Bekijk volle/desktop versie : Wees eens eerlijk.. hoe ervaren jullie het huwelijksleven?



Pagina's : [1] 2 3

15-02-2015, 20:33
Velen zeggen als tiener dat ze zo graag willen trouwen, maar ik ben toch echt benieuwd naar eerlijke perspectieven. Viel het huwelijksleven tegen? Was het zwaarder dan je dacht? Of heb je het juist goed getroffen?

En hoe veranderden kinderen de relatie tussen jou en je echtgenoot (of echtgenote)?

Zou je anderen adviseren om niet zoveel aan trouwen te denken en de vrijheid zolang mogelijk te koesteren?

16-02-2015, 12:24


in het begin is het meeste zwaarst, ik denk dat het ons 3 jaar heeft gekost om elkaar egt goed te snappen.

veel scheiden gelijk in het begin terwijl je in het begin juist sabr moet hebben om elkaar te begrijpen en aan elkaar te wennen.
de belangrijkste is natuurlijk de islam als jij jouw vrouw behandelt zoals het moet in de islam en de vrouw jouw ook dan moet er bijna geen problemen komen.

Maar ja tegenwoordig die meisjes en jongens wat moet ik daar nou over zegge, ik zeg maar niks

16-02-2015, 19:23

Citaat door pretador:
in het begin is het meeste zwaarst, ik denk dat het ons 3 jaar heeft gekost om elkaar egt goed te snappen.

veel scheiden gelijk in het begin terwijl je in het begin juist sabr moet hebben om elkaar te begrijpen en aan elkaar te wennen.
de belangrijkste is natuurlijk de islam als jij jouw vrouw behandelt zoals het moet in de islam en de vrouw jouw ook dan moet er bijna geen problemen komen.

Maar ja tegenwoordig die meisjes en jongens wat moet ik daar nou over zegge, ik zeg maar niks
Denk je dat het komt doordat Moslims series en tv in het algemeen kijken en hun levens teveel met anderen vergelijken waardoor ze niet dankbaar zijn voor wat ze hebben?

16-02-2015, 23:40
Allereerste punt. Wij marokkanen trouwen niet alleen met onze echtgenoot, maar ook met elkaars familie.
Hier komen veel problemen bij kijken zoals bemoeien, opeisen van zoon, botsen qua gedachtegoed, jaloezie enzovoorts.

Ten tweede, onder 1 dak leer je elkaar echt kennen.
Niemand is perfect en daarom zul je ook zeker minder goede eigenschappen bij elkaar terug vinden. De kunst is om hier positief mee om te gaan en er een leerproces van te maken.

Ten derde, na een poosje zal verliefdheid overgaan. Maar daarvoor komt in de plaats 'houden van', een gevoel wat twee mensen moeten koesteren. Dat gebeurt niet altijd. Kan door dagelijkse sleur zijn, drukte van het hebben van kids en noem maar op.
Elkaar aandacht blijven geven, gevoelens koesteren, dat is wat mensen moeten doen.

En tot slot, een huwelijk is soenna en hoort iets heel moois te zijn tussen 2 mensen.

17-02-2015, 08:45


Ik ben niet getrouwd
Wie weet in de toekomst inshallah

Maar het lijkt mij niet wat men zich voorstelt

18-02-2015, 15:13

Citaat door Faqeer:
Denk je dat het komt doordat Moslims series en tv in het algemeen kijken en hun levens teveel met anderen vergelijken waardoor ze niet dankbaar zijn voor wat ze hebben?
Denk niet dat het er mee te maken heeft, het belangrijkste is dat bij best wel veel hun hart niet bij de islam zit.

als een men goed bezig is met de islam dan weet de man hoe hij zijn vrouw moet behandelen en dan weet hij ook hoe belanrijk de moeder van zijn kinderen is en voor de vrouw precies het zelfde richting de man.

Mensen denken trouwen kinderen maken and thats it, als je zo denkt dan houd je huwelijk het niet lang vol.

18-02-2015, 15:18

Citaat door Walou_Lhayat:
Allereerste punt. Wij marokkanen trouwen niet alleen met onze echtgenoot, maar ook met elkaars familie.
Hier komen veel problemen bij kijken zoals bemoeien, opeisen van zoon, botsen qua gedachtegoed, jaloezie enzovoorts.

Ten tweede, onder 1 dak leer je elkaar echt kennen.
Niemand is perfect en daarom zul je ook zeker minder goede eigenschappen bij elkaar terug vinden. De kunst is om hier positief mee om te gaan en er een leerproces van te maken.

Ten derde, na een poosje zal verliefdheid overgaan. Maar daarvoor komt in de plaats 'houden van', een gevoel wat twee mensen moeten koesteren. Dat gebeurt niet altijd. Kan door dagelijkse sleur zijn, drukte van het hebben van kids en noem maar op.
Elkaar aandacht blijven geven, gevoelens koesteren, dat is wat mensen moeten doen.

