Bekijk volle/desktop versie : 'Ik ben geen racist, maar er spelen te veel donkere jongens in de jeugd'



17-02-2015, 21:23
De legendarische oud-coach Arrigo Sacchi heeft in Italië voor opschudding gezorgd met uitspraken die door velen zijn opgevat als racistisch. Volgens Sacchi zijn er in de Italiaanse jeugdploegen te veel donkere jongens actief en dat kwam hem op veel kritiek te staan. De oud-coach van onder meer AC Milan en de nationale ploeg probeert te redden wat er te redden valt.
/
“Italië heeft geen waardigheid of trots”, tekende La Gazzetta dello Sport eerder op. “Er spelen te veel buitenlanders in de jeugdcompetities en in de jeugdploegen spelen te veel donkere jongens. Ik ben zeker geen racist, dat bewijst mijn historie met Frank Rijkaard wel. Maar kijk naar het prestigieuze jeugdtoernooi van Viareggio. Daar spelen te veel gekleurde spelers, zo ook in de vertegenwoordigende jeugdploegen van Italië.”
“Mijn uitspraken zijn verkeerd geïnterpreteerd”, claimt Sacchi later. “Denk je echt dat ik een racist ben? Ik heb alleen gezegd dat ik een team zag met vier gekleurde spelers. Mijn geschiedenis spreekt voor zichzelf. Ik heb fantastische ploegen gecoacht met spelers van iedere kleur. Ik wil alleen onderstrepen dat we onze nationale trots en identiteit verliezen.”


http://www.voetbalzone.nl/doc.asp?uid=237475