Bekijk volle/desktop versie : Waarom niet de Bijbel zelf lezen en wel boeken lezen over de Bijbel?



Pagina's : [1] 2

25-03-2005, 22:55
Deze topic is van mij een reactie op de topic 'Heb jij de Bijbel gelezen?' en ook op het feit dat ik zo vaak tegenkom dat moslims alles over de Bijbel denken te weten, maar de Bijbel nog nooit zelf gelezen hebben.

Als je alleen de Koran wilt lezen, dan vind ik dat prima. Je bent immers moslim en geloofd in de Koran?!

Zelf ben ik christen, maar heb wel de Koran gelezen en me ook in de islam verdiept. Dat is gewoon uit interesse en omdat ik er veel mee te maken heb. Om je heen kijken is niet makkelijk, maar wel leerzaam.

Maar als je als moslim wel over de Bijbel iets wil zeggen, lees het dan eerst en zeg niet zomaar anderen na.

Ik bemerk dat vele moslims allerlei lasterboeken of -sites over de Bijbel lezen die geschreven zijn (meestal) door moslims. Op zich zou dit niet erg zijn, als ze dit dan ook nalazen in de Bijbel. Maar helaas nemen de meesten deze laster klakkeloos over.

Daarom schrijf ik deze topic.
Ik open hierover een nieuwe topic, omdat ik er moe van ben dit iedere keer maar weer opnieuw uit te moeten leggen.

Enkele lasteringen die ik wil weerleggen:
- De Bijbel zou vervalst zijn.
Maar waar is de originele Bijbel dan? Waar is bijvoorbeeld die originele Bijbel die beschrijft dat Ismaël (en niet Izak) geoffert moest worden door Abraham?
En zoek dan eens in de Bijbel na, met de Koran ernaast, welke teksten er dan niet zouden kloppen met de Koran. Dan zie je, zoals ik zelf heb gezien, dat die bewering van vervalsing geen stand kan houden. Want het gaat niet zozeer om teksten die niet zouden kloppen, maar de hele lijn door de Bijbel is anders dan de lijn in de Koran. De Koran gaat over zo goed mogelijk leven. De Bijbel ook, maar die wijst telkens op onze onmogelijkheid daarin en onze hoop die we dan toch mogen hebben vanwege onze Redder, Zaligmaker en enige Hoop; Jezus Christus de Messias.
- Er zouden zoveel verschillende Bijbels zijn.
Er zijn gelukkig veel vertalingen. De ene vertaling is zuiverder dan de ander. Dat komt ook omdat de ene vertaling meer gericht is op makkelijk begrijpen en de andere meer gericht is op zuiverheid. In Bijbelverklaringen of in kanttekeningen die bij sommige Bijbels erbij zijn geschreven, vind je uitleg aan de hand van de grondtekst op geschiedenis, zodat het zuiverder begrepen kan worden. Bijvoorbeeld de Matthew Henry bijbelverklaring is een heel heldere en uitgebreide verklaring die uitlegt aan de hand van de oorspronkelijke woorden uit de grondtekst.
- Vertalingen zouden niet zuiver zijn.
Vertalen is een moeilijk werk, vooral omdat het hebreeuws, grieks en latijn zo heel andere talen zijn. Voor sommige oorspronkelijke woorden zijn bijv. in het nederlands geen woorden. Dan wordt er gezocht naar een woord dat dichtbij komt of het wordt omschreven. Ook hiervoor zijn er bijbelverklaringen, om het dan toch zo zuiver mogelijk te kunnen nazoeken.
- In de Koran zou alles al staan, dus je hoeft de Bijbel niet te lezen, want de Koran verteld genoeg over de Bijbel.
Nee, de Koran verteld hoegenaamd niets over de Bijbel. Er staan alleen wel veel geschiedenissen in die je ook in de Bijbel kan vinden.
Maar nu ik ook de Koran heb gelezen, nu heb ik zelf gezien dat de Koran haaks staat op de Bijbel.
Het oude testament (=o.a. Torah) en het nieuwe testament (=Inghil) sluiten op elkaar aan. Het ot. voorzegt gebeurtenissen die in het nt. vervuld worden. Lees maar eens Jesaja 53 naast de evangelieën Mattheus, Marcus, Lukas en Johannes als je wil weten wat ik bedoel. Jesaja voorzegt namelijk al de geboorte, het leven, het lijden, de dood en de opstanding van Jezus. Precies zoals het later ook allemaal is gebeurt.
Maar dan komt de Koran met heel andere geschiedenissen. Of wijzigingen in de geschiedenissen van de Bijbel. Zie bijvoorbeeld het offer dat Abraham moest brengen. In de Bijbel is dat Izak en niet Ismaël.
- Belangrijke bijbelboeken zouden verboden zijn door o.a. de paus
De vertaling van de Bijbel voor de gewone mensen was eerst ook door de paus verboden en is er inmiddels ook. Gelukkig. En ook de apocriefe boeken waarvan men niet zeker is van de zuiverheid zijn toegankelijk. Lees dan ook deze gerust erbij na.
Ook zijn er later vondsten gedaan van oude Bijbelgeschriften. Gelukkig kun je ook daarvan de teksten vinden. Kijk bijvoorbeeld maar eens via de link 'dode zeerollen' en 'Nag Hammadi'. Dus ook deze geschriften zijn toegankelijk. Onderzoek ze maar eens.
- De Bijbel zou allemaal fouten bevatten.
Inhoudelijk wil ik deze hier in deze topic niet behandelen. Dat heb ik al eens eerder gedaan en ook in andere topics is daarvoor wel de gelegenheid. Hier gaat het me om het algemeen van deze foutenlijstjes. Ik heb ze gelezen. Ik heb er ook al vele van uitgezocht. Het valt mij op dat het gaat om getallen. Inderdaad kan dit met het overschrijven of vertalen of door andere waardering toendertijd van 'het getal' (symboliek van het getal belangrijker dan de exacte waarde) soms niet kloppen. Dit doet niet af aan de boodschap van de Bijbel, omdat de Bijbel ook niet gezien wordt als een van God gezonden boek, maar als een boek door mensen geschreven over de boodschap die God gaf hier op aarde. De boodschap is er wel hetzelfde mee.
Andere zogenaamde fouten staan in het lijstje of omdat de schrijver van deze waslijst de symboliek van de Bijbel niet heeft begrepen of omdat de schrijver van deze waslijst de teksten (on????)bewust uit z'n verband heeft gerukt. Dit uit het verband van de tekst uit het hele hoofdstuk of uit het verband van de geschiedenis en de gewoonten en gebruiken van die tijd.