En tot slot, een huwelijk is soenna en hoort iets heel moois te zijn tussen 2 mensen.
weet je wat het probleem ook is, als men met elkaar ruzie heeft dan rent de vrouw gelijk naar haar ouders hij heeft dit gezegd of dat gedaan en voor de man precies het zelfde die rent ook weer naar zijn ouders zij heeft zo gezegd en ze wilt niet luisteren etc...

Nee dat moet je juist niet doen, ( behalve als het extreem uit de hand loopt natuurlijk ) praat met elkaar en kom samen tot een oplossing, niet heel de wereld hoeft te weten dat hun ruzie hebben.

als je elke keer gaat rennen naar je ouders dan gaan je ouders je vrouw misschien haten en de ouders van de vrouw misschien de man haten.

18-02-2015, 20:13
1- denk niet dat een huwelijk een sprookje is. Dus ga niet met veel verwachting een huwelijk in. Verliefdheid gaat voorbij. Als t goed is komt er houden van haha. Hoop ik voor jou dan,
2- het is geven en nemen.
3- je leert elkaar pas echt kennen onder 1 dak. Dit hoeft niet persee negatief te zijn. Het kunnen ook kleine eigenschappen zijn, zoals bij mij bijvoorbeeld. Ik wist niet dat mijn man laks is in bepaalde dingen. Daar in tegen heeft hij heel veel goede eigenschappen, die dat irritante karaktereigenschap compenseert. Dus je moet echt kunnen relativeren en je eugen niet storten op zijn negatieve eigenschappen of irritaties.
4-communiceren met elkaar.
5- dat het eerste jaar moeilijk is, geldt niet voor iedereen. Ik heb het juist als prettig ervaren. Misschien omdat ik echt klaar was voor t huwelijk. Daarbij kende ik mijn man al drie jaar voordat we trouwden en deelden wij veel samen,
6- hou je huwelijksproblemen altijd voor je. Misschien is je ruzie niet eens zo erg maar een buitenstaander die niet weet hoe jouw partner is, kan deze ruzie misschien veel groter laten lijken dan het is. Bespreek dit alleen met jou partner!!! Laat nooit iemand tussen jullie bemiddelen en vooral je ouders niet!!!mlaat hun vooral met rust. Als je je eigen huwelijks problemen niet zelf kunt oplossen dan moet je eens achter je oren krabben en afvragen of je wel volwassen genoeg bent voor het grote mensen leven. Ruzies komen en gaan, is normaal!


Hamdoelillah, toto nu toe meer ups dan downs gehad. Je moet t ook leuk met elkaar hebben. Humor is echt belangrijk in een huwelijk!!

18-02-2015, 21:04

Citaat door pretador:
weet je wat het probleem ook is, als men met elkaar ruzie heeft dan rent de vrouw gelijk naar haar ouders hij heeft dit gezegd of dat gedaan en voor de man precies het zelfde die rent ook weer naar zijn ouders zij heeft zo gezegd en ze wilt niet luisteren etc...

Nee dat moet je juist niet doen, ( behalve als het extreem uit de hand loopt natuurlijk ) praat met elkaar en kom samen tot een oplossing, niet heel de wereld hoeft te weten dat hun ruzie hebben.

als je elke keer gaat rennen naar je ouders dan gaan je ouders je vrouw misschien haten en de ouders van de vrouw misschien de man haten.


Helemaal gelijk.

Ik zie het ook in mijn naaste omgeving. Getrouwde stelletjes rennen bij ruzies meteen naar hun ouders.
Net kleuters eigenlijk. Meteen storten ze hun hart uit over hoe verschrikkelijk hun man of vrouw wel niet is.
Terwijl dit gevoel bij echtgenoten vaak tijdelijk is en uit boosheid voorkomt.
Gevolg is dan helaas wel dat hun ouders gaan denken: wat een slechte man of wat een slechte vrouw heeft mijn zoon gehuwd.
En dit kan de strop zijn voor je huwelijk!

18-02-2015, 22:28

Citaat door muslima2013:
Ik had me veel verdiept in het huwelijk volgens de Sunnah, was der helemaal klaar voor. Maar...
Mijn huwelijk is niet gegaan hoe het had moeten gaan. Heb veel geduld getoond en mijn mond gehouden om mijn Fam geen verdriet aan te doen. Ben achter veel leugens gekomen van min ex en zijn Fam. Ik werd ook slecht behandeld, vernederd, uitgebuit etc..ik zag het als een beproeving, met het idee dat eerste jaar moeilijk is en hun ook moeten wennen aan het idee dat ze ook rekening moet houden met een vrouw/schoondochter.....de tijd vorderde en het werd erger en erger...ik werd door de situatie erg ziek en heb na 2 jaar besloten eruit te stappen. Ik heb weinig gelukkige momenten in mijn huwelijk gekend, eigenlijk alleen de eerste maand.

