Bekijk volle/desktop versie : Opvoeding volgens de islam?



27-01-2015, 20:08
Salaam aleikoem broeders en zusters,

Weten jullie hoe je als ouder je kind voor ieder levensjaar/periode de islamitische onderwerpen en opvoeding mee kunt geven?
Ik heb een dochter van 7 jaar die ik volgens de islamitische opvoeding probeer op te voeden. Ik wil dit omdat ik dit zelf van huis uit meegekregen heb en ik weet ook dat je als persoon sterk en bewust in het leven staat wanneer je de kern elementen uit de Islam mee hebt gekregen in je opvoeding.

Wat mijn thuis situatie betreft scheelt het voor mij al omdat ik zelf volgens de islamitische voorschriften leef en dit krijgt ze elhamdoulilah ook mee.
Maar ik maak me toch zorgen over andere onderwerpen die wel van belang zijn voor een kind (meid) en waar ze op school mee te maken kan krijgen. Hoe vang je dit op als ouder

Kleine kanttekening. Ik sta er alleen voor want haar vader heeft zelf niets meegekregen in zijn jeugd.


Wa'Aleikoem salaam.

27-01-2015, 21:14


http://insah.blogspot.nl/2011/03/tips-in-de-islamitische-opvoeding.html

27-01-2015, 21:39
ik zou zowiezo aan mensen die echt goede vrome kinderen hebben vragen hoe ze hen hebben opgevoed ik zou ze intensief ook koran laten bestuderen en leren maar in het begin in kindertaal praten over hoe mooi het paradijs is en hoe mooi en barmhartig Allah is etc zodat ze er van gaat houden en dat bidden iets goeds is etc en allahu a3lam dacht ook dat omar kleine kinderen eens lokte met dadels dacht ik naar de moskee ik zou ze ook meebrengen naar lezingen en ook vertellen dat zondes slecht zijn etc

27-01-2015, 21:41
Als ze wat ouder worden kan je dieper op ingaan over tawheed etc sunnah etc

27-01-2015, 22:01


Op school krijren ze meestal bijbelse lessen/toetsen etc

Dus let goed op dat ze niet op een christelijk school zit

27-01-2015, 22:01

Citaat door citroencake:
http://insah.blogspot.nl/2011/03/tips-in-de-islamitische-opvoeding.html
Shoekran ya oegti.

Ik heb hier veel aan.
Moge Allah swt je belonen voor deze kennis en je gebeden en doea's tegemoet komen inshaAllah.

27-01-2015, 22:04

Citaat door Explained.:
ik zou zowiezo aan mensen die echt goede vrome kinderen hebben vragen hoe ze hen hebben opgevoed ik zou ze intensief ook koran laten bestuderen en leren maar in het begin in kindertaal praten over hoe mooi het paradijs is en hoe mooi en barmhartig Allah is etc zodat ze er van gaat houden en dat bidden iets goeds is etc en allahu a3lam dacht ook dat omar kleine kinderen eens lokte met dadels dacht ik naar de moskee ik zou ze ook meebrengen naar lezingen en ook vertellen dat zondes slecht zijn etc
Shoekran voor de ideeën en voor het mee denken.

InshaAllah verhoort Allah swt je gebeden en verruimt hij je weg richting het goed wat je zal leiden tot het Paradijs inshaAllah.

27-01-2015, 22:07
Laten wennen aan de koran en bij elke handeling de bijpassende ad3iyat aanleren en veel uitleggen waarom iets wel en niet mag en wat de beloningen etcetera zijn. Belangrijkste is veel aandacht geven aan kind.

27-01-2015, 22:08

Citaat door noordzee:
Shoekran voor de ideeën en voor het mee denken.

InshaAllah verhoort Allah swt je gebeden en verruimt hij je weg richting het goed wat je zal leiden tot het Paradijs inshaAllah.
ameen insgelijks

27-01-2015, 22:44

Citaat door noordzee:
Shoekran ya oegti.

Ik heb hier veel aan.
Moge Allah swt je belonen voor deze kennis en je gebeden en doea's tegemoet komen inshaAllah.
Ameen, ik wens jou veel sterkte met het opvoeden van je kind