Ook hoor ik vaak:"Ach ik heb op een christelijke school gezeten en weet alles al over de Bijbel en het christelijk geloof." Ik loop op dit moment stage op een protestants christelijke school en het doet mij verdriet hoe weinig de kinderen in groep 8 weten over de Bijbel en over het christelijk geloof. Ook ben ik meermalen geschrokken van de Bijbelkennis of het denken over de Bijbel van de leraren zelf. Dus, verwacht niet teveel van de scholen, het is voor veel leraren een verplicht vak wat effe afgeraffeld moet worden, en ik vraag me af of al deze leraren wel christelijk zijn.

Ik hoop dat ik zo volledig ben geweest. Zoniet dan hoop ik dat snel genoeg te bemerken door reacties. Let op: Ik wil hier alleen reacties over het wel lezen van boeken over de Bijbel maar niet de Bijbel zelf lezen en/of reacties die gaan over de lastercampagnes over de Bijbel in het algemeen. Dus niet inhoudelijke teksten. Anders doe ik deze reacties alleen af met 'Off-topic!'. Hou je a.u.b. hieraan, want anders kan ik niet meer goed overzien of ik nog ergens op moet antwoorden.

Groetjes van Perez en bid voor je gaat lezen, Koran of Bijbel of iets anders, of God / Allah je verstand wil helpen om de waarheid te zien en te begrijpen.

