Bekijk volle/desktop versie : Een overlevering om stil bij te staan..



13-02-2015, 23:22
'Abdullah ibn 'Abbas zegt dat hij zich achter de Profeet bevond en dat hij tegen hem zei:

"Jongeman, ik zal jou enkele (nuttige) woorden leren: Hou je aan Allah en Allah zal jou beschermen, hou je aan Allah en je zal Hem vóór jou vinden. Wanneer je vraagt, vraag dan aan Allah en wanneer je hulp zoekt, zoek die dan bij Allah. En weet: als de gehele gemeenschap zou samenkomen om jou van nut te zijn, dan zouden zij jou enkel van nut kunnen zijn met datgene wat Allah voor jou geschreven heeft, en als de gehele gemeenschap zou samenkomen om jou te schaden, dan zouden zij jou enkel kunnen schaden met datgene wat Allah geschreven heeft. Want de pennen werden geheven en de bladeren zijn gedroogd."(At-Tirmidhi)


(1)

Deze overlevering bevat véle en immens nuttige raadgevingen die allemaal tot de meest belangrijke fundamenten van het geloof behoren. Sommige geleerden hebben hierover gezegd:

"Ik dacht na over deze overlevering en stond versteld, ik dacht zelfs mijn bewustzijn te verliezen. Hoe spijtig is het wel dat men zo onwetend is over deze overlevering en over de betekenissen die hierin terug te vinden zijn."

Ik zal in shaa Allah in deze topic, de meest belangrijke doelstellingen van deze overlevering vermelden (afkomstig van de werk van Ibn Rajab Al-Hanbali rahimahoullah).

Ik vraag Allah om deze topic van nut te maken, voor mij en mijn broeders/zusters. Want Hij, De Meest Verhevene, is Degene aan Wie we vragen onze harten te verzachten en om ons op de rechte pad te leiden. Hij is onze beschermer, Hij is ons voldoende en Hij is Degene Die Beschikt over alle dingen.

13-02-2015, 23:57


(2) Hou je aan Allah

Hij wil hiermee bedoelen dat men zich aan de voorschriften van Allah moet houden: dat men de verplichte zaken moet verrichten en de verboden zaken moet laten. En als men de verplichte zaken verricht en de verboden zaken laat, dan behoort men tot degenen die zich aan de voorschriften van Allah houden en zij worden door Allah, in Zijn Boek, geprezen:

"Dit is wat beloofd wordt aan elke nederige die zich aan de voorschriften houdt; degene die de meest Barmhartige in het ongeziene vreesde en met een onderworpen hart (tot Hem) kwam." (Qaf: 32-33)

Het gebed is één van de belangrijkere zaken waaraan men zich moet houden, en Allah heeft ons dit opgedragen.

"Hou jullie aan de gebeden, en (vooral) het middelste gebed (van 'asr)." (Al-Baqarah: 238)

En Hij prijst hen ook met de volgende woorden:

"En zij die zich aan hun gebeden houden." (Al-Ma'aarij: 34)

En de Profeet heeft gezegd:

"Allah belooft het Paradijs aan degene die zich hieraan houdt." (Ahmad)

En in een andere overlevering:

"Als iemand zich hieraan (deze gebeden) houdt, dan zullen zij een licht, bewijs en overwinning zijn op de Dag van de Opstanding." (Ahmad)

En zo houdt de moslim zich ook aan de rituele wassing, omdat dit de sleutel tot het gebed is:

"En niemand dan de vrome gelovige houdt zich aan de rituele wassing." (Ahmad)

En zo werd men ook opgedragen om beloftes na te komen en zich hieraan te houden:

"En degenen die over de toevertrouwde zaken en hun beloften waken." (Al-Ma'aarij: 32)

En zo zie je dat véle mensen nalatig zijn in het nakomen van hun beloftes, terwijl zij bij Allah hadden gezworen om deze belofte na te komen. En zij zijn nalatig met de normen en gevolgen van het niet nakomen van deze beloftes en afspraken.

