Bekijk volle/desktop versie : Het probleem van gezelschap.



16-01-2015, 00:41
Het probleem van gezelschap en het zich ontdoen van degenen die verzwakken in kennis over de Sunnah en het handelen ernaar omwille van het Hiernamaals

x

De Edele Shaykh Maahir ibn Dhaafir al-Qahtaanie

x

-xxxxxxxxxhafidhahoellaahx-

Weet - oxrufaqaax- dat de Vrome Voorgangers onderscheid maakten tussen de mensen bij het vergezellen, en bij specifieke samenkomst: tussen de zuivere vriend, de reisgenoot, de buren, en de rechten van bloedverwanten en naasten.

En dus verkozen zij om te vergezellen; een (bepaalde) kleine groep individuen, die onder hen de besten waren, net zoals de Profeet -sallallaahoe ‘alayhi wa sallamx- Abu Bakr en ‘Umar verkoos.

En zij xzijn compleet in karakter:xTawhîdxvoor Allâh, het afwijzen vanxShirkxen innovaties, vrijgevig, goede gedragscode, ikhlaas, kennis, nederigheid, goede manieren, goede attitude, oprecht in beloften en woorden, weinig spreken behalve met wat zal baten in het Hiernamaals, het lang nadenken en het zwijgen over de tekortkomingen van de mensen, behalve met hetgeen waarmee advies gehoopt wordt en kennis over de beloning (ervan).

Dus de specifieke mensen , dat zijn degenen die zij uitkozen om mee te zitten, en met hen gaan en komen zij, brengen zij de nacht mee door en verblijven zij mee, treden zij mee naar buiten en komen zij mee naar binnen. En zij zijn zachtaardig tegen elkaar, omwille van profijtelijke zaken, en advies met de waarheid en zij accepteren bewijs en zijn niet fanatiek voor hun eigen kant.

Dus zij vergezellen niet dexfoedoelî(bemoeial/wijsneus), dextharthârx(degene die erg veel praat), en dexmutakabbirx(de hoogmoedige), en degene die zichzelf beter vind dan anderen.

Zij vergezellen niet eenxfâsiqx(zondaar), noch denammâmx(lasteraar), noch dexfoedoelîxmoetahim fie dienihix(schuldig bevonden met afwijking in zijn religie) die een voorloper is in slechtheid, en zich van het goede onthoud, en er geen aandacht aan besteed. Zijn religie is zijnxhawâx(begeerten), en zijn opinie is dwaasheid. Hij bemoeit zich met hetgeen hem niet aangaat, en hij verliest zo zijn tijd en besteed het zonder te leren of te onderwijzen, en hij verkwist het met datgene waarmee men niet de Tevredenheid verkrijgt van de Heer van de aarde en de hemelen.

Je zal niets van zijn zitting opmerken (wanneer je met hem zit), behalve dat hij zich bevindt op het pad van de mensen van ‘qiel wa qâl’ (die-en-die heeft gezegd) enxkathratu as-soeâlx(teveel vragen).Hij dwingt met hetgeen wat niet verplicht alsof hetxwâjibx(verplicht) is. Hij boycot omwille van zijn begeerten, en niet op de weg van zijn Heer Die goed tegen hem is geweest, hem geschapen heeft en hem vervolmaakte. En je ziet hem (in de zitting) zonder verifiëring nieuws voorbij spelen, en hij respecteert niet de persoon waarmee hij zit, maar hij onderbreekt hem in zijn woorden, of sterker nog: wellicht haalt hij hem neer, en hij brengt zijn kennis naar voren met bovenmatige misleiding, en schandalige misleidende waanbeelden, dus niet een nederige die zijn eigen status kent; hij ziet in de manieren van de schepselen het slechte, alsof het voor zijn hart een medicijn is, (terwijl) het (in werkelijkheid) slechts een uiterst grote kwaal is.

Roddelen op basis van iets anders dan kennis ensunnah,xlasteren, neerhalen, en het volgen van misstappen en nieuwtjes, om zodoende macht te verkrijgen over de mensen.

En het Huis van het Hiernamaals, heeft Allaah gemaakt voor degenen die géén overheersing willen op aarde, noch verderf, en de goede afloop is voor dexmuttaqînx(de Godvrezende, Godsvruchtige).


Dus laat jouw medicijn zijn met jouw gezel en boezemvriend, van onder de mensen die Allaah gedenken en kennis opdoen, die jou laat weten over Zijn Namen - Verheven is Hij - en Zijn Eigenschappen en Zijn Regelgevingen, en Zijn Paradijs en Hellevuur. En die de biografie van de Profeet -xsallaahoe ‘alayhi wa sallamx- gedenkt, en zijn edele gedragscode en daden. Dit door deQoer’aanxen de overleveringen van de Sunnah onderling te onderwijzen, en door te streven naar het begrip van de Voorgangers van deUmmah,xen overleveringen van dexSahâba.

En zij keren terug over hetgeen zij niet weten naar een geleerde hierover (i.e. de Qoer’aan en de Soennah),x en geen van hen twee is hooghartig om te zeggen ‘’ik weet het niet’’ over hetgeen waar hij geen weet over heeft; langdurige stilte, xaanhoudend nadenken over het graf, de dood en het Hiernamaals, de Paradijs en het Hellevuur en hoe hijxal-Wâhid al-Qahhârxtevreden kan stellen.

