Bekijk volle/desktop versie : Jullie hulp gevraagd



25-03-2005, 17:00
Salaam wa3alaikoum beste broeders en zusters,

In de wijk Zuilen in Utrecht is op dit moment een Moskee gebouwd, genaamd Abu Bakr Assidik.
Wij zijn al 8 jaar bezig met het inzamelen van geld voor de moskee. En alhamdouliallah staat de moskee er al en Masa'allah.

De aannemer moet nog een bedrag van 214.000 euro krijgen en ze hebben 40.000 schulden bij iemand, die het bedrag heeft voorgeschoten voor een termijn betaling aan de aannemer.
Dus de moskee heeft nog een bedrag van 254.000 euro openstaan.

Ik hoop insa allah dat alle broeders en zusters een bijdrage kunnen missen. Jullie kunnen me mailen voor rekeningnummer van de Moskee en voor foto's: jamalhouri@hotmail.com

Wasalam wa3alaikoum,

Jullie broeder in de Islam

25-03-2005, 18:52



Citaat door Elmoemien2005:
Salaam wa3alaikoum beste broeders en zusters,

In de wijk Zuilen in Utrecht is op dit moment een Moskee gebouwd, genaamd Abu Bakr Assidik.
Wij zijn al 8 jaar bezig met het inzamelen van geld voor de moskee. En alhamdouliallah staat de moskee er al en Masa'allah.

De aannemer moet nog een bedrag van 214.000 euro krijgen en ze hebben 40.000 schulden bij iemand, die het bedrag heeft voorgeschoten voor een termijn betaling aan de aannemer.
Dus de moskee heeft nog een bedrag van 254.000 euro openstaan.

Ik hoop insa allah dat alle broeders en zusters een bijdrage kunnen missen. Jullie kunnen me mailen voor rekeningnummer van de Moskee en voor foto's: jamalhouri@hotmail.com

Wasalam wa3alaikoum,

Jullie broeder in de Islam
Een Nederlandse oplossing zou zijn een hypotheek nemen en daar de aannemer van betalen, niet dat een bank hier happig op zou zijn, zo'n moskee is niet gauw voor andere doeleinden te gebruiken. Maar een hypotheek is haram in de Islam, dus die oplossing zit er waarschijnlijk niet in.

Maar begrijp ik het goed, die moskee staat er al en nu wil die aannemer geld zien ?.

25-03-2005, 19:01

Citaat door wubbe:
Misschien kunnen we hem beter afbreken en iets nuttigs op die plaats zetten.



Ik zal dit bericht doorgeven beste Elmoemien.

25-03-2005, 19:17

Citaat door Lella_Roosje:



Ik zal dit bericht doorgeven beste Elmoemien.
Klopt dit bericht wel en komen de donaties wel echt terecht bij de moskee ?

Ik heb even gezocht op een moskee in Zuilen, volgens de berichten was daar brandgesticht, als dit dezelfde moskee was.

Het lijkt me toch niet, dat een moskee bestuur een moskee laat bouwen als ze het geld niet hebben

Als dit echt waar is, laat de aannemer beslag leggen op de moskee en de grond en de degene die opdracht gegeven hebben voor de bouw worden hoofdelijk aansprakelijk gesteld.

Dit is simpel op te lossen via een hypotheek, maar zo'n oplossing zit er waarschijnlijk niet in, omdat moslims hier morele bezwaren tegen hebben.

Sorry, hoor ik vertrouw dit bericht niet.

25-03-2005, 19:26


En waarom met een hotmail account.

daar kan iedereen achter zitten.

25-03-2005, 19:59

Citaat door rja:
Klopt dit bericht wel en komen de donaties wel echt terecht bij de moskee ?

Ik heb even gezocht op een moskee in Zuilen, volgens de berichten was daar brandgesticht, als dit dezelfde moskee was.

