Bekijk volle/desktop versie : Biografie van Imam Aboe Bakr ibn Abie ad-Doenya



09-12-2014, 19:16
Biografie van Imam Aboe Bakr ibn Abie ad-Doenya ( Moge Allaah hem genadig zijn)

Zijn naam, afkomst en geboorte:[/SIZE]

Hij is 'Abdoellah ibn Mohammed ibn 'Oebayd ibn Soefyaan ibn Qays al Qoerashie, beter bekend als Aboe Bakr ibn Abie ad-Doenya.
Hij werd geboren in Bagdad in het jaar 209 na de emigratie van de Profeet vrede zij met hem.

[SIZE=2]Wat de geleerden over hem hebben gezegd:[/SIZE]

Ibn Kathier zei:

"Aboe Bakr ibn Abie ad-Doenya, de meester in Hadieth, de bekende schrijver. Hij is de auteur van profijtelijke, wijdverspreide en welbekende schrijfwerken over zaken die het hart verzachten."
[Al-Bidaayah wan-Nihaayah (14/657) van Ibn Kathier.]

Verder zei Ibn Kathier over hem:

"Hij was betrouwbaar, waarachtig, een meester in Hadieth, een grootmoedige man."[Al-Bidaayah wan-Nihaayah (14/657) van Ibn Kathier.]


Ibn Abie Haatim zei over hem:

"Ik schreef met mijn vader overleveringen van hem op. Mijn vader werd over hem gevraagd, waarop hij antwoordde:
'Een waarachtige man uit Bagdad'
[Al-Djarh wat- Ta'diel (5/163) van Ibn Abie Haatim]


Ismaa'iel ibn Ishaaq al-Qaadie zei op een dag dat Ibn Abie ad-Doenya overleed:

'Moge Allaah Aboe Bakr genadig zijn, er is met zijn dood veel kennis verloren gegaan.'[Taariekh Bagdaad (11/293) van Al-Khatieb al- Baghdaadie.]


Al-Khatieb al Baghdaadie zei:

'Ibn Abie ad-Doenya disciplineerde de kinderen van verschillende kaliefen.
[Taariekh Bagdaad (11/293) van Al-Khatieb al- Baghdaadie.]


Ahmed ibn Kaamil zei:

'Ibn Abie ad-Doenya was de opvoeder van Khalief al Moe'tadid.'
[Siyar A'laam an Noebalaa (13/400) van Adh-Dhahabie.]


Ibn Kathier zei over hem:

'Hij was de opvoeder van de khalief al Moe'tadid en diens zoon, 'Alie ibn Al- Moe'tadid, beter bekend als Kalief al-Moektafie. Hij ontving elke maand vijftien goudstukken van hem.'
[Al-Bidaayah wan-Nihaayah (14/657) van Ibn Kathier.]


Adh-Dhahabie zei:

[SIZE=2]'Wanneer Ibn Abie ad-Doenya met iemand ging zitten, kon hij hem tegelijkertijd laten lachen en huilen, vanwege zijn uitgestrekte kennis en vele overleveringen.[/SIZE]
[Siyar A'laam an Noebalaa (13/400) van Adh-Dhahabie.]


Khayroed-Dien az-Ziriklie zei:

[SIZE=2]'Hij behoorde tot de prekers die kennis hadden van de spreekstijlen van datgene wat bij de geaardheid van de mensen past. Als hij wilde, liet hij degene die met hem zat, lachen en hij wilde, liet hij hem huilen.'[/SIZE]
[ Al-A'laam an-Noebalaa (13/400) van adh- Dhahabie]

Ibn an-Nadiem zei:

'Hij was een godvrezende asceet, een geleerde in de berichten en overleveringen.'
[Al-Fihrisat (blz.236) ban Ibn an- Nadiem.]


Ibn Taghrie Bardie zei:

[SIZE=2]'Hij was de opvoeder van de meerdere kinderen van de Khaliefen, onder wie al-Moe'tadid en diens zoon al-Moektafie. Hij was een geleerde asceet en een godvrezende aanbidder. Hij is de auteur van prachtige schrijfwerker en de mensen van hem zijn afhankelijk van hem in de wetenschappen die hij vergaarde. vele geleerden hebben van hem overgeleverd en zij zijn het allen met elkaar eens over zijn betrouwbaarheid, oprechtheid en vertrouwenswaardigheid.[/SIZE]
[An-Noedjoem az-Zaahirah fie Moeloek Misr wal-Qaahirah (3/98) van Ibn Taghrie Bardie.]


[SIZE=2]Zijn leraren van wie hij heeft overgeleverd:[/SIZE]

Zijn leraren van wie hij heeft overgeleverd zijn er vele.
Hieronder volgen de meeste bekende:

1. Mohammed ibn Ismaa'iel al-Boekhaarie
2. Aboe Daawoed Soelaymaan ibn Al-Ash'ath as Sidjistaanie.
3 Aboe 'Oebayd al- Qaasim ibn Sallaam.
4 Mohammed ibn Idries Aboe Haatim ar-Raazie.
5. Mohammed ibn Sa'd, de schrijver van al= Waaqidie.
6. Hannaad ibn as-Sariyy at-Tamiemie ad Daarimie
7. Aboe 'Oebaydah ibn Foedayl ibn 'Iyaad

[SIZE=2]Zijn studenten die over hem hebben overgeleverd.[/SIZE]

Zijn studenten die van hem hebben overgeleverd, zijn eveneens talrijk. De meest bekende daarvan zijn:

1. 'Abdoer-Rahmaan ibn Abie Haatim ar-Raazie.
2. Mohammed ibn Yazued ibn Maadjah al-Qazwienie.
3. Aboe Bakr Mohammed ibn 'Abdillah ash- Shaafi'ie.


Ibn Kathier zei:

[SIZE=2]'Er is gezegd dat zijn schrijfwerken ongeveer driehonderd boeken bedragen; ook is er gezegd dat zij meer dan dit bedragen en er is gezegd dat zij minder bedragen'
[Al-Bidaayah wan-Nihaayah (14/657) van Ibn Kathier.]


Zijn dood:

De Imam overleed op 14 Djoemaada Al Aakhirah ( de zesde maand van de islamitische kalander ) van het jaar 281 na de emigratie van de Profeet vrede zij met hem in Bagdad. Moge Allaah hem genadig zijn en hem rijkelijk belonen voor zijn inspanningen omwille van de Islam.

Bron:

Boek: Berouw van Aboe Bakr ibn Abie ad-Doenya.
Bladzijde 10 (t/m) 21.


Ik wil mededelen dat het zoveel bladzijdes betreft, omdat ik iets heb overgeslagen en dit is namelijk het stukje waarin het ging over zijn bekendste schrijfwerken.

Wallaahi het was teveel.
Het ging over titels van zijn bekende boeken en ik kan jullie zeggen dat het 143 waren.

Moge Allaah mij vergeven als ik een typfout heb gemaakt.
Indien jullie deze boek ook hebben moge jullie het nakijken en mijn fouten verbeteren.
Ik hoop dat jullie inzien dat dit een grote geleerde is en weinig kennen hem..

Allahu ta3ala A3lam.

09-12-2014, 19:18




Het gaat om deze boek zeer profijtelijk, benut hem zusters & broeders.

30-09-2015, 21:46
Prachtig om te lezen ter lering bi idni Allah.BaarakAllahu feek voor het delen aghi. Ghair insha Allah!