Bekijk volle/desktop versie : Opnieuw lodo/goesl wanneer je.....???



23-03-2005, 21:17
Salaam wa 3alaykoum oegties/agies,
ik heb een met betrekking tot de geldigheid van je lodo.Wat ik mij dus afvraag is: Moet je opnieuw lodo doen als je met je man/vrouw zoent of vrijt? Dus je hebt geen geslachtsgemeenschap met je man/vrouw, maar je zoent/vrijt met hem.

Kan iemand mij antwoord op geven??
Djazakoum allah!

25-03-2005, 00:20


Is Er Dan Echt Helemaal Niemand Die Dit Weet????

25-03-2005, 00:34
insha allah heb je hier wat aan:

Hoe en wanneer moet men de grote wassing verrichten?

Vraag: Salaam ou3aleikoum, Hoe en wanneer moet men de grote wassing verrichten? Zjazak allah kheiran

Antwoord: wa alaikoem assalam warhamatoe ALLAH

Allah de Verhevene heeft gezegd: "Indien jullie Djoenoeb zijn, reinigt jullie dan." (Vertaling van Al Ma'idah, 6e ayah) Djoenoeb is een toestand van rituele onreinheid, die bijvoorbeeld ontstaan door het hebben van geslachtsgemeenschap, zaadlozing, menstruatie en door bloedingen na zwangerschap (Nifas)

“En zij vragen jou over de menstruatie (haid). Zeg:"Dat is een onreinheid, vermijdt daarom (sexueel contact met) de vrouwen gedurende de ongesteldheid. En nadert hen niet totdat zij rein zijn. wanneer zij zich dan gereinigd hebben, dan mogen jullie tot hen komen, zoals Allah jullie bevolen heeft. Voorwaar, Allah heeft de berouwvollen lief en Hij heeft hen lief die zich reinigen” (Vertaling van Al Baqarah, 2:222) Al Ghosl ofwel grote wassing, is verplicht bij het volgende:

1. Zaadlozing: Tijdens de slaap of wanneer men wakker is die door lusten is veroorzaakt. De profeet (Allah's vrede en genade zij met hem) heeft gezegd: "Water na het water" (Water uit water: d.w.z het verrichten van Al ghosl na zaadlozing, de eerste genoemde water is het water waarmee men zich reinigt en de tweede is het sperma.) De hadith is overgeleverd door Moesliem. Er is ook overgeleverd door Oem Salama (Moge Allah tevreden met haar zijn) dat Oem Soelaym zei: "O, boodschapper van Allah, Allah schaamt zich niet van de waarheid, is de vrouw verplicht om de grote wassing te verrichten als zij een natte droom heeft gehad? Hij zei:"Ja, als ze het water heeft gezien." (Overgeleverd door Boekharie en Moesliem.) Als sperma uitkomt zonder een lusten-aanleiding, veroorzaakt dus door ziekte of koudheid dan hoeft men geen grote wassing te verrichten. Een duidelijk regel, wanneer men sperma ziet uit zijn geslachtsdeel komen die door lusten uit is gekomen dan is men verplicht de grote wassing te verrichten.
2. Penetratie bij geslachtsgemeenschap.
3. Beëindigen van de menstruatieperiode of bloeding na zwangerschap.
4. Overlijding: Wanneer een persoon overlijdt dan is men verplicht om hem te wassen.
5. De ongelovige na het bekeren tot de islam. Abou Hoerayra (Allah's welbehagen zij met hem) heeft overgeleverd dat Thamamah Al hanafi gevangen werd genomen door de moslims. De profeet (Allah's vrede en genade zij met hem) bezocht hem in de middag en zei tegen hem: wat heb je thamamah? (Op een dag) kwam de profeet (Allah's vrede en genade zij met hem) langs thamamah, thamamah sprak de getuigenis en werd moslim. De profeet (Allah's vrede en genade zij met hem) stuurde hem naar het tuin van Abou Talha en gebied hem om de grote wassing te verrichten. Hij verrichte de grote wassing, en verrichte twee Rak'as. De profeet (Allah's vrede en genade zij met hem) zei: "Jullie broeder is nu moslim geworden" Overgeleverd door Ahmed, boekharie en moesliem.