Het lijkt me toch niet, dat een moskee bestuur een moskee laat bouwen als ze het geld niet hebben

Als dit echt waar is, laat de aannemer beslag leggen op de moskee en de grond en de degene die opdracht gegeven hebben voor de bouw worden hoofdelijk aansprakelijk gesteld.

Dit is simpel op te lossen via een hypotheek, maar zo'n oplossing zit er waarschijnlijk niet in, omdat moslims hier morele bezwaren tegen hebben.

Sorry, hoor ik vertrouw dit bericht niet.

Misschien heb je wel gelijk, misschien ook niet.

Ik vertrouw Elmoemie erop dat hij de waarheid spreekt. Zo niet, dan moet hij de gevolgen ervan onder ogen zien.

Hypotheken? Nee, doen we niet aan.

25-03-2005, 20:11

Citaat door Lella_Roosje:

Misschien heb je wel gelijk, misschien ook niet.

Ik vertrouw Elmoemie erop dat hij de waarheid spreekt. Zo niet, dan moet hij de gevolgen ervan onder ogen zien.

Hypotheken? Nee, doen we niet aan.
Nou ja, maak er een huurkoop van, zoals in Engeland, daar kun je toch een huis kopen op huurkoop.

Dan blijft de bank of de aannemer eigendom van de moskee en de grond, tot dat de laatste betaling binnen is.

Maar zoiets is duurder als een normale hypotheek.

En wie hou je voor de gek, zo'n betaling voor de huurkoop is gerelateerd aan de rente.

Je kunt een hypotheek krijgen in Nederland voor dertig jaar vast, maar die is heel duur.

25-03-2005, 20:18

Citaat door rja:
Nou ja, maak er een huurkoop van, zoals in Engeland, daar kun je toch een huis kopen op huurkoop.

Dan blijft de bank of de aannemer eigendom van de moskee en de grond, tot dat de laatste betaling binnen is.

Maar zoiets is duurder als een normale hypotheek.

En wie hou je voor de gek, zo'n betaling voor de huurkoop is gerelateerd aan de rente.
Nope, da`s geen optie voor 'ons'.

Misschien een hypotheek zonder rente bij de Rabobank?

Al hoewel, ik geloof niet dat je kosteloos een bedrag kan lenen bij de Rabobank, zij willen ook alleen maar profiteren..

25-03-2005, 20:26

Citaat door Lella_Roosje:
Nope, da`s geen optie voor 'ons'.

Misschien een hypotheek zonder rente bij de Rabobank?

Al hoewel, ik geloof niet dat je kosteloos een bedrag kan lenen bij de Rabobank, zij willen ook alleen maar profiteren..
Wat is profiteren,

Als je geld leent, ben je hiervoor een vergoeding voor verschuldigd.

Dus geld lenen, zonder dat hier een vergoeding tegen staat kan niet, zelfs niet in de Islamitische landen zoals bijvoorbeeld Iran of Soeadie Arabie.

Maar je mag me best, een miljoen euro uitlenen zonder rente, dan hoef ik me hele leven niet meer te werken, als ik die op de bank zet en hier rente van trek.

25-03-2005, 20:39

Citaat door rja:
Wat is profiteren,

Als je geld leent, ben je hiervoor een vergoeding voor verschuldigd.

Dus geld lenen, zonder dat hier een vergoeding tegen staat kan niet, zelfs niet in de Islamitische landen zoals bijvoorbeeld Iran of Soeadie Arabie.

Maar je mag me best, een miljoen euro uitlenen zonder rente, dan hoef ik me hele leven niet meer te werken, als ik die op de bank zet en hier rente van trek.
Profiteren; de vergoeding(=rente) is meestal hoger dan het aflossingsgedeelte.

Hoe je het ook wendt of keert; vergoeding/rente is `tzelfde en zijn dus beide haraam.

25-03-2005, 20:52

Citaat door Lella_Roosje:
Profiteren; de vergoeding(=rente) is meestal hoger dan het aflossingsgedeelte.

