Bekijk volle/desktop versie : bezoek je meer dan een moskee?



Pagina's : [1] 2 3 4 5

23-03-2005, 16:56
Selam aleykum,

naar aanleiding van een eerdere discussie

http://forums.marokko.nl/showthread.php?t=502431&page=4

en mogelijk aanvullend op een nieuwe

http://forums.marokko.nl/showthread.php?t=519628

ben ik benieuwd of jullie (anders dan in de vakantie) wel eens een andere moskee bezoeken. Misschien kun je ook aangeven waarom wel of juist niet? Wellicht kunnen we zo tot een aardige discussie komen, verband houdend met bovengenoemde.

Selam aleykum,
Ned. Moslim

23-03-2005, 17:01



Citaat door Ned. Moslim:
Selam aleykum,

naar aanleiding van een eerdere discussie

http://forums.marokko.nl/showthread.php?t=502431&page=4

en mogelijk aanvullend op een nieuwe

http://forums.marokko.nl/showthread.php?t=519628

ben ik benieuwd of jullie (anders dan in de vakantie) wel eens een andere moskee bezoeken. Misschien kun je ook aangeven waarom wel of juist niet? Wellicht kunnen we zo tot een aardige discussie komen, verband houdend met bovengenoemde.

Selam aleykum,
Ned. Moslim
Om zelf vast te beginnen: tot dusver een, maar ben van plan om ook andere te bezoeken. Reden: we zijn tot volken en stammen gemaakt om elkaar te leren kennen.

25-03-2005, 14:33
Salaam alaikuum, ik bezoek maar één moskee. Eigelijk is het een oud schoolgebouwtje die dienst doet als moskee (gebedsruimte) en een vrouwenruimte. De reden daarvoor is omdat ik daar al jarenlang kom en vrijwilliger ben daar. Ik ben zelf nog nooit in een andere (echte)moskee geweest. Insha Allah in de toekomst.

wa alaikuum salaam

25-03-2005, 15:10

Citaat door Rebel_1963:
Salaam alaikuum, ik bezoek maar één moskee. Eigelijk is het een oud schoolgebouwtje die dienst doet als moskee (gebedsruimte) en een vrouwenruimte. De reden daarvoor is omdat ik daar al jarenlang kom en vrijwilliger ben daar. Ik ben zelf nog nooit in een andere (echte)moskee geweest. Insha Allah in de toekomst.

wa alaikuum salaam
Selam aleykum,

ik ben zelf wel in een andere moskee geweest, maar dat was op vakantie, zoals voor wel meer mensen hier zal gelden (naar ik aanneem). Die reden had ik dan ook uitgesloten in mijn toelichting. Tot dusver ga ik enkel naar een Turkse moskee, omdat ik denk dat het goed is om een soort "thuishaven" te hebben, en de moskee die ik bezoek is m.i. redelijk "toegankelijk" voor nieuwe moslims. Zodra ik wat meer thuis ben in de Islam en wat beter mijn positie heb bepaald ben ik van plan om ook een Marokkaanse moskee in de buurt te bezoeken. Veel moskeeen zitten er overigens niet waar ik woon. En wellicht zal ik ook in de toekomst rondkijken in andere moskeeen als ik in een andere stad ben. Btw: wat voor soort moskee bezoek jij? Ikzelf een Turkse diyanet-moskee.

Selam aleykum,
Ned. Moslim

25-03-2005, 15:19



Citaat door Ned. Moslim:
Selam aleykum,

ik ben zelf wel in een andere moskee geweest, maar dat was op vakantie, zoals voor wel meer mensen hier zal gelden (naar ik aanneem). Die reden had ik dan ook uitgesloten in mijn toelichting. Tot dusver ga ik enkel naar een Turkse moskee, omdat ik denk dat het goed is om een soort "thuishaven" te hebben, en de moskee die ik bezoek is m.i. redelijk "toegankelijk" voor nieuwe moslims. Zodra ik wat meer thuis ben in de Islam en wat beter mijn positie heb bepaald ben ik van plan om ook een Marokkaanse moskee in de buurt te bezoeken. Veel moskeeen zitten er overigens niet waar ik woon. En wellicht zal ik ook in de toekomst rondkijken in andere moskeeen als ik in een andere stad ben. Btw: wat voor soort moskee bezoek jij? Ikzelf een Turkse diyanet-moskee.

Selam aleykum,
Ned. Moslim
Wa alaikuum salaam; onze moskee is van oorsprong een marokkaanse vereniging, later veranderd in marokkaans moskee en nog wat later, islamitisch cultureel centrum, klinkt beter.

Nieuwe moslims vinden hun weg heel snel naar onze moskee, we zijn toegankelijk voor zowel mannen als vrouwen, dat maakt het ook makkelijker. Mannen die voor het eerst bij ons komen, brengen hun vrouwen mee omdat ze inmiddels goed gewend zijn aan ons vrouwen. In het begin was het vreemd, al die vrouwen die rondliepen met allerlei hapjes, maar dat was maar voor even.

ma3assalama.

