Bekijk volle/desktop versie : Schuld?



Pagina's : [1] 2 3

12-12-2014, 12:30
Beste forumleden,

Graag had ik jullie mening geweten over de volgende stelling:

Iemand wie onrecht is aangedaan door een belofte niet na te komen. Jaren zorg voor het hele gezin, waarbij werd beloofd bij overlijden of verkoop van de woning, het kind dewelke voor het hele gezin heeft gezorgd het huis te kunnen overnemen aan een zéér gunstige prijs.

Na plotse overlijden beslist men de woning te verkopen, maar aan een buitenstaander en krijgt het kind in kwestie niet de voorkeur om het over te kopen noch aan de gunstige prijs.

De partner van de benadeelde legt het verdriet bij Allah swt en doet du3a voor het onrecht dat hen werd aangedaan. Na een tijd worden de familiebanden hersteld en blijkt één van de andere kinderen een ernstige ziekte te hebben.

De partner in kwestie voelt zich schuldig en is van mening dat door de du3a de ziekte er ook is.

Nu is de vraag aan jullie:

- Hoe kan je stellen dat het gaat om een straf voor het onrecht? Is dit eigen interpretatie of daadwerkelijk wat wij zeggen niemand ontkomt Allah youmhil wa laa youhmil.
- Wat ingeval het goed komt (en je elkaar vergeeft) en een ziekte je alsnog tart? Kan je dan spreken van ‘het is mijn schuld, want ik heb het de persoon in kwestie toegewenst’?

Alvast mijn dank.

12-12-2014, 12:56


Heftig!



Allaah swt is Rechtvaardig en een ieder krijgt wat zij verdiend.

Maar om dan te denken dat het de doeae is en je schuldig te voelen nee, lwaswaas eerder.
Voor t zelfde geldt was die persoon zonder haar doeae ook ziek geweest.

Elmekthab en daar moet ze zich bij neerleggen.

12-12-2014, 13:00
Ziektes zijn een gunst in de Islam. Je zondes worden ermee gewist, mits je de ziekte 'accepteert'. Dus of het een straf is? Lijkt me niet. Je kan het beter definiëren als ''beproeving''.

12-12-2014, 13:01
Was doua met ziekte gewenste dan

12-12-2014, 13:07


De reden achter alle soorten beproevingen in ons leven weet alleen Allah swt. Ik kan me voorstellen dat je je schuldig voelt als iemand die je iets verwenst hebt ineens ziekt wordt maar of dat geheel door jou toedoen is betwijfel is ten zeerste. Het blijft elmektab, enig wat je kunt doen is du3a voor genezing van betreffende persoon.

12-12-2014, 13:25
Heeft de persoon in kwestie dua gedaan voor een ziekte? Zo ja, dan kan deze bi indi Allaah opgeheven worden als de persoon in kwestie aan Allaah vraagt om diegene te genezen. Dan moet diegene wel weten of het echt komt door zijn/haar dua.

Je kan het iig proberen.

12-12-2014, 13:27
Allah beproeft met ziekten. De schuld moet absoluut niet bij een mens gelegd worden. Dus conclusie: iedereen kan met Zijn wil ziek worden.

Qadr Allah wa ma shaa fa'al.

12-12-2014, 13:48

Citaat door MissTarguist:
Allah beproeft met ziekten. De schuld moet absoluut niet bij een mens gelegd worden. Dus conclusie: iedereen kan met Zijn wil ziek worden.

Qadr Allah wa ma shaa fa'al.
Dat kan wel. Ik weet echt niet waar jullie islamlessen hebben gevolgd, maar het feit blijft dat een dua verhoord zal worden van diegene die onrecht is aangedaan. Daar is gewoon een religieus bewijs voor.

12-12-2014, 13:49
Allahoea3lem, ik denk dat het ons verstand te boven gaat om ons over zulke zaken uit te laten, althans dat van mij.

Maar wat ik me afvraag, zou het in eerste instantie volgens het islamtisch erfrecht eerlijk zijn dat dat ene kind het huis tegen een gunstige prijs zou kunnen overkopen. Wat gebeurt er met het aandeel waar de andere kinderen recht op hebben? Al is dat door de ouders beloofd, dan nog wil dat niet zeggen dat de belofte een islamitisch juiste was. Is het geen onrecht dat dat kindhet husi wilde hebben voor een gunstige prijs ten opzichte van de andere kinderen?