Ps. Ik bedoel deze topic dus niet als een inhoudelijke discussie over de inhoud in de Bijbel, maar als een discussie over het waarom niet de Bijbel lezen en wel boeken OVER de Bijbel. Houdt het a.u.b. daarop, want ik heb geen tijd om al die lasteringen te weerleggen. En ... je kan het immers ook zelf nazoeken?!
Voor echte hartevragen wil ik altijd tijd vrijmaken. Je mag dan evt. je vraag ook via een privébericht stellen.

25-03-2005, 23:23


Dag Perez,

Het loopt nog geen storm.
Misschien zitten ze wel met rooie oortjes de bijbel te lezen.

Ik hoop alleen voor je dat het weer geen knip- en plakfestival wordt.
Enkelen (bv Moslim4Ever) wisten in het verleden van geen ophouden.

Als iedereen het eens in z'n eigen woorden zou vertellen.

Groeten

25-03-2005, 23:34
Hoi Ivan, je fietst hier ook nog steeds rond??
Wat een tegenwind hè? Nee, storm is het gelukkig nog niet.

Ach ik hoef ook geen reactie, maar ik ben in ieder geval kwijt wat ik kwijt wil en heb nu niet de teleurstelling dat ik m'n best doe iets uit te leggen en het al zo snel weer in het aantal pagina's kwijt raakt zodat ik aan de volgende precies hetzelfde kan zeggen.

Inderdaad, ik heb ook een gruwelijke hekel aan dat geknip en geplak. Dan doe je je best om iets uit te leggen en dan krijg je als antwoord geen dankjewel, maar de volgende knip-en-plak. Daar verspil ik m'n tijd ook niet meer aan. 'k Heb door ervaring hier m'n lesje inmiddels wel geleerd.

25-03-2005, 23:41

Citaat door Perez:
Hoi Ivan, je fietst hier ook nog steeds rond??
Wat een tegenwind hè? Nee, storm is het gelukkig nog niet.

Ach ik hoef ook geen reactie, maar ik ben in ieder geval kwijt wat ik kwijt wil en heb nu niet de teleurstelling dat ik m'n best doe iets uit te leggen en het al zo snel weer in het aantal pagina's kwijt raakt zodat ik aan de volgende precies hetzelfde kan zeggen.

Inderdaad, ik heb ook een gruwelijke hekel aan dat geknip en geplak. Dan doe je je best om iets uit te leggen en dan krijg je als antwoord geen dankjewel, maar de volgende knip-en-plak. Daar verspil ik m'n tijd ook niet meer aan. 'k Heb door ervaring hier m'n lesje inmiddels wel geleerd.
Wijzer geworden. Ik heb het gemerkt aan je reacties.
Minder met paarlen strooien.....

De reacties komen nog wel. Maak je daar geen zorgen over.

Groeten

26-03-2005, 11:33


De bijbel is een erg dik boek, misschien dat dat afschrikt?
Het is dan makkelijker om iets dunners te lezen.
Ik kan me ook voorstellen dat de bijbel niet zo makkelijk is om in te beginnen. Hoe ga je het aanpakken? Alles lezen van Genesis tot en met Openbaring? Dan ben je nog wel even zoet! En hoe zit het met al die verschillende bijbelboeken? Sommigen lezen als een spannend verhaal, anderen lijken meer gedichten te zijn of staan vol met vermaningen. Wat een zootje, dan is de koran een stuk rechtlijniger. En dan is er nog een oud en een nieuw testament. Pffff. Ik kan me voorstellen dat je dan liever een boek leest over de bijbel. Maar neem dan liever een neutraal boek dat vertelt over hoe de bijbel in elkaar zit en wanneer de verschillende boeken zijn geschreven en die zo'n beetje verhaalt wat er zoal instaat, dan dat je een boek gaat lezen vol kritiek op de bijbel. Dat lijkt me niet zo handig voor mensen die weinig over de bijbel weten.