25-03-2005, 15:46

Citaat door Rebel_1963:
Wa alaikuum salaam; onze moskee is van oorsprong een marokkaanse vereniging, later veranderd in marokkaans moskee en nog wat later, islamitisch cultureel centrum, klinkt beter.
Maar ook cryptischer.


Citaat:
Nieuwe moslims vinden hun weg heel snel naar onze moskee, we zijn toegankelijk voor zowel mannen als vrouwen, dat maakt het ook makkelijker. Mannen die voor het eerst bij ons komen, brengen hun vrouwen mee omdat ze inmiddels goed gewend zijn aan ons vrouwen. In het begin was het vreemd, al die vrouwen die rondliepen met allerlei hapjes, maar dat was maar voor even.

ma3assalama.

Mooi dat het bij jullie zo toegankelijk is, ik hoop dat dat steeds vaker voorkomt. Bij de moskee die ik bezoek zie je zelden vrouwen, behalve rond het vrijdaggebed en in de Ramadan. Er is wel een ontmoetingsruimte, incl. alcoholvrije bar, maar daar komen (zover ik tot dusver gezien heb) alleen mannen. Of er ook zo'n ruimte is voor vrouwen weet ik niet. Maar ik heb gehoord dat het de bedoeling is dat er een nieuwe, grotere moskee gaat komen. ik hoop dat daarbij de toegankelijkheid verder verbeterd wordt. Als ik in Den Haag kom (wat overigens zelden gebeurt) wil ik iig de elders genoemde soennah-moskee bezoeken, ( http://forums.marokko.nl/showthread.php?t=519692&page=6&pp=15 ) wellicht vind ik er ideeen voor verdere verbetering. Mag ik de naam en het adres van de moskee die jij bezoekt?

Selam aleykum,
Ned. Moslim

25-03-2005, 15:46
1tje, de AlFourqaan Moskee in Ehv.



Houdoe

25-03-2005, 15:49

Citaat door Sugah_:
1tje, de AlFourqaan Moskee in Ehv.



Houdoe
Is die erg laagdrempelig? (zie de link in mijn antwoord op Rebel)

Selam aleykum/houdoe,
Ned. Moslim

25-03-2005, 15:53

Citaat door Ned. Moslim:
Is die erg laagdrempelig? (zie de link in mijn antwoord op Rebel)

Selam aleykum/houdoe,
Ned. Moslim
Wat bedoel je met laagdrempelig ?
Ghehe, sorry ben de slimste niet





Houdoe

25-03-2005, 16:12

Citaat door Sugah_:
Wat bedoel je met laagdrempelig ?
Ghehe, sorry ben de slimste niet
In eerdergenoemde link gaf ik daar al iets van aan, tevens in Rebel's en mijn berichten hier. Denk bijvoorbeeld aan of het voor vrouwen ook prettig is om er regelmatig te komen, of er naast het gebed zelf ook andere redenen zijn om naar de moskee te gaan (sociale functie/ontmoetingsplek), of er ook Nederlandstalige islamitische informatie te vinden is, of de sfeer open is voor nieuwe moslims en geinteresseerde niet-moslims en dat soort zaken. Ook schijnen sommige moskeeen een soort "cursussen" Islam aan te bieden (de mijne helaas niet), zoiets is natuurlijk aantrekkelijk voor zowel nieuwe moslims als voor geboren moslims met relatief weinig kennis van zaken. Een moskee die tevens een goede ontmoetingsplek is nodigt mensen meer uit om het gebed te verrichten dan eentje waar je alleen voor het gebed komt en erna meteen weer weggaat. Van dat soort zaken zullen we het m.i. moeten hebben als het gaat om de versterking van de Islam in Nederland. Want het moge duidelijk zijn dat het in Nederland niet zo makkelijk is om een goede moslim te zijn. Je hoeft de kranten er maar op na te slaan om te zien dat veel Marokkaanse, en in mindere mate Turkse jongeren het spoor kwijtraken in Nederland, en dat vind ik erg zorgwekkend. Indonesie is islamitisch geworden omdat islamitische handelaren het goede voorbeeld gaven. Ik hoop op een vergelijkbare ontwikkeling hier. Dat is iets waar we allemaal ons steentje aan kunnen bijdragen.


Citaat:
Houdoe
Selam aleykum/houdoe,
Ned. Moslim

25-03-2005, 16:19

Citaat door Ned. Moslim:
In eerdergenoemde link gaf ik daar al iets van aan, tevens in Rebel's en mijn berichten hier. Denk bijvoorbeeld aan of het voor vrouwen ook prettig is om er regelmatig te komen, of er naast het gebed zelf ook andere redenen zijn om naar de moskee te gaan (sociale functie/ontmoetingsplek),
Eens in de maand op zondag, is er een lezing voor de vrouwen. Vrouwen van verschillende komaf binnen de regio komen dan bijelkaar. Naast de feestdagen en speciaal in de vastenmaand komen samen en brengen eten en drinken mee. Daarnaast worden er voorlichtingen gegeven over thema's die vrouwen zelf uitzoeken. Het is tevens ook vergaderruimte voor derden.

