Bekijk volle/desktop versie : de Hjiab



10-02-2015, 21:03
Zelfrespect kan op vele manieren worden uitgedrukt: de manier van spreken, het gedrag, de kleding etc. Wanneer men bijvoorbeeld scheldt, is dat een uitdrukking van het niet hebben van zelfrespect voor de eigen ziel; je spreekt het uit met je tong en je hoort het met je oren! Je ziel voed je op als een plant. Een plant heeft goede voeding nodig om te groeien en sterk te worden. Zo ook je eigen ziel. Een van de voedingen van je ziel is de hidjab: wanneer een zuster de hidjab op doet, met de daarbij behorende normen en waarden, weet ze ook waar haar grenzen liggen en stijgt haar zelfrespect en het respect van anderen tegenover haar.

10-02-2015, 21:13


Allereerst klinkt het heel cliché dat ik voor dit woord kies, maar het is pure vrijheid. Ik ben vrij om mijn geloof te uiten en om te dragen wat ik wil. Ik vóel me vrij als ik mijn hoofddoek op heb en lange en wijde kleding draag, ik bepaal bewust wat mensen kunnen zien van mij en wat niet. Dit gevoel van vrijheid geeft mij kracht, het maakt mij sterker en zelfverzekerder en mensen zien meteen dat ik moslima ben. Daarnaast is het een vorm van aanbidding van Allah en het maakt mij een beter persoon. Ik probeer het juiste voorbeeld te laten zien, zodat Fatima al Zahra (a) inshaAllah tevreden over mij kan zijn. Ik vind dat het een grote verantwoordelijkheid is om mijn hoofddoek te dragen, dit neem ik daarom ook zeer serieus. Een hoofddoek is méér dan een doek op je hoofd. Het is een belangrijk en prachtig onderdeel van het geloof, die laat zien dat de status van de vrouw hoog staat in de islam.