Ik heb nu trouwens zo'n nieuwe bijbelvertaling gekocht waarin elk bijbelboek een korte inleiding heeft waarin wat over dat bijbelboek wordt verteld: stijl, wanneer en indien mogelijk door wie het is geschreven. Heel handig!
En in de versie die ik heb zijn de versnummers weggelaten. Dat leest veel prettiger. Alleen weer onpraktisch als je een bepaald vers wilt opzoeken, maar daar gebruik ik dan mijn oude bijbel (bij het verlaten van de Prinses Julianaschool) dan wel weer voor.

26-03-2005, 13:02
Als je christen bent, lees je de bijbel en als je moslim bent de koran. En daarmee is een discussie over beide geschriften ook meteen overbodig. Het vergelijken van beide geschriften is een onbegonnen zaak. De bijbel is geen boek, maar een verzameling van boeken. Zoek maar eens uit waar het woord bijbel van afkomstig is. Bovendien is de bijbel een verzameling van geschriften dat in honderden jaren tot stand is gekomen. De koran in tientalle jaren. De bijbel hoor je niet te lezen zoals de koran. En om geschriften te vergelijken op basis van stijl, taalgebruik en vorm is complete onzin omdat het niet daarom draait. Het draait om de inhoud en de boodschap. Als je de bijbel te dik vind, sla hem dan niet open. Het betekent namelijk dat je de bijbel niet wil lezen om de boodschap te ontdekken. Voor een goede boodschap is geen boek te dik.

Een goed paasfeest toegewenst.

26-03-2005, 14:37

Citaat door Tonk:
De bijbel is een erg dik boek, misschien dat dat afschrikt?
Het is dan makkelijker om iets dunners te lezen.
Ik kan me ook voorstellen dat de bijbel niet zo makkelijk is om in te beginnen. Hoe ga je het aanpakken? Alles lezen van Genesis tot en met Openbaring? Dan ben je nog wel even zoet! En hoe zit het met al die verschillende bijbelboeken? Sommigen lezen als een spannend verhaal, anderen lijken meer gedichten te zijn of staan vol met vermaningen. Wat een zootje, dan is de koran een stuk rechtlijniger. En dan is er nog een oud en een nieuw testament. Pffff. Ik kan me voorstellen dat je dan liever een boek leest over de bijbel. Maar neem dan liever een neutraal boek dat vertelt over hoe de bijbel in elkaar zit en wanneer de verschillende boeken zijn geschreven en die zo'n beetje verhaalt wat er zoal instaat, dan dat je een boek gaat lezen vol kritiek op de bijbel. Dat lijkt me niet zo handig voor mensen die weinig over de bijbel weten.

Ik heb nu trouwens zo'n nieuwe bijbelvertaling gekocht waarin elk bijbelboek een korte inleiding heeft waarin wat over dat bijbelboek wordt verteld: stijl, wanneer en indien mogelijk door wie het is geschreven. Heel handig!
En in de versie die ik heb zijn de versnummers weggelaten. Dat leest veel prettiger. Alleen weer onpraktisch als je een bepaald vers wilt opzoeken, maar daar gebruik ik dan mijn oude bijbel (bij het verlaten van de Prinses Julianaschool) dan wel weer voor.
Dag Tonkie,
Ja inderdaad het is wel moeilijk om een begin te krijgen als je het helemaal niet kent. Dat vond ik trouwens ook met de Koran. Voor mij voelde die opzet weer heel raar en vreemd. Ik ben de chronologie van de Bijbel gewend.
Toen ben ik begonnen via de index. Zo ben ik in de Koran gaan nazoeken wat er daarin staat geschreven over de Bijbelse personen. Misschien is dat ook de goede manier voor moslims. Om te beginnen bij de bekende personen.
Ik heb trouwens ooit voor een moslim een overzicht gemaakt, van wat er in de Bijbelboeken te vinden is. Dat zal ik zo even plaatsen. Voor degene die er belangstelling voor heeft.

En net als jij heb ik ook allerlei verschillende Bijbelvertalingen. Net voor wat je wil. Nazoeken of gewoon even snel lezen. Alhoewel, ik ben zo gewend aan de stijl en taal van de statenvertaling, dat ik die inmiddels makkelijk lees.

