Bekijk volle/desktop versie : Heeft mijn oma iets nodig?



16-01-2015, 12:14
Salaam aleikoem. Mijn oma is twee maanden geleden overleden en het verlaten van haar ziel ging hamdulilah zonder enige pijn; ze zuchtte en haar ziel verliet haar lichaam en het begon mash Allah meteen te regenen terwijl het een zeer droge klimaat betreft en het in tijden niet had geregend. Zij was mashAllah en hamdulilah een zeer vrome vrouw die haar gezin en het gezin van anderen grootbracht door tapijten te weven en te verkopen. Zij werd gezien als de moeder van het gehele dorp, Allah irhamha. Zij was niemand geld schuldig of iets dergelijks. Tijdens haar leven gaf ze altijd alles weg van kleding tot aan groente en suiker. Haar kleding is na haar overlijden allemaal weggegeven aan familieleden en buren. Haar huis wordt nog steeds door dorpsvrouwtjes gebruikt om op vrijdag samen te komen en dhikr te verrichten als groep, omdat het huis hier al zeker 5 jaar voor wordt gebruikt en niemand na het overlijden van mijn oma hun de toegang heeft ontzegd, Allah oe3lam of dit soort dhikr als groepzijnde is toegestaan (ze komen samen en gebruiken steentjes om het aantal dhikr te tellen, bv. 100 x la illaha illa Allah), maar dit terzijde. Daarnaast wordt het huis gebruikt door mijn nicht die enkele dagen per week 's avonds bijles geeft aan haar leerlingen. Het huis behoort eigenlijk haar 2 dochters toe, maar niemand heeft hun de sleutel aangeboden, haar dochters hebben dit in stilte en sabr geaccepteerd. Ik vertel deze details over haar, omdat het wellicht betrekking heeft op de recente droom van haar oudste dochter, in deze droom verschijnt mijn oma zonder broek aan ten midden van familie waarop de dochter in paniek roept dat ze snel haar broek moet aandoen, mijn oma antwoordt dat ze geen broek heeft, vervolgens zegt haar dochter tegen haar dat ze koffers vol met kleding heeft waarop mijn oma zegt 'nee, ik heb geen kleding'.

Heeft mijn oma sadaqa nodig? Er is meermaals sadaqa geschonken in de vorm van grote schalen couscous die aan voorbijgangers op straat worden geschonken en waar zij el hamdulilah tot aan de laatste korrel van hebben gegeten. Heeft zij dua nodig? Wij verrichten allen dua voor haar en voor alle overleden moslims.

Wat kan haar toestand in deze droom betekenen?

In dromen van anderen verschijnt mijn oma in goede en vredige toestand elhamdulilah.

Geldt voor dromen over overleden dezelfde regel dat men met woedoe moet slapen, dua's en aya Qursi dient te reciteren alvorens het slapen en de droom voor fadjr moet plaatsvinden om de droom als echt te beschouwen en niet als een droom van de satan? Of kan een droom over een overledene niet door satan beïnvloedt worden, omdat zij zich in barzaq bevinden?

Djazaak Allahoe ghairan.

16-01-2015, 12:25


Allaoea3lam wat de bedoeling is met deze droom.
maat tbarkellah in dat huis wordt veel sadaqa jarija gedaan, zoals dikr en lesgeven aan kinderen,
maar je zegt teglijk dat haar dochters niet blij mee zijn of sbar hebben omdat ze de sleutels willen hebben?
misschien de vraag aan je moeder en haar zus om tevreden te zijn en blij mee zijn anders is het voor niets.
dus iets goeds is gaand in dat huis maar er ontbreekt iets.

16-01-2015, 16:32
die droom geen flauw idee
waarom krijgen die dochters de sleutel niet? je oma Allah yerhemha heeft heel haar leven zichzelf (figuurlijk) uitgekleed om anderen gelukkig te maken en dit gaat na haar dood gewoon verder, is het geen tijd geworden om de mensen hun rechten terug te geven (de sleutel + eigendom) en zij zelf te laten beslissen wat er gedaan word in hun moeders huis?

16-01-2015, 16:48
Heb geen bewijs, maar heb gehoord dat dromen na fadjr beinvloed kunnen worden, en dromen over een dode is de waarheid als je weet dat je in je droom al weet dat degene al dood is... moge allah mij vergeven mocht ik iets verkeerds hebben uitgelegd...