Hoe zich te wassen bij de grote wassing:

Men begint door “Bismillah” te zeggen met de intentie om de grote wassing uit te voeren. Driemaal zijn handen wassen tot de polsen, vervolgens zijn intieme delen wassen. De kleine wassing verrichten, men kan zijn voeten wassen of dit tot het eind uitstellen. Met vochtige handen wrijft men over de hoofdhuid, voor een vrouw is het voldoende om driemaal water te gieten over haar haren te wrijven zonder haar vlechten los te maken. De imam Tiermidie levert over dat Oem Salama aan de profeet (vzmh) vroeg:“Ik vlecht mijn haar, hoe moet ik mijn grote wassing verrichten, moet ik mijn vlechten losmaken?” “Nee,” antwoordde de profeet (vzmh), “ het is voldoende om er driemaal water overheen te gieten.” Vervolgens wast men driemaal zijn hoofd en oren, iedere keer met een handje vol water. Dan giet men water over de rechterkant en men wast die van boeven naar beneden, hierop de linkerkant Men moet letten op de verborgen delen van het lichaam, zoals de navel, oksels, de onderkant van de knieën en anderen.

“Als de profeet (vzmh) zijn grote wassing verrichtte,” zei Aisha, “dan begon hij (vzmh) zijn edele handen te wassen alvorens ze in het water te steken, vervolgens waste hij (vzmh) zijn intieme delen, deed de kleine wassing als voor het gebed, bevochtigde zijn haren, wast zijn hoofd driemaal en goot vervolgens water over zijn gehele lichaam.” (Tiermidie)

En Allah en zijn profeet (Allah's vrede en genade zij met hem) weten het beste.

Cyberimam, Het team van al-Islaam.com


wassalamoe 3alaikoem

25-03-2005, 09:55
Salaam Aleikum wa rahmatullah wa barakatuhu,'


Punten die je woedoe verbreken zijn onder andere:

1. Door ontlasting, urine, sperma, winden laten en overgeven.
2. Na een diepe slaap.
3. Door bewusteloosheid.
4. Bij het aanraken van geslachtsdelen met blote hand.
5. Bij godlasering.
6. Door het met lust aanraken van man of vrouw.

Wa aleikum assalaam wa rahmatullah wa barakatuh.

Zainab1.

25-03-2005, 09:58


Voor verdere infomatie zou je ook kunnen kijken bij de topic reinheid en wassingen die ook geplaatst is in dit hoekje.

Hier heb je de link: http://forums.marokko.nl/showthread.php?t=111382

25-03-2005, 11:38
Aselaam oe3laikom warahmatoellah wabarakatoehoe,

Lees dit maar incha`Allah:
http://www.selefiepublikaties.com/Artikelen/DebeschrijvingvanGhoesl.pdf

26-03-2005, 19:48

Citaat door zainab1:
Salaam Aleikum wa rahmatullah wa barakatuhu,'


Punten die je woedoe verbreken zijn onder andere:

1. Door ontlasting, urine, sperma, winden laten en overgeven.
2. Na een diepe slaap.
3. Door bewusteloosheid.
4. Bij het aanraken van geslachtsdelen met blote hand.
5. Bij godlasering.
6. Door het met lust aanraken van man of vrouw.Wa aleikum assalaam wa rahmatullah wa barakatuh.

Zainab1.
okeej dus t verbreekt alleen je woedoe? Maar de grote wassing is niet genoodzaakt? Zusters bedankt voor al jullie moeite en adviezen...moge allah jullie belonen voor dit! Allahie hifdkoum!!!!

salaam wa3alaykoum

27-03-2005, 00:47

Citaat door zainab1:
Salaam Aleikum wa rahmatullah wa barakatuhu,'


Punten die je woedoe verbreken zijn onder andere:

4. Bij het aanraken van geslachtsdelen met blote hand.
Zainab1.
niet in de hanifi madhab, in de hanifi madhab hoed je hierbij niet je wudhu te vernieuwen

http://www.sunnipath.com/resources/Questions/qa00004565.aspx

27-03-2005, 08:57

Citaat door Nuh:
niet in de hanifi madhab, in de hanifi madhab hoed je hierbij niet je wudhu te vernieuwen

http://www.sunnipath.com/resources/Questions/qa00004565.aspx
Djazzak allahoe gairan voor verbeteren