De nieuwe vertaling heb ik alleen nog niet, komt nog wel.
Groet perez

26-03-2005, 14:44
Hoi Patrick,
Het gaat er me ook niet om dat een moslim de Bijbel moet lezen.
Maar het gaat er me om dat er zoveel boeken en sites onder de moslims circuleren die Bijbelteksten uit hun verband rukken en symboliek verkeerd uitleggen.
Ik vind dat je die boeken ook niet moet lezen als je niet bereid bent om die boeken en sites op hun waarheid te controleren door de Bijbel zelf te lezen.

Als ik wil weten hoe een moslim denkt, dan moet ik naar een moslim gaan en hem dat vragen. Als iemand wil weten hoe een christen denkt moet deze naar een christen toe gaan en hem dat vragen. Dat moet je niet vragen aan een moslim. Net zo min als ik het aan een christen moet vragen.
Zo is het ook met islam. Dat vind je in de Koran zelf.
En het christelijke geloof vind je in de Bijbel zelf.

Dat is wat ik wil zeggen.

Groet Perez

26-03-2005, 15:05

Citaat door Perez:
Hoi Patrick,
Het gaat er me ook niet om dat een moslim de Bijbel moet lezen.
Maar het gaat er me om dat er zoveel boeken en sites onder de moslims circuleren die Bijbelteksten uit hun verband rukken en symboliek verkeerd uitleggen.
Ik vind dat je die boeken ook niet moet lezen als je niet bereid bent om die boeken en sites op hun waarheid te controleren door de Bijbel zelf te lezen.

Als ik wil weten hoe een moslim denkt, dan moet ik naar een moslim gaan en hem dat vragen. Als iemand wil weten hoe een christen denkt moet deze naar een christen toe gaan en hem dat vragen. Dat moet je niet vragen aan een moslim. Net zo min als ik het aan een christen moet vragen.
Zo is het ook met islam. Dat vind je in de Koran zelf.
En het christelijke geloof vind je in de Bijbel zelf.

Dat is wat ik wil zeggen.

Groet Perez
Dat ben ik met je eens Perez. De aangehaalde sites hebben altijd een negatieve ondertoon. Het lijkt alsof het perse nodig is om elkaar onderuit te halen. Opvallend vind ik altijd dat christenen zelf minder moeite hebben met de bijbel en de tekortkomingen dan niet-christenen. Ik weet hoe de bijbel tot stand is gekomen, ik weet dat de bijbel historisch gezien niet altijd klopt maar ik weet ook dat de bijbel voor christenen de boodschap van God bevat. Daarmee is een discussie over de bijbel eigenlijk een onbegonnen zaak. Christenen zijn daar nu eenmaal van overtuigd. En inderdaad, een religieuze discussie hoor je met goede bronnen aan te gaan: dat wil dus zeggen met de bijbel of koran in de hand.

26-03-2005, 15:31
Hier het beloofde overzichtje van de Bijbelboeken, zodat je dan makkelijker na kunt zoeken wat je wil weten.

Genesis [schepping, Noach, Abraham, Izak, Jakob totdat de Israelieten in Egypte komen]

exodus [de verdrukking van het volk Israel in Egypte tot en met de uitleiding uit Egypte onder leiding van Mozes en het begin van de reis naar het beloofde land]

leviticus [de Joodse wetgeving] numeri [de reis door o.a. de woestijn naar het beloofde land]

deuteronomium [laatste vermaningen en raadgevingen van Mozes aan het volk Israel, aan het eind de dood van Mozes]

Jozua [de intocht en inname van het beloofde land Kanaan, aan het eind de dood van Jozua]

richteren [de richteren die het volk Israel hebben gericht voordat het een koning had]

Ruth [de geschiedenis van Ruth, zij was één van de voormoeders uit het geslacht waaruit de Heere Jezus is geboren]

1 Samuel en 2 Samuel [de tijd dat Samuel het volk heeft geleid totdat hij koning Saul gezalfd heeft en het latere koningschap van David]

1 koningen en 2 koningen en 1 kronieken en 2 kronieken [de geschiedenissen van de koningen die Israel heeft gehad van koning Salomo tot de wegvoering in ballingschap]

