Bekijk volle/desktop versie : Zwartepietactivist verliest baan door protest



Pagina's : [1] 2 3 4 5

17-02-2015, 22:18
Kno'Ledge Cesare, een van de oprichters van Zwarte Piet is Racisme, werd vorig jaar in Gouda tijdens de intocht van Sinterklaas gearresteerd. Die arrestatie blijkt grote gevolgen te hebben: de politie heeft aangifte tegen hem gedaan en nu is zijn vergunning ingetrokken om als beveiliger te werken.

"Definitief! Ik mag niet meer werken als beveiliger. Wat moet ik mijn dochtertje vertellen − als je opkomt voor een rechtvaardige samenleving moet je vrezen voor je werk? Plaatsvervangend schaamte!" Dat schrijft Kno'Ledge Cesare op 11 februari op Facebook, nadat hem in een brief van de korpschef van politie Midden-Nederland is meegedeeld dat de toestemming om te werken als beveiliger wordt ingetrokken.

Cesare is verbaasd: hij weet niets van een aangifte. Zijn advocaat belt naar de politie en krijgt bevestigd dat er inderdaad aangifte tegen hem is gedaan omdat hij een politieagent zou hebben mishandeld. "Iedereen die het filmpje van mijn arrestatie ziet, kan zien dat ik helemaal niets doe. Zij hebben mij juist op brute wijze gearresteerd", vertelt de Utrechter aan RTL Nieuws.


Arrestatie in Gouda
Op de bewuste dag in november gaat Cesare met Zwarte Piet is Racisme naar Gouda om vreedzaam te protesteren tegen de manier waarop Sinterklaas wordt gevierd. "Vooraf hadden we een gesprek gehad met de burgemeester en politie, waar we met een goed gevoel uitkwamen. We zouden een stil protest houden, geen spandoeken gebruiken."

In Gouda krijgen ze een alternatieve locatie aangewezen, eentje die niet langs de route ligt. "Het was daar uitgestorven, er kwam een keer per uur een bus langs. De optocht kwam er niet eens langs. Zeg nou zelf: een protest daar zou nutteloos zijn geweest." Ze voelen zich in de maling genomen en besluiten op het plein midden in Gouda te gaan staan. "Al toen we op het station aankwamen, werd iedereen die zwart was aangesproken of meegenomen. Even later werd ik aangehouden."

Geen spijt
Die dag heeft verstrekkende gevolgen voor Cesare, blijkt nu. Maar hij heeft er geen spijt van. "Het is belangrijk dat we blijven opkomen voor onze rechten. En ook om te laten zien hoe Nederland hiermee omgaat. Als je opkomt voor jezelf, word je zo aangepakt. Heel veel (zwarte) Nederlanders steunen me, maar durven er niet openlijk voor uit te komen omdat ze vrezen voor hun baan of familie."

Machtsmisbruik, zo noemt hij de beslissing dat zijn vergunning wordt ingetrokken. "Men probeert me te breken. 'Jij wilt opkomen voor vrijheid van meningsuiting, aju, wij gaan jou laten zien dat we daar niet van gediend zijn.'"

De activist hoopt dat zijn kinderen niet meer met dit bijltje hoeven te hakken. "Ik wil niet dat de volgende generatie met Sinterklaas bezig moet zijn, dat ze dit feest als leed of schaamte ervaren zoals de generatie nu." Met een 'open en positieve dialoog' wil hij laten zien dat het, hoe geliefd het feest ook is, anders kan. "We moeten niet wachten totdat we er niet langer omheen kunnen voordat er iets verandert. Ik geloof dat dit kan in Nederland."

Hoe het nu verder moet met zijn werk, weet Cesare nog niet. Het bedrijf waar hij voor werkt, kan hem zonder vergunning niet inzetten. Hij had gesprekken lopen voor extra werk met andere bedrijven, maar ook dat gaat niet door. "Mijn advocaat en ik gaan in ieder geval bezwaar aantekenen. Want dit kan niet."

Verklaring politie
De politie gaat vanwege de privacy van de betrokkenen niet in op de details van de zaak. Wel geven ze een officiële verklaring: "Betrokkene is 15 november aangehouden. Hij was betrokken bij een demonstratie waarbij door de demonstranten niet de aanwijzingen (zoals een locatieverbod) van de gemeente werden opgevolgd. Betrokkene pleegde verzet bij zijn arrestatie, de formele aanklacht is dan ook verzet bij aanhouding. Uit documentatie blijkt verder dat de verdachte bij die aanhouding kennelijk opzettelijk een agent letsel heeft toegebracht. Die betreffende agent heeft daarvan aangifte gedaan, formele aanklacht is mishandeling."

