Bekijk volle/desktop versie : Marokkaanse & Turkse moskeen verbieden



21-03-2005, 15:06
In Nederland gaan Nederlanders van Turkse komaf naar moskeeen van Diyanet (het Turkse Directoraat voor Godsdienstzaken), Milli Görüs, Suleymanci's, Nurcu's, Grijze Wolven, etc. De voertaal in deze moskeeen is Turks.

Nederlanders van Marokkaanse komaf gaan op hun beurt naar hun eigen mono-etnische Marokkaanse moskeeen, waar de voertaal Arabisch/Berbers is.

Moeten deze mono-etnische (Marokkaanse of Turkse) moskeetjes niet verboden worden en vervangen worden door multi-etnische moskeeen waar de voertaal gewoon Nederlands is?

21-03-2005, 15:08



Citaat:
Nederlanders van Marokkaanse komaf gaan op hun beurt naar hun eigen mono-etnische Marokkaanse moskeeen, waar de voertaal Arabisch/Berbers is.


Is niet juist, de voertaal is altijd Arabisch en geen Berbers

21-03-2005, 15:13

Citaat door Yufran:
Is niet juist, de voertaal is altijd Arabisch en geen Berbers
Altijd arabisch of soms marokkaans?

21-03-2005, 15:15

Citaat door Yufran:
Is niet juist, de voertaal is altijd Arabisch en geen Berbers
Hoe dan ook, je begrijpt dat de communicatie met moslimjongeren die het Arabisch niet machtig zijn zeer moeizaam verloopt, waardoor deze moslimjongeren vervreemden van de moskee en hun religie.

21-03-2005, 15:16



Citaat door Abekoy007:
Altijd arabisch of soms marokkaans?
Nou ik ken geen Marokkaanse moskee waar de marokkaanse darija de voetaal is, jij?

21-03-2005, 15:17

Citaat door mbnl:
In Nederland gaan Nederlanders van Turkse komaf naar moskeeen van Diyanet (het Turkse Directoraat voor Godsdienstzaken), Milli Görüs, Suleymanci's, Nurcu's, Grijze Wolven, etc. De voertaal in deze moskeeen is Turks.

Nederlanders van Marokkaanse komaf gaan op hun beurt naar hun eigen mono-etnische Marokkaanse moskeeen, waar de voertaal Arabisch/Berbers is.

Moeten deze mono-etnische (Marokkaanse of Turkse) moskeetjes niet verboden worden en vervangen worden door multi-etnische moskeeen waar de voertaal gewoon Nederlands is?
Tja, het schept wel weer openheid en dat neemt angsten weg mbt het eventuele prediken van de jihad waar de media zo fel op zijn. En trouwens, godsdienst is toch niet gebonden aan taal? (Welke godsdienst dan ook)

21-03-2005, 15:17
ik zeg ook niet altijd vriend, maar wel soms.. aangezien je in Amsterdam woont, hoor je dat te weten, want woon ook in amsterdam
Soms leggen ze een zinnetje uit in het marokkaans..
En in Tawheed moskee (een egyptische moskee) wordt alles vertaald. arabisch, nederlands, darizja en zelfs thmazight .. niet alles natuurijk, maar wel belangrijke mededelingen

21-03-2005, 15:23
Abekoy, goede vriend ik woon pas in amsterdam.. maar het is wel handig als ze het vertalen voor diegene die het arabisch niet machtig zijn

21-03-2005, 15:24

Citaat door Yufran:
Abekoy, goede vriend ik woon pas in amsterdam, maar het is wel handig als ze het vertalen voor diegene die het arabisch niet machtig zijn
ewa mijn excuses,
Maar dat komt doordat in Tawheed allemaal verschillende nationaliteiten bijeenkomen, heel anders dan bij marokkaanse moskeeën

21-03-2005, 15:27

Citaat door Armus:
Tja, het schept wel weer openheid en dat neemt angsten weg mbt het eventuele prediken van de jihad waar de media zo fel op zijn. En trouwens, godsdienst is toch niet gebonden aan taal? (Welke godsdienst dan ook)
Ik pleit hier overigens niet voor zogenaamde liberale Nederlandse moskeeen waar een islam wordt gepredikt wat in het straatje past van de Nederlandse overheid. Ik pleit voor moskeeen waar de ware islam wordt gepredikt maar dan gewoon in het Nederlands.

21-03-2005, 15:31

Citaat door Abekoy007:
ewa mijn excuses,
Maar dat komt doordat in Tawheed allemaal verschillende nationaliteiten bijeenkomen, heel anders dan bij marokkaanse moskeeën
Begrijp ik goed dat de El Tawheed moskee een multi-etnische moskee is en geen mono-etnische (Marokkaanse) moskee? Als dat zo is dan zal ik er zeker heengaan, inshaAllah.

21-03-2005, 15:38

Citaat door mbnl:
Ik pleit hier overigens niet voor zogenaamde liberale Nederlandse moskeeen waar een islam wordt gepredikt wat in het straatje past van de Nederlandse overheid. Ik pleit voor moskeeen waar de ware islam wordt gepredikt maar dan gewoon in het Nederlands.
Gelukkig maar

21-03-2005, 16:07



Citaat door mbnl:
In Nederland gaan Nederlanders van Turkse komaf naar moskeeen van Diyanet (het Turkse Directoraat voor Godsdienstzaken), Milli Görüs, Suleymanci's, Nurcu's, Grijze Wolven, etc. De voertaal in deze moskeeen is Turks.

Nederlanders van Marokkaanse komaf gaan op hun beurt naar hun eigen mono-etnische Marokkaanse moskeeen, waar de voertaal Arabisch/Berbers is.

Moeten deze mono-etnische (Marokkaanse of Turkse) moskeetjes niet verboden worden en vervangen worden door multi-etnische moskeeen waar de voertaal gewoon Nederlands is?
Gebedshuizen zijn altijd verbonden aan een taal of land. Dat hier zoveel christelijke kerken staan die in het Nederlands preken heeft enkel en alleen te maken met het feit dat ze in Nederland staan. Je hebt ook genoeg kerken die gericht zijn op allochtone groepen. In Amsterdam bijvoorbeeld waar anglicaanse kerken staan waar gewoon diensten in het engels worden verzorgd. En in Londen staat een Nederlands-Protestantse kerk waar, het zal u niet verbazen, wordt gepredikt in het Nederlands. De taal hoort nu eenmaal bij een gemeenschap.

21-03-2005, 22:05

Citaat door mbnl:
Begrijp ik goed dat de El Tawheed moskee een multi-etnische moskee is en geen mono-etnische (Marokkaanse) moskee? Als dat zo is dan zal ik er zeker heengaan, inshaAllah.
Ik vind het een multi-etnische moskee, ik weet niet hoe andere mensen dat zien

21-03-2005, 22:18
ey rot op man
er zijn ook hindoestaanse en pakistaanse moskee's. In mandirs(hindutempel) praten die mensen ook hindoestaans, waarom zeg je daar niets over dan