Ezra en Nehemia[2 profeten die vertellen van de ballingschap]

Esther [de joodse Esther is koningin geweest in Perzie en Meden]

Job [de beproeving van Job]

psalmen [liederen, heel veel hiervan zijn geschreven door koning David, ik vind het boek psalmen heel mooi, omdat ik er heel veel bemoediging en gebedswoorden in kan vinden voor de tijd van nu]

spreuken [wijsheden van Salomo]

prediker [levensfilosofie van Salomo]

hooglied [een vergelijking, lied, gedicht, dit vind ik ook heel moeilijk te begrijpen, maar toch is het denk ik een heel mooi boek dat een beetje de Grootheid en Schoonheid van God onder woorden probeert te brengen]

Van Jesaja tot Maleachi zijn boeken van profeten.

Dan komt het nieuwe testament.
Mattheus, Markus, Lukas en Johannes zijn boeken die alle vier het leven van Jezus hier op aarde beschrijven.

De handelingen beschrijft de tijd na de hemelvaart van Jezus. Dit boek gaat heel veel over de reizen van Paulus.

Daarna zijn de brieven aan de Romeinen tot en met de brieven aan de Hebreen geschreven door Paulus.

De laatste boeken zijn ook brieven, maar dan van de andere apostelen. In de brieven staan veel vermaningen en richtlijnen waar de christenen van nu zich aan proberen te houden.

En tenslotte de openbaringen van Johannes. Dit is een visioen dat Johannes krijgt wanneer hij in ballingschap is op het eiland Patmos. Het zijn eerst dingen die Johannes moet schrijven aan de christelijke gemeenten en gaat daarna over het einde der tijden.

Ps. vergeet nooit dat er ontzettend veel symboliek in de Bijbel zit. Als je iets niet begrijpt vraag het dan aan een christen. Tenminste.....als je wil begrijpen en weten.

Succes ermee.

26-03-2005, 16:15
ik ken de bijbel wel ik ben er gewoon zeker van dat er onwaarheden in staan, bovendien zijn er ook zaken opgebrand in een grote bibliotheek en dan terug opgeschreven door mondelinge overdracht (oud testament), ik ga hier nu geen bewijzen op tafel leggen ik heb er al meer dan genoeg over gelezen...
vb 2 samuel 11: de profeet David gaat naar bed met een getrouwde vrouw, David stelt nadien haar man op in de frontlinie zodat hij sneuvelt, David krijgt een buitenechtelijk kind... moeilijk te geloven van een profeet. Of de bekende uitspraak van Jezus 'hij die zonder zonde is, werpe de eerste steen' die wordt pas teruggevonden in bijbels vanaf 500 (?) na christus en voorhéén niet... Bovendien is de Bijbel op zich al een interpretatie van mensen en niet het rechtstreeks woord van God. De mooiste stukken uit de Bijbel vind ik verhalen over Jezus en parabels van hem tijdens zijn leven. Bovendien staat in de bijbel een vers, waarin een vrouw aan Jezus iets vraagt, en Jezus antwoord 'ik ben slechts gezonden tot de verloren schapen israels' en dus niet voor de ganse wereld.

26-03-2005, 16:47
hallo djorkaef,
Leuk dat je in ieder geval de Bijbel zelf gelezen hebt. Zo weet je tenminste waar je over praat. En dat waardeer ik.

Zelf vind ik het juist zo mooi dat de Bijbel zo eerlijk ook de tekortkomingen van de profeten laat zien. Ik denk dat dit bewust zo is gedaan. Juist om te laten zien dat iedereen tot God mag komen. Dat iedereen vergeving kan krijgen voor zijn/haar zonden. Ook als je het voorgeslacht ziet waaruit Jezus wilde geboren worden. Dan valt je mond open. Een h.o.e.r (Rachab) en een buitenlandse (Moab) (Ruth) en een kind uit incest geboren (Thamar) en een kind uit overspel geboren (Bathseba). En juist deze vrouwen zijn alleen maar genoemd. Al die andere niet. (Mattheus 1) Waarom?? Ik denk dat dit niet voor niets zo moest opgeschreven zijn. Juist om te laten zien hoe God heel dichtbij ons zondaren wil komen. Hij doet de eerste stap, om ons te bemoedigen om toch tot Hem te komen, hoe vies en zondig we ook zijn.
Dat is hoe ik dit zie.

