Bekijk volle/desktop versie : Moeder woest op Guido Weijers om beledigende tweet



19-11-2014, 11:57


De Amsterdams Argelia Pools is woest op Guido Weijers. Ze vindt dat de cabaretier beledigende grappen heeft gemaakt over de rug van haar zoontje van 5.

Wat was Pools trots op haar zoontje toen die voor het eerst een fotoshoot had. Hij rende enthousiast en met een grote glimlach door de fotostudio, de fotograaf maakte prachtige plaatjes van haar jochie. De foto's stonden onlangs in een advertentie van Zeeman, Pools is blij met het resultaat.

UPDATE: Weijers: Ik ben geen racist

Maar vorige week plaatste cabaretier Weijers ineens een foto van een deel van de advertentie op Facebook, Twitter en Instagram: "Hebben we verdorie net die Zwarte Pieten discussie gehad... Komt de Zeeman met dit...", schreef Weijers erbij.

Hebben we verdorie net die Zwarte Pieten discussie gehad... Komt de Zeeman met dit... http://t.co/qrNfY049ll
— Guido Weijers (@guidoweijers) 13 november 2014
Pools 'wist niet wat ze zag': "Ik was in shock en helemaal overstuur. Ik heb er letterlijk van gehuild," vertelt ze. "Mijn zoontje afgebeeld als aap, ik durf het hem niet eens te vertellen: straks wordt hij ermee gepest. Het is zo pijnlijk."

ZIE OOK: Racisme op social media: hoe moet je het bestrijden? Zes vragen

Pools is kwaad op Weijers: "Ik zou hem wil zeggen dat dit om een kind van 5 gaat. Je kunt geen discussie voeren over de rug van een kind. Hij kan niet eens lezen, hij kan zich nergens tegen verdedigen."

De tweet van Weijers zorgde vorige week al meteen voor boze reacties. Deze bijvoorbeeld: "Guido Weijers, ik vind jou een topgozer. Maar hier sla je de plank volledig mis. Een welgemeende excuus aan het kind en ouders zou je sieren."

Bijna een week later is de woede bij Pools nog niet gaan liggen: "Als moeder wil je je kind beschermen, ik vraag me echt af in wat voor we land we hier leven. Waarom zou een donker jongetje niet met een aap op de foto kunnen?"

Foto verwijderen
De moeder heeft Weijers via zijn management verzocht om de foto te verwijderden: "We hebben geen reactie gehad. Kinderen moet je beschermen. Ik wil nu mijn verhaal vertellen omdat ik wil voorkomen dat dit ook bij andere kinderen gebeurt."

Vanochtend heeft Weijers op Facebook een korte reactie gegeven over de ophef. Volgens de cabaretier was het 'gewoon bestaand dingetje dat al reeds rondging op internet'. "Ik zette het enkel online,' schrijft de cabaretier.

'Geen racistische draai'
Hij gaf het geen 'racistische draai', zegt Weijers: "Ik heb alleen gesuggereerd dat het wellicht wat onhandig was van Zeeman. Zonder oordeel."

Verder zegt Weijers dat hij nog geprobeerd heeft om later nog uit te leggen dat 'nieuws vaak verkeerd wordt opgevat als je niet het hele plaatje ziet'.

De cabaretier benadrukt verder dat het niet bij hem was opgekomen 'dat de gedachte zou ontstaan' dat hij zelf een oordeel over het jongetje zou hebben: "Ik ben overal op deze wereld geweest en ik hou van alles en iedereen. Dat anderen hun eigen gedachten erop geplakt hebben, dat spijt me."

http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/moeder-woest-op-guido-weijers-om-beledigende-tweet

19-11-2014, 12:12


Het hele plaatje.
http://www.zeemanshop.com/folder#