Wat de beslissing betreft om zijn vergunning in te trekken, reageert de politie: "Voor sommige beroepsgroepen gelden bijzondere wetten. Een individuele beveiliger mag pas zijn werkzaamheden verrichten, als de beveiligingsorganisatie waarvoor hij werkt daar toestemming voor heeft gekregen van de korpschef van het plaatselijke korps. Het kan zijn dat, wanneer de betrokkene al in bezit was van zo'n pas er bij verlenging controle wordt gedaan en omdat hij verdachte is in een strafzaak dat gevolgen heeft voor het afgeven van toestemming."

http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/zwartepietactivist-verliest-baan-door-protest

17-02-2015, 22:39


Populistisch domrechts zal wel een feestje gevierd hebben vandaag....

17-02-2015, 22:39
Ergens demonstreren waar het duidelijk niet mocht, niet weggaan als het je verzocht wordt. Dan wordt het je eigen schuld. Jammer dan.

17-02-2015, 22:54

Citaat door Barato:
En dan die ondertekening, hoezo hypocriet gelul HAHA
daar is inderdaad wel enig contrast in te vinden.

misschien kan hij uitleggen wat zijn OT betekend

17-02-2015, 22:56


overigens zijn het niet de overheden die steeds meer gaan bepalen wat we wel en niet mogen doen, overheden in ons westen lopen namelijk ook steeds meer aan de leiband van de multinationals en de kapitaalmarkten.

17-02-2015, 22:59

Citaat door Mathijs:
overigens zijn het niet de overheden die steeds meer gaan bepalen wat we wel en niet mogen doen, overheden in ons westen lopen namelijk ook steeds meer aan de leiband van de multinationals en de kapitaalmarkten.
LOL. De AFA heeft zo te zien zijn cyberbrigade gemobiliseerd en marokko.nl geinfiltreerd

17-02-2015, 23:04

Citaat door Barato:
En dan die ondertekening, hoezo hypocriet gelul HAHA
hahahah smerige hypocriet,,,

17-02-2015, 23:06

Citaat door MQM_Pak:
LOL. De AFA heeft zo te zien zijn cyberbrigade gemobiliseerd en marokko.nl geinfiltreerd
anti globalisten, occupy, Pikety.

geef het een naam.

17-02-2015, 23:09

Citaat door Barato:
Zwijgrecht - Vrijspraak - schadevergoeding

Hij heeft al teveel gezegd

Kijk maar naar de beelden
Ik zie iemand op 0:55 trappen en flink tegenwerken... Geen idee of hij het is maar kan me voorstellen dat die persoon een probleem heeft ja.

17-02-2015, 23:11

Citaat door Barato:
Nou welkom dan na bijna 40.000 reacties. Hoe kun je 40.000 reacties plaatsen man, ben je full time in dienst ofzo
geen leven, een enkele keer korte tijd op het strafbankje gezeten en 1 nick..best te doen hoor in 8 jaar tijd.

18-02-2015, 00:12
Nederland = politiestaat
...en dit noemen ze een 'democratie'...

18-02-2015, 07:09

Citaat door kurosakIII:
Nederland = politiestaat
...en dit noemen ze een 'democratie'...
Als je loopt te demonstreren op een plek waar je niet mag demonstreren dan moet je niet raar opkijken als je opgepakt wordt door de politie.

18-02-2015, 07:52



Citaat door kurosakIII:
Nederland = politiestaat
...en dit noemen ze een 'democratie'...
Bijzonder... als er ergens mensen gestenigd worden of opgesloten of stokslagen krijgen voor hun mening is het "de wet", wordt er iemand aangeklaagd, netjes volgens de procedure, omdat ie een politie-agent mishandelt heeft, is het "een politiestaat". Hoe hypocriet kun je zijn he .

18-02-2015, 08:17

Citaat door Barato:
Het is duidelijk HIJ mishandelt de politie......kom op

18-02-2015, 08:19
Pas nadat dit gebeurd was zijn er andere beelden vrij gegeven.
Daarop was duidelijk te zien dat deze man zich verzette tegen de politie.
En dan wordt je inderdaad tegen de grond gewerkt en afgevoerd.
Sneu dat hij zijn baan kwijt is.
Maar als je gaat demonstreren op plekken waar het verboden is en dan nog niet wil luisteren naar het verzoek van de politie om weg te gaan krijg je een proces verbaal aan je broek.
Dat betekent in zijn geval geen vergunning meer om te werken.
Hij had gewoon bij de locatie waar de demonstratie was gepland kunnen protesteren.
Was er niks gebeurd.

Pagina's : [1] 2 3 4 5