Wat betreft Helper, daar bedoel je waarschijnlijk de Trooster, die door de Heere Jezus wordt beloofd. Die zal komen als Hij naar de hemel is gegaan. Dit slaat op de Heilige Geest. Die inderdaad ook is gekomen met pinksteren. De uitstorting van de Heilige Geest (Handelingen 2)
In de Bijbel staat in het Paracleitos (Grieks), wat Trooster betekend. Maar de moslims zeggen dat dit een verschrijving is en dat er Periclytos = Geprezene hoort te staan en verwijzen naar Sura 61 : 6. Ze zeggen dat het naar Ahmed verwijst, want dat als je Periclytos in het hebreeuws vertaald dat er dan Mohamed / Ahmed = Geprezene staat.
Daarom zeggen ze dat dit op Mohamed slaat.
Tja, en dat van die verschrijving geloof ik weer niet. Juist ook omdat deze voorzegging van de Trooster allang was uitgekomen in de komst van de Trooster de Heilige Geest.

Inderdaad kwam Jezus nog voornamelijk onder de joden. Hij kwam daar om het Offer te brengen. Om de beloftes en voorzeggingen uit het Oude testament te vervullen. Maar de dicipelen / apostelen stuurde Hij uit over de hele wereld om het overal te verkondigen. (Handelingen 8 en Lukas 24 : 47).
Toen Jezus trouwens zei tegen deze vrouw dat Hij alleen gekomen was voor het volk Israël was dit ook om haar geloof te beproeven. Of ze toch vol zou houden. Later heeft Hij haar wel geholpen.

Nogmaals m'n complimenten over het feit dat je de dingen echt ook hebt nagelezen in de Bijbel.

Groet Perez

26-03-2005, 16:59


je vind het mooi dat er zulke gruwelijke zondes van profeten in de bijbel staan? deze zondes begingen zij NIET vooraleer ze profeet waren (door God aangesproken waren), maar TIJDENS hun profeetschap (volgens de bijbel). kijk, de profeten zijn het voorbeeld voor de mensen, toch? de afstamming van Jezus etc dat dat hoeren zouden zijn maakt niet uit want dat zijn geen profeten. Maar de profeten zelf, zij zijn toch vrij van zonden? vind jij van niet? Als de profeten het voorbeeld zijn voor de mensen, de leiders, de boodschappers van God... waarom zou David dan een kind maken met ene getrouwde vrouw, en daarna haar man laten afmaken. Als christenen dit geloven zullen ze, als ze in een dipje zitten, ook denken van "njah kijk als de profeet David het zelfs deed, zich niet in kon houden, waarom zou ik me dan inhouden? Als ik spijt heb nadien wor ik zowieso vergeven..." ik begrijp niet hoe jij akkoord kan gaan met zulke lastering over een profeet.

ook da profeet Noach (vzmh) daarover staat dat hij een landman werd, een wijngaard plantte, zichzelf dronken zoop, en zich daarna ontblootte in zijn tent, dat zijn zoon dit zag en tegen iedereen ging vertellen.

voorheen staat er: Noach was een vroom man, en onberispelijk, en Noach wandelde met God.

over de profeet Lot staat dat zijn dochters zwanger van hem werden door hem dronken te voeren.

na deze lasteringen gelezen te hebben, zou een mens nog gaan denken dat hij veel beter leeft dan de profeten (moge Allah swt ons daarvan behoeden).

P.S. is dit hetgeen je bedoelt met 'ongegrond laster op moslimsites?' want die zaken staan weldegelijk allemaal in de Bijbel hoor. Vergelijk hoeveel moslims zich bekeren tot het christendom en hoeveel christenen zich bekeren tot de Islam... terwijl de islam (naar mijns mening) veeleisender is dan het christendom. kHeb gehoord dat in Nederland zelfs sommige kerken in handen van moslims worden gegeven omdat er anders niemand meer komt?

