Bekijk volle/desktop versie : Zidane: ‘Ik zag een oplossing voordat anderen die oplossing zagen’



10-11-2014, 15:36
Zinédine Zidane wordt gezien als een van de beste spelers aller tijden. De oud-middenvelder maakte furore bij clubs als Juventus en Real Madrid en ook met de nationale ploeg van Frankrijk vierde hij fantastische successen. Zidane probeert uit te leggen wat hem zo goed maakte: hij zag de oplossing altijd voordat anderen het zagen.

“Ik speelde op instinct. Ik heb hard gewerkt om dat aspect te verbeteren, maar alles zat in mijn hoofd. Het spelen op instinct is altijd mijn kwaliteit geweest. Ik zag dingen voordat anderen die dingen zagen. In ieder geval voordat de verdediger het begreep”, zegt Zidane tegen Goal. De legendarische Fransman stopte op 34-jarige leeftijd. Wellicht had hij zijn carrière nog kunnen verlengen door naar achteren te verhuizen, maar dar had hij geen zin in.

“Het was mijn kracht om de laatste pass te geven”, gaat hij verder. “Dicht bij het doel van de tegenstander. In aanvallend opzicht had je meer aan mij. Ik hield ervan om doelpunten voor te bereiden, dat was mijn ding. Dat vond ik mooier dan zelf scoren. Ik weet dat het mooi was om naar de speler Zidane te kijken, maar ik probeerde alles zo efficiënt mogelijk te doen.”

David Trezeguet speelde met Zidane samen bij Juventus en de nationale ploeg van Frankrijk. “Hij was extreem vaardig, maar hij was ook fysiek en mentaal sterk”, vertelt Trezeguet. “Daarom was hij ook een van de beste spelers ter wereld: hij werkte er hard voor. Hij wilde altijd de beste zijn.” Volgens Mark Iuliano, die bij Juventus met Zidane speelde, behoort de Fransman tot de besten ooit. “Diego Maradona is de beste speler aller tijden, maar zet Zidane op twee. Voor Pelè.”