Citaat:

of er ook Nederlandstalige islamitische informatie te vinden is
Veel te weinig, helaas. Het centrum heeft te weinig vrijwilliger om dit te onderhouden. Er zijn wel boeken maar veelal in het arabisch. Zou beter kunnen.


Citaat:
Ook schijnen sommige moskeeen een soort "cursussen" Islam aan te bieden (de mijne helaas niet), zoiets is natuurlijk aantrekkelijk voor zowel nieuwe moslims als voor geboren moslims met relatief weinig kennis van zaken. Een moskee die tevens een goede ontmoetingsplek is nodigt mensen meer uit om het gebed te verrichten dan eentje waar je alleen voor het gebed komt en erna meteen weer weggaat. Van dat soort zaken zullen we het m.i. moeten hebben als het gaat om de versterking van de Islam in Nederland. Want het moge duidelijk zijn dat het in Nederland niet zo makkelijk is om een goede moslim te zijn. Je hoeft de kranten er maar op na te slaan om te zien dat veel Marokkaanse, en in mindere mate Turkse jongeren het spoor kwijtraken in Nederland, en dat vind ik erg zorgwekkend. Indonesie is islamitisch geworden omdat islamitische handelaren het goede voorbeeld gaven. Ik hoop op een vergelijkbare ontwikkeling hier. Dat is iets waar we allemaal ons steentje aan kunnen bijdragen.

Insha Allah, Amien.

Inderdaad, we moeten allemaal ons steentje bijdragen en zo maken vele handen licht werk.


25-03-2005, 16:37
Grrrr, heb ik een heel stuk getypt, kan-ie ineens de server niet vinden
Anyway, ik ga naar moskee al Islam in Den Haag, hele fijne sfeer. Zeer actieve vrouwen/meisjes. De imam is erg rustig, zeer prettig om mee te praten.
Ik ben een paar keer in moskee AsSounnah geweest, ook les gehad. Ik vond de sfeer daar wat minder.
Ik wil graag nog naar de moskee op de Beeklaan, komen ook veel bekeerlingen. Insha Allah!

25-03-2005, 16:37



Citaat door Rebel_1963:
Eens in de maand op zondag, is er een lezing voor de vrouwen. Vrouwen van verschillende komaf binnen de regio komen dan bijelkaar. Naast de feestdagen en speciaal in de vastenmaand komen samen en brengen eten en drinken mee. Daarnaast worden er voorlichtingen gegeven over thema's die vrouwen zelf uitzoeken. Het is tevens ook vergaderruimte voor derden.
Mooi. (Maar het kan natuurlijk altijd beter.)



Citaat:
Veel te weinig, helaas. Het centrum heeft te weinig vrijwilliger om dit te onderhouden. Er zijn wel boeken maar veelal in het arabisch. Zou beter kunnen.
Bij ons ook een probleem, ik meen dat er behalve een Koranvertaling er welgeteld 2 nederlandstalige boekjes liggen. Zal dit eens bespreken. Ik wil best enkele boeken kopen om dit zo te verbeteren. En waarschijnlijk ben ik daar niet de enige in. (Dat de meeste boeken hier in het Turks zijn laat zich raden.)


Citaat:
Insha Allah, Amien.

Inderdaad, we moeten allemaal ons steentje bijdragen en zo maken vele handen licht werk.

Zeker, als we allen kijken of we zaken kunnen verbeteren bouwen we gestaag aan de positie van de Islam in Nederland. Allahu Akbar! La ilaha illallah.

Selam aleykum,
Ned. Moslim

25-03-2005, 16:40
Moskee al Islam heeft veel boeken, ook veel Nederlandstalig. Ik vind het niveau van die boekjes niet altijd even hoog (wat klinkt dat arrogant). Ik zoek nog behoorlijke boeken over fiqh/madhab etc in het Nederlands, dat is er echter niet echt.

25-03-2005, 16:42

Citaat door bellydancefan:
Grrrr, heb ik een heel stuk getypt, kan-ie ineens de server niet vinden
Anyway, ik ga naar moskee al Islam in Den Haag, hele fijne sfeer. Zeer actieve vrouwen/meisjes. De imam is erg rustig, zeer prettig om mee te praten.
Ik ben een paar keer in moskee AsSounnah geweest, ook les gehad. Ik vond de sfeer daar wat minder.
Ik wil graag nog naar de moskee op de Beeklaan, komen ook veel bekeerlingen. Insha Allah!
Als ik in Den Haag ben, zal ik zeker eens kijken. Met ons allen kunnen we veel bereiken als we het goed aanpakken. Inshallah.
Btw: zou je de adressen hier kunnen posten?

Selam aleykum,
Ned. Moslim

PS: mijn excuses dat ik nog niet op onze mailwisseling/discussie heb gereageerd, ik verwacht pas over enkele dagen bepaalde informatie te hebben. Vrees dus dat dit na de pasen zal worden, maar ik vergeet het niet Inshallah.

Pagina's : [1] 2 3 4 5