13-02-2015, 23:59
En zo moet men ook het hoofd en de maag behoeden, zoals terug te vinden is in de overlevering via 'Abdullah ibn Mas'ud:

"Echte verlegenheid voor Allah bestaat uit het behoeden van het hoofd en datgene wat dit hoofd omringt, en dat men de maag behoedt en datgene wat de maag omringt." (Ahmad)

Het behoeden en beschermen van het hoofd bestaat er ook in dat men het gehoor en het zicht en de tong beschermt tegen al wat verboden is. En het beschermen van de buik houdt ook in dat je het hart beschermt tegen de verlangens naar de verboden zaken. Allah zegt:

"En weet dat Allah weet wat er zich in jullie zielen bevindt, pas dus op voor Hem." (Al-Baqarah: 235)

En Allah vat dit allemaal samen met de volgende woorden:

"En het gehoor, het zicht en de harten zullen er allemaal over ondervraagd worden." (Al-Israa: 36)

En dit wil ook zeggen dat je de buik en de maag moet beschermen tegen verboden eten en drinken.

Toch zijn de tong en de geslachtsdelen datgene wat men het meest moet beschermen zoals in de overlevering via abu Hurayra :

"Degene die datgene wat zich tussen zijn kaken (de tong) en tussen zijn benen (geslachtsdeel) beschermt (tegen verboden zaken), zal het Paradijs binnengaan." (At-Tirmidhi)

En Allah heeft ons bevolen om de geslachtsdelen te beschermen en Hij heeft degenen die dit doen, geprezen:

"En zeg tegen de gelovigen dat zij hun blik neerslaan en dat zij hun geslachtsdelen beschermen." (An-Noor: 30)

En Hij zegt ook:

"En Allah heeft voor ... de mannen en de vrouwen die hun geslachtsdelen beschermen en de mannen en de vrouwen die Allah veel gedenken, vergeving en een immense beloning klaar gehouden." (Al-Ahzaab: 35)

En Hij zegt ook:

"De gelovigen die vrees en ontzag hebben in hun gebeden ... en die hun geslachtsdelen beschermen behalve voor hun vrouwen of datgene wat hun rechterhand bezit, zullen welslagen." (Al-Mu'minoen: 1-6)

Abu Idris Al-Khawalaani zegt:

"De eerste raadgeving die Allah aan Adam gaf toen Hij hem uit het Paradijs verstoten had, was om zijn geslachtsdelen te beschermen en om deze enkel op een toegestane manier te gebruiken."

14-02-2015, 00:25

Citaat door Muwahid-:
'Abdullah ibn 'Abbas zegt dat hij zich achter de Profeet bevond en dat hij tegen hem zei:

"Jongeman, ik zal jou enkele (nuttige) woorden leren: Hou je aan Allah en Allah zal jou beschermen, hou je aan Allah en je zal Hem vóór jou vinden. Wanneer je vraagt, vraag dan aan Allah en wanneer je hulp zoekt, zoek die dan bij Allah. En weet: als de gehele gemeenschap zou samenkomen om jou van nut te zijn, dan zouden zij jou enkel van nut kunnen zijn met datgene wat Allah voor jou geschreven heeft, en als de gehele gemeenschap zou samenkomen om jou te schaden, dan zouden zij jou enkel kunnen schaden met datgene wat Allah geschreven heeft. Want de pennen werden geheven en de bladeren zijn gedroogd."(At-Tirmidhi)


(1)
Salaam,

Mooie hadith, ik snap alleen de laatste zin niet wat daarmee bedoelt word.

Salaam,
Bender

14-02-2015, 00:32


Notif

Ia een hadith qudsi toch?

14-02-2015, 01:20

Citaat door Bender:
Salaam,

Mooie hadith, ik snap alleen de laatste zin niet wat daarmee bedoelt word.

Salaam,
Bender
Daar werken we in shaa Allah naartoe. Komt nog.

14-02-2015, 01:20

Citaat door renault4:
Notif

Ia een hadith qudsi toch?
Nee akhi, is geen hadith qudsi.

14-02-2015, 01:27
Dzjak Allahu Ghayran