Bekijk volle/desktop versie : Een madhabb volgen...



31-01-2015, 16:59
Salaam wa3aleikoem,

Is dit verplicht? Ik las er net over en heb er eigenlijk nooit van gehoord..

Zoja, op welke wijze moet je er eentje kiezen? Er zijn verschillende wetscholen, die wel van elkaar verschillen.. maaar op welke dingen basseer je je keuze?

Ik kan bijvoorbeeld een andere madhabb volgen dan mijn zus, en zullen dan verschillen over bepaalde zaken?

Wie kan mij dit een beetje uitleggen?
Snap er niet zoveel van...

Ik.probeer gewoon de regels te volgen uit de quraan/sunnah van de.profeet, vrede zij met hem.. maar had nooit geweten dat men er voor kiest een wetschool te kiezen om te volgen.


Kan je deze niet allemaal.volgen?

Djazak allah oe ghairan.

31-01-2015, 17:13


Wa aleykom salam, ik zal het in mijn eigen woorden uitleggen.
Als je geen kennis hebt dien je 1 madhab te volgen, maar je bent wel verplicht kennis op te doen.
als je wel kennis hebt dan dien je de sterkste bewijs te volgen.

31-01-2015, 17:22

Citaat door Overthinking:
Salaam wa3aleikoem,

Is dit verplicht? Ik las er net over en heb er eigenlijk nooit van gehoord..

Zoja, op welke wijze moet je er eentje kiezen? Er zijn verschillende wetscholen, die wel van elkaar verschillen.. maaar op welke dingen basseer je je keuze?

Ik kan bijvoorbeeld een andere madhabb volgen dan mijn zus, en zullen dan verschillen over bepaalde zaken?

Wie kan mij dit een beetje uitleggen?
Snap er niet zoveel van...

Ik.probeer gewoon de regels te volgen uit de quraan/sunnah van de.profeet, vrede zij met hem.. maar had nooit geweten dat men er voor kiest een wetschool te kiezen om te volgen.


Kan je deze niet allemaal.volgen?

Djazak allah oe ghairan.
Salaam,

Welke wetscholen waren er in de tijd van Mohammed? En welke volgde hij?

Salaam,
Bender

31-01-2015, 18:02
Je kiest er eentje op basis van de toegang tot de informatie. Bij ons Marokkanen wordt van oudsher altijd madhab maaliki gevolgd dus dan kies je die omdat onze ouders meestal op die wijze ons het gebed hebben geleerd en ook omdat de informatie tot die maaliki wetschool makkelijk beschikbaar is.

31-01-2015, 18:13



Citaat door Muslimah1987:
Wa aleykom salam, ik zal het in mijn eigen woorden uitleggen.
Als je geen kennis hebt dien je 1 madhab te volgen, maar je bent wel verplicht kennis op te doen.
als je wel kennis hebt dan dien je de sterkste bewijs te volgen.
Hoeveel kennis moet je hebben dan om het sterkste bewijs te volgen? Hoe doe je dat in vraagstukken van tahaara, gebed, handel, erfrecht, huwelijk, talaq enzovoorts?

Kennis over Arabisch? (inclusief alle subwetenschappen zoals balagha, nahw, sarf etc.)
Kennis over usul al-fiqh?
Kennis over hadith zowel diraya als riwaya?
Kennis over alle subwetenschappen zoals kennis over al-asmaa wa ar-rijaal?
Kennis over de fataawa van de sahaaba en hun studenten?

Enz.