Mijn Fam wist niet af van de behandeling die ik kreeg, pas in de laatste 2 maanden had ik ze het een en ander verteld, zelfs niet alles.


Het is goed dat je niet bij de eerste beste ruzie naar je ouders bent gegaan.
Maar in jouw geval had je wel wat eerder aan de bel moeten trekken, want je werd vernederd en uitgebuit zeg je.
Soms als ruzies zodanig geescalleerd zijn kunnen ouders namelijk als bemiddelaar fungeren.

18-02-2015, 23:22

Citaat door muslima2013:
Was bang dat het erger zou worden..en dat gebeurde ook. Nadat ik mijn vader erbij had betrokken, werd het erger. Mijn vader deed erg zijn best om hen aan te horen en de boel te sussen, hij wilde alles behalve dat ik zou besluiten om weg te gaan, scheiden is de laatste redmiddel. Maar nadat mijn vader vertrokken was, werd hun gedrag nog erger. Ze beschouwen mij dus als een klikspaan, echt zieke mensen!


Wees blij dat je daar weg bent.
Je verdient beter insha'Allah.

Daarom zeg ik altijd: Wij Marokkanen trouwen niet alleen met de echtgenoot, maar ook met diens familie.
Sterker nog, de invloed die familie heeft op een man is inmens. Eigenlijk onderschatten wij vrouwen dat teveel.
Op het moment dat je een man leert kennen, is dan het beste wat je kunt doen, ook navraag doen naar zijn familie.
Want daar zul je de rest van je leven mee moeten dealen.

19-02-2015, 00:17

Citaat door Walou_Lhayat:
Helemaal gelijk.

Ik zie het ook in mijn naaste omgeving. Getrouwde stelletjes rennen bij ruzies meteen naar hun ouders.
Net kleuters eigenlijk. Meteen storten ze hun hart uit over hoe verschrikkelijk hun man of vrouw wel niet is.
Terwijl dit gevoel bij echtgenoten vaak tijdelijk is en uit boosheid voorkomt.
Gevolg is dan helaas wel dat hun ouders gaan denken: wat een slechte man of wat een slechte vrouw heeft mijn zoon gehuwd.
En dit kan de strop zijn voor je huwelijk!
klopt je hebt gelijk!

19-02-2015, 00:26



Citaat door muslima2013:
Was bang dat het erger zou worden..en dat gebeurde ook. Nadat ik mijn vader erbij had betrokken, werd het erger. Mijn vader deed erg zijn best om hen aan te horen en de boel te sussen, hij wilde alles behalve dat ik zou besluiten om weg te gaan, scheiden is de laatste redmiddel. Maar nadat mijn vader vertrokken was, werd hun gedrag nog erger. Ze beschouwen mij dus als een klikspaan, echt zieke mensen!
soubhanallah wat een rare mensen zeg, als de familie van de man zijn slechte acties goed keurt dan weet je dat je bij de verkeerde mensen zit dus het zijn jammer genoeg geen eerlijke moslims.

maar hmdl heeft allah ook 2 wegen geschapen voor een huwelijk die niet goed stand houd, het moeilijkste is als er kinderen in de spel zijn.

19-02-2015, 21:03

Citaat door Walou_Lhayat:
Wees blij dat je daar weg bent.
Je verdient beter insha'Allah.

Daarom zeg ik altijd: Wij Marokkanen trouwen niet alleen met de echtgenoot, maar ook met diens familie.
Sterker nog, de invloed die familie heeft op een man is inmens. Eigenlijk onderschatten wij vrouwen dat teveel.
Op het moment dat je een man leert kennen, is dan het beste wat je kunt doen, ook navraag doen naar zijn familie.
Want daar zul je de rest van je leven mee moeten dealen.
Dit klopt zeer zeker wat je zegt zuster! Ik heb het ondervonden, moest niet alleen de man dienen maar ook zijn ouders.
We hadden na vraag gedaan, maar naar de buitenwereld zetten ze een masker op. Ze komen over als praktiserende moslims waar niets aan mankeert. Helaas heb ik moeten ondervinden dat het hypocrieten zijn. je leert echt een mens kennen, pas wanneer je samen onder 1 dak woont.

19-02-2015, 21:06

Citaat door pretador:
soubhanallah wat een rare mensen zeg, als de familie van de man zijn slechte acties goed keurt dan weet je dat je bij de verkeerde mensen zit dus het zijn jammer genoeg geen eerlijke moslims.

maar hmdl heeft allah ook 2 wegen geschapen voor een huwelijk die niet goed stand houd, het moeilijkste is als er kinderen in de spel zijn.
Ja Subhanna Allah had dat nooit achter hun gezocht! Zo praktiserend kwamen zo over, erg hypocriet! Ik zie het maar als een beproeving, moge Allah het leed met hassanat belonen. Ameen.

Pagina's : [1] 2 3