaamoe aleikoum,

Het is rond 12 uur ... maar (bijna) nooit exact. Ook dit zou berekend moeten worden, zoals hoe gebedskalender berekend wordt.

Ziehier voor meer info. over meridiaan: http://nl.wikipedia.org/wiki/Meridiaan_(geografie)

02-03-2015, 19:17
Ik bid het ongeveer uur voor dhur.

05-03-2015, 21:24



Citaat door gekkeappie:
Salaamoe aleikoum,

Het is rond 12 uur ... maar (bijna) nooit exact. Ook dit zou berekend moeten worden, zoals hoe gebedskalender berekend wordt.

Ziehier voor meer info. over meridiaan: http://nl.wikipedia.org/wiki/Meridiaan_(geografie)

Wa alaykom assalaam,
Goed idee.

Citaat door Tameghnest:
Ik bid het ongeveer uur voor dhur.
Oke.
Ik heb inmiddels een reactie vanuit een moskee: ''Vanaf een kwartier na Shoeroeq en een kwartier a tien minuten voor Dhoehr kun je het Du7aa-gebed verrichten''.