P.P.S. Vergeet niet dat in de Koran ook al deze profeten vermeld staan, zonder laster. En dat in de Koran staat " Zij die geloven, zij die het jodendom aanhangen, de Sabiërs en de christenen die in God en de laatste dag geloven en die deugdelijk handelen,zij hebben niets te vrezen noch zullen zij bedroefd zijn.(Soera 5,69)"

Moge Allah swt ons allen vergeven en op het rechte pad leiden, amin

26-03-2005, 18:10

Citaat door djorkaef:
je vind het mooi dat er zulke zondes van profeten in de bijbel staan? deze zondes begingen zij NIET vooraleer ze profeet waren (door God aangesproken waren), maar TIJDENS hun profeetschap (volgens de bijbel). kijk, de profeten zijn het voorbeeld voor de mensen, toch? de afstamming van Jezus etc dat dat hoeren zouden zijn maakt niet uit want dat zijn geen profeten. Maar de profeten zelf, zij zijn toch vrij van zonden? vind jij van niet? Als de profeten het voorbeeld zijn voor de mensen, de leiders, de boodschappers van God... waarom zou David dan een kind maken met ene getrouwde vrouw, en daarna haar man laten afmaken. Als christenen dit geloven zullen ze, als ze in een dipje zitten, ook denken van "njah kijk als de profeet David het zelfs deed, zich niet in kon houden, waarom zou ik me dan inhouden? Als ik spijt heb nadien wor ik zowieso vergeven..." ik begrijp niet hoe jij akkoord kan gaan met zulke lastering over een profeet.

ook da profeet Noach (vzmh) daarover staat dat hij een landman werd, een wijngaard plantte, zichzelf dronken zoop, en zich daarna ontblootte in zijn tent, dat zijn zoon dit zag en tegen iedereen ging vertellen.

voorheen staat er: Noach was een vroom man, en onberispelijk, en Noach wandelde met God.

over de profeet Lot staat dat zijn dochters zwanger van hem werden door hem dronken te voeren.

na deze lasteringen gelezen te hebben, zou een mens nog gaan denken dat hij veel beter leeft dan de profeten (moge Allah swt ons daarvan behoeden).

P.S. is dit hetgeen je bedoelt met 'ongegrond laster op moslimsites?' want die zaken staan weldegelijk allemaal in de Bijbel hoor. Vergelijk hoeveel moslims zich bekeren tot het christendom en hoeveel christenen zich bekeren tot de Islam... terwijl de islam (naar mijns mening) veeleisender is dan het christendom. kHeb gehoord dat in Nederland zelfs sommige kerken in handen van moslims worden gegeven omdat er anders niemand meer komt?

Vergeet niet dat in de Koran ook al deze profeten vermeld staan, zonder laster. En dat in de Koran staat " Zij die geloven, zij die het jodendom aanhangen, de Sabiërs en de christenen die in God en de laatste dag geloven en die deugdelijk handelen,zij hebben niets te vrezen noch zullen zij bedroefd zijn.(Soera 5,69)"

Moge Allah swt ons allen vergeven en op het rechte pad leiden, amin
Profeten brengen het woord van God. Dat betekent nog niet dat ze een voorbeeldig leven hoeven te leiden.


Iznogoodh

26-03-2005, 18:14

Citaat:
Profeten brengen het woord van God. Dat betekent nog niet dat ze een voorbeeldig leven hoeven te leiden.
dus voor jou kan het dat een profeet zegt "vreemdgaan is een van de zwaarste zondes beste mensen, dit is het woord van God, uw Schepper!" en daarna zelf ontucht gaat plegen terwijl iedereen het weet? Dus als in de Bijbel zou gezet zijn dat Mozes zich niet hield aan de 10 geboden die hijzelf naar beneden droeg, dan zou jij het geloven? Dat kan hé, ieder de keus

Pagina's : [1] 2