Bekijk volle/desktop versie : Je kinderen & Islam



Pagina's : [1] 2

23-11-2014, 18:18
Lieve moeders


Graag zou ik jullie manier van het onderwijzen hierin willen weten mag ook per pm.
Ik wil weten hoevaak per week en hoelang per dag.. Hoe leer jij ze het alfabet en Quran?
Heb je nog handige tips of dingen waarvan jij vind dat goed werkt deel het hier.

barakallaho feekoem.

23-11-2014, 18:49


Tis bedtijd dus daarom is er nog niks

Ik hoop toch als ik straks terugkom er tips staan ovetifens gaat het om een peuter en baby ik wil nu consequent hun gaan onderwijzen en ben benieuwd hoe jullie dit doen.

23-11-2014, 19:21
- Met peuter van 3 jaar doen we iedere avond voor het slapen gaan (in bed) samen surat Al-Fatihag reciteren.
Zodra hij dit in shaa Allah uit zn hoofd kent beginnrn we met een volgende surah.
- Daarnaast kijkt hij alleen naar Baraem om de Arabisch taal toch mee te krijgen.
- Alfabet leren op spelenderwijs, met bijv. een alfabetpuzzel

23-11-2014, 21:29
Salamoe alaykoem,

Ik heb 2 kleuters waar ik ook me bezig ben. Ik lees ook mee, vind het prettig om ook andere ervaringen te lezen.
Wat ik momenteel gebruik is de app 'Learn iqra', dit is een serie van 8 levels. Echt een aanrader, doormiddel van heel veel herhalen leren ze eerste de letters en vervolgens woorden te lezen.
Dan heb je ook nog 'Alifbaba', ook een leuke app voor de kleintjes.

Je hebt ook houseofquran.com daar kun je Quraan leren memoriseren. Je kunt erbij zitten en doormidden van een woord of zin een x aantal x te herhalen ze op die manier een Surat te laten leren.

Zoals een zuster hier zei ben ik zelf begonnen met een Arabische alfabet memory. Op die manier leer je de kinderen spelenderwijs het alfabet en is daarnaast erg leuk. Bij die van mij werkte dat heel erg goed.

Ik dacht eerst steeds, "Ze zijn nog te jong", maar dat is echt niet zo. Kinderen pikken heel snel op alleen je moet heel veel geduld hebben. Probeer ze op verschillende manieren te prikkelen en leuk te houden. Blijf dit zelf wel lastig vinden. Bij mij vinden ze het toch moeilijl om geconcentreerd te blijven en raken ze snel afgeleid. Iemand hier nog tips voor?

Herhalen, herhalen en blijven herhalen. Begin eerst elke dag met 5 minuutjes en bouw het zo op. Moet natuurlijk wel rekening houden met hun leeftijd.
Echt je gaat merken dat je kids het snel op gaan pakken. Ik ben zo trots op ze als ze weer een aya hebben geleerd of dat ik ze woordjes zie lezen. Ik wil graag mijn kinderen zo grootbrengen dat ze weten dat dit een dagelijks ritueel is, net zoals eten, naar school gaan en spelen etc.

Wij als ouders hebben een hele grote verantwoordelijk naar onze kinderen. Als wij het niet doen dan zal niemand het doen. Ze kunnen wel naar de moskee gaan maar die paar uurtjes die ze daar krijgen is echt niet voldoende. Ik blijf mezelf moed in praten om vol te blijven houden want het is niet altijd even makkelijk.
Maar met de Wil van Allah komen we er wel, Ameen!

23-11-2014, 21:35


Begin bij de simpele dingen als gedragscode... " Bismi Allah" voor het eten en binnen treden van huis...
"Alhemdullilah" na het eten & drinken. " Salaamu alikum" bij het groeten van papa, mama & andere bekenden..

Bij bidden laat je peuter eigen gebedskleedje hebben en bid samen..

Voor het slapen gaan standaard de bekende surats reciteren...
Alles stap voor stap...

23-11-2014, 22:54
Like opvoedingsopkikker op fb
De pagina plaatst handige tips

23-11-2014, 23:12
Ik reageer morgen had een stuk getypt maar is weg

wel wil ik alvast deze link delen.

@iedereen barakallahu feekoem voor de tips en het uppen!


http://insah.blogspot.nl/2011/03/tips-in-de-islamitische-opvoeding.html?m=1

23-11-2014, 23:19
Voor mij was deze tekst een troost

" En hierbij wil ik de ouders een kleine troost bieden. Veel ouders worden helemaal gek van hun hyperactief drukke kind, en klagen hierover. Vaak word dit zelfs gezien als een kwaal waar het kind behandeld voor moet worden. Maar een kind dat veel beweegt en speelt, en weinig stil zit, zal hoogstwaarschijnlijk snel ontwikkelen en ontplooien, en opgroeien tot een intelligent persoon. Heb hier dus geduld mee, want zoals er van de Profeet [SalAllahu ‘alayhi wa selam] is overgeleverd: “De hyperactiviteit van een kind in zijn jeugd zal bijdrage aan een grotere mate van intelligentie in zijn volwassenheid.” [At-Tirmidhi, Saheeh geclassificeerd door As-Suyuti]x"

23-11-2014, 23:21
Wauw Charfa... Baraka Allahu feeki.

Dit klopt echt!! Heb 2 neefjes die vreselijkkkk hyper waren...maar sub7ana Allah ook echt hoogbegaafd blijkt uiteindelijk...

24-11-2014, 09:54
wa feeki barakallaah

and up.

Nou moeders en stille lezeressen meld je schroom niet om te reageren laat ons weten hoe jij je kinderen de Islaam bijbrengr

24-11-2014, 10:25
Salam alaikoum,

Kleine Moslims- Islam Boeken.

Het zijn hele leukee serie islamitische kinderboekjes.
Is ideaal om je kind op een leuke wijze bekend te maken met de basisprincipes van de Islam.

Je kan ze voorlezen of het kind dat wat ouder is zelf laten lezen.
Heb zelf een hele collectie van. Echt een aanrader!

24-11-2014, 10:31
Weet iemand waar je verhalen van de Profeten kan vinden(online) of kopen? Heb nu o.a deze maar dit zijn hele korte verhaaltjes. Mijn kinderen zijn er dol op alleen kan ik niet echt iets vinden in het Nederlands.

http://www.islamproducten.nl/291-de-wolf-en-de-profeet-joesoef.html

24-11-2014, 11:19



Citaat door Dressy:
Weet iemand waar je verhalen van de Profeten kan vinden(online) of kopen? Heb nu o.a deze maar dit zijn hele korte verhaaltjes. Mijn kinderen zijn er dol op alleen kan ik niet echt iets vinden in het Nederlands.

http://www.islamproducten.nl/291-de-wolf-en-de-profeet-joesoef.html
Winkel El Risalah verkoopt deze boekjes.

24-11-2014, 11:34
Ik heb nog geen kinderen, maar lees wel mee. Super handige tips!

24-11-2014, 12:27
Assalaam ou3alaikoem,

Ik lees mee.. trouwens weten jullie dat baraem een shia zender is?? Ik was eerst heel blij met zo een zender, maar als je goed oplet zie je soms hele rare dingen subhana Allah. Als je een baby of peuter hebt zal die het misschien niet zo snel doorhebben, maar oudere kinderen gaan denk ik wel (onbewust) dingen overnemen. Gair in shaaAllah

Pagina's : [1] 2