Aldus, degene die zo is, daarvan is het verplicht om hem te vergezellen, en de minachting voor hem te laten, en indien (een persoon) niet (zo is): verricht hidjra van hem met een mooie hidjrah[2]. En vergezel hem naar gelang de behoefte hiervoor, (zoals) het ontvangen als gast, het bezoeken, het hulp bieden, en verstandshouding. Maar indien dit (niet passend is), zeg dan vandaag tegen jezelf: “Tussen jou en mij is als de afstand tussen de twee westen’’, voordat je morgen (spijtelijk) zegt:

“O wee, was de afstand tussen mij en hem maar als de twee westen,

wat een slechte gezelschap!”

Want een persoon bevindt zich op de religie van zijn vriend; dus laat eenieder van jullie uikijken wie hij als vriend neemt;

(deze) overlevering is authentiek.

En ibn ‘Abdil l-Barr noemde over sommigen in (zijn boek)x‘Djâmi’ Bayyân al-‘Ilmi wa Fadlihi’ over wie je ontmoet:

“Ofwel, hij bezit meer kennis, dan doe je profijt op, en dat houdt in , spreek niet teveel in zijn bijzijn zodat je het vragen over het hoofd ziet en zegeningen van de zitting verspilt. Als de wind van ash-Shamâl komt benut het dan.

Ofwel, hij is zijn gelijke (in kennis) dan kan hij met hem profijt uitwisselen.

Of hij is minder dan hem (in kennis) dan kan hij hem leren.

En de nutteloze persoon dient hem niet bezig te houden door hem vaak te bezoeken, waardoor hij net als hem wordt: niet dienstbaar voor het wereldse, noch dienstbaar voor het Hiernamaals; liefde voor het wereldse is wat hem beweegt, en het Hiernamaals is in zijn onachtzaamheid.”x

En hierover is overgeleverd hetgeen wat van ibn Djamaa’ah –xrahimahoellaah -xis overgeleverd dat hij zei :

“Het is wenselijk voor de student van kennis dat hij niet mixt behalve met degenen die hem profijt geven (in kennis), of waar hij profijtvol voor is….”

En wanneer men wegblijft van het vergezellen van degene die zijn leven verspilt met hem, en hem niet van nut is, en je hem niet van nut bent, en hem niet helpt met hetgeen hem bezigt, dan zal het gemakkelijk zijn om zijn gezelschap te verbreken vanaf het allerbegin, vóórdat het vastigheid heeft gekregen. Want de zaken wanneer ze eenmaal vastigheid hebben gekregen dan is het moeilijk om het te verwijderen.

Dus wanneer het nodig is dat je iemand vergezelt, laat hem dan zijn :

$1-xxxxxxxxxxEen vriend

$1-xxxxxxxxxxGoede persoon

$1-xxxxxxxxxxReligieus

$1-xxxxxxxxxxGodvrezend

$1-xxxxxxxxxxVroom

$1-xxxxxxxxxxIntelligent

$1-xxxxxxxxxxIemand met veel goedheid

$1-xxxxxxxxxxEn weinig slechtheid

$1-xxxxxxxxxxGoed gemanierd

$1-xxxxxxxxxxDie niet veel discussieert

$1-xxxxxxxxxxJe herinnert wanneer je vergeet

$1-xxxxxxxxxxEn wanneer je gedenkt je steunt

$1-xxxxxxxxxxEn wanneer je behoeftig bent je helpt

$1-xxxxxxxxxxEn wanneer je boos wordt je geduldig maakt

Dus probeer op hen (i.e. de Selef) te lijken als je niet net zoals hen kan zijn. Wamt voorzeker het (proberen te) lijken op de edelen is succes.

Allaahoe Ta’aala zegt:

﴿واصبر نفسك مع الذين يدعون ربهم بالغداة والعشي يريدون وجهه

ولا تعد عيناك عنهم تريد زينة الحياة الدنيا﴾

“Wees zelf geduldig met degenen die hun Heer in de ochtend en de avond aanroepen, zij wensen Zijn Aangezicht En wend jouw ogen niet af van hen omdat jij de versieringen van het wereldse leven wenst.”

Oh Allaah verbeter voor ons het kiezen van gezelschap, en maak ons houden van hen omwille van Uw Religie, Oh Heer van alle heren.

Drie zaken wie ze bezit zal de zoetheid van al-Imaan proeven, en één daarvan is :

Dat wanneer je van een persoon houdt, dat je niet van hem houdt behalve omwille van Allaah

Met andere woorden dus niet omwille van een (werelds) voordeel, en wanneer hij dat niet meer kan bieden dat je hem dan verlaat en hem haat.

Jullie broeder Aboe ‘Abdillaah Maahir al-Qahtaanie

16-01-2015, 14:11


Barak Allah ufiek voor deze interessante info!

16-01-2015, 14:48
Heel interessant dit...Up!

16-01-2015, 18:29
Thanks voor het uppen dames. :thumbup: