Bekijk volle/desktop versie : Snoepmakers naar taalles: personeel begrijpt elkaar niet



03-02-2015, 18:19
Medewerkers van de Bredase snoepfabriek Perfetti Van Melle gaan op taalles. De werknemers snappen elkaar soms niet, waardoor het gevaarlijk wordt op de werkvloer.

De fabriek, bekend van onder meer Mentos en Fruittella, biedt taalcursussen aan om de verdergaande automatisering bij te houden. ,,Een praatje bij de koffieautomaat, dat lukt nog wel", stelt HR-manager Leo van Roosmalen. ,,Maar als het vakinhoudelijk wordt, zoals technologische taal of veiligheidstaal, dan wordt het ingewikkelder voor de werknemers."

De manager zegt dat er bij de snoepfabrikant meer dan 17 nationaliteiten in dienst zijn. ,,In de top 5 van meest aanwezige nationaliteiten staan zeker de Nederlandse, Turkse en Marokkaanse", zegt Van Roosmalen.

Er wordt wel Nederlands gesproken, maar er gebeuren volgens de initiatiefnemer veel dingen waaruit blijkt dat mensen elkaar niet begrijpen. ,,Daardoor gebeuren er ongelukken", zegt Van Roosmalen. ,,Puur door het feit dat mensen niet optimaal Nederlands spreken."

Gevaarlijke kapotte machine
Zo had een medewerker niet door dat een kapotte machine nog niet was vrijgegeven. Het liep maar net goed af. Van Roosmalen: ,,We willen niet op ons geweten hebben dat mensen letsel bij ons oplopen."

De duur van de opleiding is afhankelijk van het niveau van de werknemer. Het kan variëren van een aantal weken tot twee jaar. Wie niet meedoet aan de cursus én niet het juiste taalniveau haalt, loopt volgens Van Roosmalen het risico om 'de boot te missen'.

Van Roosmalen: ,,We waren bang dat veel medewerkers weerstand zouden bieden, maar tot onze aangename verrassing is vrijwel iedereen gestart. We hebben het gevoel dat het bij elkaar zetten van mensen met hetzelfde niveau, elkaar aansterkt. Ze beseffen: ik ben niet de enige.''

http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/3843694/2015/02/03/Snoepmakers-naar-taalles-personeel-begrijpt-elkaar-niet.dhtml

03-02-2015, 18:36


Goed initiatief. Persoonlijk kan ik me voorstellen dat je er bij je aannamebeleid rekening mee houdt maar dit kan ook.

03-02-2015, 22:29
Netjes...taal is belangrijk
En goed dat een bedrijf daarin investeert!