En verder moet de vraag worden gesteld of dat onrecht dat volgens kind en partner hen is aangedaan daadwerkelijk onrecht is. Soms voelen bepaalde zaken aan als onrecht, maar zijn het slechts islamitische verplichtingen die we hebben naar onze ouders c.q. verwanten.

12-12-2014, 13:53

Citaat door Jst_s:
Dat kan wel. Ik weet echt niet waar jullie islamlessen hebben gevolgd, maar het feit blijft dat een dua verhoord zal worden van diegene die onrecht is aangedaan. Daar is gewoon een religieus bewijs voor.
Lieverd, dat weet ik.
Dua is het niet voor niets het meest krachtige wapen.
Ik weet dat Dua's verhoord worden, want dat heb ik alhamdoelilah zelf mogen ervaren.

Ik heb eigenlijk precies hetzelfde gehad als de scenario die TS beschrijft, maar het ging niet om een woning, maar om iets anders.
Er werd mij zoveel onrecht aangedaan en zei de hele tijd: "hasbia Allah wa ni3ma el wakiel.."
Iemand is daardoor of door andere beproevingen van Allah ziek geworden etc.. en ik gaf mezelf ook een tijdje de schuld.
Maar dat is niet goed, onszelf de schuld geven.
Allah is de meest Machtige. Wij weten niet waarom Hij bepaalde mensen beproeft. Kan misschien door onze dua's komen, maar Allahoe a3lem.

12-12-2014, 13:53

Citaat door badboy-123:
Ziektes zijn een gunst in de Islam. Je zondes worden ermee gewist, mits je de ziekte 'accepteert'. Dus of het een straf is? Lijkt me niet. Je kan het beter definiëren als ''beproeving''.
Wij zondigen elke dag, alleen straft Allaah ons niet gelijk. Het kan wel zo zijn dat wanneer jou een ziekte of ramp treft dat dit een straf kan zijn. Maar, wanneer men terugkeert naar Allaah en oprecht berouw toont, dan wordt de straf omgezet in een beproeving.

12-12-2014, 14:01
we kunnen niks zeggen want 1 we weten niet of diegene echt onrecht is aangedaan en twee wat heeft die vrouw gesmeekt.

12-12-2014, 14:07


Dit is daadwerkelijk wel mogelijk. Een ziekte kan idd een beproeving zijn maar ook een straf. Gezien de omstandigheden zou dat best weleens zo kunnen zijn dat Allah degene straft met de ziekte. Wa Allah oe a3lam. De dua van degene die onrecht wordt aangedaan wordt verhoord.

12-12-2014, 14:22

Citaat door MissTarguist:
Lieverd, dat weet ik.
Dua is het niet voor niets het meest krachtige wapen.
Ik weet dat Dua's verhoord worden, want dat heb ik alhamdoelilah zelf mogen ervaren.

Ik heb eigenlijk precies hetzelfde gehad als de scenario die TS beschrijft, maar het ging niet om een woning, maar om iets anders.
Er werd mij zoveel onrecht aangedaan en zei de hele tijd: "hasbia Allah wa ni3ma el wakiel.."
Iemand is daardoor of door andere beproevingen van Allah ziek geworden etc.. en ik gaf mezelf ook een tijdje de schuld.
Maar dat is niet goed, onszelf de schuld geven.
Allah is de meest Machtige. Wij weten niet waarom Hij bepaalde mensen beproeft. Kan misschien door onze dua's komen, maar Allahoe a3lem.
Waarom zeg je dan iets anders?

Jouw situatie is nét wat anders. Jij hebt geen dua gedaan, dus waarom zou jij je schuldig moeten voelen? Is nergens voor nodig.

De persoon waar ts over heeft, die heeft wél een dua gedaan, en dat kan een reden zijn dat diegene ziek is.

12-12-2014, 14:29
ik denk dat het gewoon een beproeving van allah is geweest.
soms zoeken we naar meer wat geen zin heeft hetgeen is voorgeschreven zullen we ondergaan.

oftopic heb in een situatie gezeten waarbij mijn moeder me vaak en dat dagelijks vervloekt.
vorig jaar heb ik een helse beproeving ondergaan (huis afgebrand en niet verzekerd)
ze heeft me bijna doen geloven dat het door haar du3a's komt maar ik geloof er niets van.

Pagina's : [1] 2 3