Bekijk volle/desktop versie : 'Ga weg, zei een man. Ik wist: dit gaat over Parijs'



12-01-2015, 20:12
'Ga weg, zei een man. Ik wist: dit gaat over Parijs'
Bewaar
Door: Martijn van Beeten
12-1-15 - 10:06
Steun en agressie voor Nederlandse moslims na aanslagen

Malika Ouacha © AD/Marco Okhuizen.

Voor Nederlandse moslims waren het ingewikkelde dagen na de aanslagen in Parijs. De één kreeg een opbeurend kaartje, bij de ander werd een blik bier over het hoofd leeggegoten. Over haat, liefde en een worsteling met gevoelens.
Saniye Calkin (voorzitter van vrouwenplatform ZijN, 39) ondervond juist steun in haar omgeving © AD/Marco Okhuizen.


Dat ze aan ons denken, ons waarderen. Ik vond het een prachtig gebaar, had de tranen in mijn ogen staan

Saniye Calkin

'Kaartje van de buren'
,,Op de avond na de demonstraties in Nederland kwamen mijn buren Jante en Gerard een kaartje brengen", zegt Saniye Calkin (voorzitter van vrouwenplatform ZijN, 39). ,,Dat ze aan ons denken, ons waarderen. Ik vond het een prachtig gebaar, had de tranen in mijn ogen staan. Wij kennen jullie, wij steunen jullie, wij zijn één, dat was de boodschap. Het geeft mij een heel sterk gevoel, hoop in een moeilijke tijd.

Het is moeilijk, het wordt moeilijker. Ik woon in Almere, waar de PVV de grootste partij is. Na de aanslagen in Parijs had ik meteen de angst dat het weer wij tegen zij zou worden. Zoals na de aanslagen van 11 september en de moord op Theo van Gogh. De laatste tijd is het toch al ingewikkelder geworden. Ik heb drie dochters, maak me zorgen over de wereld waarin zij zullen opgroeien.

Ik ben zelf bestuurder, vecht voor een betere toekomst en zal dat ook blijven doen. Hoe lastig het ook is. Het is zaak elkaar op te zoeken, samen te komen. Zoals mijn buren deden met dat kaartje.''
Abdurrahman Akbulut(ondernemer, 47) nam het initiatief voor facebookactie #Niet mijn islam © AD/Marnix Schmidt.


Misbruik maken van de vrijheid van meningsuiting. Daar mag best een discussie over komen. Maar niet met kogels

Abdurrahman Akbulut

'Moeite met spotprenten'
,,Onze actie heeft al meer dan 16.000 likes, dat is mooi", zegt Abdurrahman Akbulut. De 47-jarige ondernemer nam het initiatief voor facebookactie #Niet mijn islam. ,,Natuurlijk is het vanzelfsprekend dat moslims de terreurdaden in Parijs veroordelen. Toch blijkt dat veel Nederlanders te weinig kennis hebben van de islam, te weinig weten over moslims. Er is helaas nog altijd te weinig onderling contact. Daarom is het goed om er afstand van te nemen.

Alleen God en Allah hebben het recht om levens te nemen, niemand op aarde heeft een licentie om dat in zijn naam of in naam van de profeet te doen. Ik heb trouwens wel grote moeite met de spotprenten van Charlie Hebdo. Moslims beledigen om als blad naam te maken en verkoopcijfers omhoog te krijgen, is in mijn ogen misbruik maken van de vrijheid van meningsuiting. Daar mag best een discussie over komen. Maar niet met kogels.''
Malika Ouacha (redacteur, 21) werd belaagd in een Albert Heijn in Alkmaar © AD/Marco Okhuizen.


Opeens hoorde ik iemand roepen: 'Ga weg, ga weg'


Malika Ouacha

'Ik moest me inhouden niet te gaan slaan'
,,Opeens hoorde ik iemand roepen: 'Ga weg, ga weg'", zegt Malika Ouacha (redacteur, 21) over het voorval in een Albert Heijn in Alkmaar. ,,Ik vroeg nog of ik aan de kant moest gaan. Ik draaide me om en zag een man van een jaar of 55, 60, die me ijskoud bleef aankijken en niets zei. Later, in de rij voor de kassa, deed hij het weer. Ik had wel door dat dit te maken had met Parijs. Kom op zeg, dat is 600 kilometer verderop.

Ik vroeg wat er aan de hand was, dat we hier vrijheid van meningsuiting hebben en dat hij het moest zeggen, als hij een probleem met me had. Ongelooflijk, ik moest me inhouden, even weglopen om niet te gaan slaan of de verkeerde dingen te zeggen.

Bij een vriendin van mij werd op het Centraal Station in Amsterdam een blik bier over haar hoofd gegoten. Niemand die iets zei of het voor haar opnam. Bij mij zei ook niemand iets. Dat er gekken zijn, dat weet je. Maar dat iedereen blijft toekijken en niets zegt, is misschien nog wel het ergste.''
Sheily Belhaj(islamoloog, 25) schreef op wijblijvenhier.nl over haar gevoelens na de aanslagen in Parijs © AD/privéfoto.


Een vreemd soort opluchting als de vermoorde agent op straat voor Charlie Hebdo een moslim blijkt te zijn

Sheily Belhaj

'Lastig en ingewikkeld'
,,Het is bijna onmogelijk geworden om de logische emoties na zo'n aanslag te voelen", zegt Sheily Belhaj (islamoloog, 25). ,,Dat heb ik onder woorden willen brengen op wijblijvenhier.nl. Medeleven met de slachtoffers en de nabestaanden, ontzetting over zo'n gruweldaad. Er komt snel iets anders voor in de plaats. Na de eerste berichten de angst dat moslims het hebben gedaan. Een vreemd soort opluchting als de vermoorde agent op straat voor Charlie Hebdo een moslim blijkt te zijn.

Een dag later het gevoel afstand te moeten nemen van een terreurdaad waar je helemaal niets mee te maken hebt. Het is een uitgekauwde, voorspelbare en frustrerende discussie.

Het is alsof anderen bepalen wat je denkt, voelt en zegt. Burgemeester Aboutaleb, die roept dat moslims vooraan moeten lopen in de demonstraties. Waarom? Laat ieder z'n eigen afweging maken. Er is de laatste tijd al zo vaak gedemonstreerd, er is in de zomer nadrukkelijk afstand genomen van de terreur van IS. En nu moet het weer? Ik vind het lastig en ingewikkeld.''

http://www.ad.nl/ad/nl/33624/Aanslag-Parijs/article/detail/3827867/2015/01/12/Ga-weg-zei-een-man-Ik-wist-dit-gaat-over-Parijs.dhtml