Hoe je het ook wendt of keert; vergoeding/rente is `tzelfde en zijn dus beide haraam.
Niemand zal je renteloos geld lenen, ik hou aan me aanbevolen voor een renteloze lening.

Dus het gene wat je met dit geld wil doen, zal niet gebeuren, zoals het stichten het van een bedrijf , bouwen van een huis of een moskee, etc..

Lijkt me slecht voor de economische bedrijvigheid en uiteindelijk voor de werkgelegenheid.

Geld zonder dat hier vergoeding tegen staat , zit er niet in, een aandeel in de winst is voor de banken is veels te onzeker en hoe moeten particulieren of bedrijven huizen of gebouwen kopen, als een hypotheek in wat voor vorm ook, huurkoop of niet er niet in zit.

Werk je eigelijk ?

25-03-2005, 20:59

Citaat door rja:
Niemand zal je renteloos geld lenen, ik hou aan me aanbevolen voor een renteloze lening.

Dus het gene wat je met dit geld wil doen, zal niet gebeuren, zoals het stichten het van een bedrijf , bouwen van een huis of een moskee, etc..

Lijkt me slecht voor de economische bedrijvigheid en uiteindelijk voor de werkgelegenheid.

Geld zonder dat hier vergoeding tegen staat , zit er niet in, een aandeel in de winst is voor de banken is veels te onzeker en hoe moeten particulieren of bedrijven huizen of gebouwen kopen, als een hypotheek in wat voor vorm ook, huurkoop of niet er niet in zit.

Werk je eigelijk ?
Het zou toch mooi zijn als je geld kon lenen, zonder er rente voor te betalen?

Helaas zal dit nooit kunnen in NL, dus ik vraag me af hoe de Rabobank in z`n werk gaat als Moslims 'renteloze' hypotheken kunnen afsluiten.

Misschien weet jij daar iets meer van?


Ps, of ik werk? Is dat van belang dan?

25-03-2005, 21:32



Citaat door Lella_Roosje:

Ps, of ik werk? Is dat van belang dan? [/QUOTE]
Nou als je werkt, werk je waarschijnlijk voor een bedrijf die mede gefinancierd wordt door leningen, waar rente over betaald wordt. Als dit bedrijf het gebouw, waarin ze werken in eigendom in heeft, hebben ze zeer waarschijnlijk een hypotheek. Dus je baan is mede te danken aan rente.

Dus in Nederland kun je niet ontsnappen aan de rente, in bijna elk produkt wat je koopt, zit in een vergoeding voor rente in.

Iedereen die belasting betaald, betaald mee aan de staatschuld, aan deze rente op de staatsschuld betaalt iedere belastingplichtige mee.

26-03-2005, 00:50
Beste broeders en zusters,

Als jullie geen vertrouwen hebben in het bericht dat geplaatst is door mij. Dan kunnen jullie de moskee zelf bezoeken en het geld contant geven. Als jullie bereidt zijn te helpen.

En een hypotheek afsluiten daar doen we niet aan mee, aangezien rente haram is.

En de opmerking van RJA om er beslag op te laten leggen door de aannemer is totaal een waardeloze opmerking.

Wasalaam wa3alaikoum

26-03-2005, 06:05

Citaat door Elmoemien2005:
Beste broeders en zusters,

Als jullie geen vertrouwen hebben in het bericht dat geplaatst is door mij. Dan kunnen jullie de moskee zelf bezoeken en het geld contant geven. Als jullie bereidt zijn te helpen.

En een hypotheek afsluiten daar doen we niet aan mee, aangezien rente haram is.

En de opmerking van RJA om er beslag op te laten leggen door de aannemer is totaal een waardeloze opmerking.
Maar dat het moskeebestuur een opdracht tot het bouwen van een moskee heeft gegeven, zonder dat ze het geld hebben is onverantwoordelijk, daarom vond ik dit bericht ongeloofwaardig.

Kan wel een waardeloze opmerking zijn, maar zoiets kan wel realiteit worden, als de aannemer z'n geld niet krijgt.