Bekijk volle/desktop versie : Jihadisten spreken beschuldigingen tegen



03-11-2014, 19:03


'Jihadganger' Maher H. (20) heeft in Syrië hulpverleend. Dat verklaarde hij maandag tijdens het proces tegen hem voor de rechtbank in Den Haag. Zijn vrouw Shukri F. ontkende voor dezelfde rechters dat zij verschillende mensen, onder wie haar echtgenoot, heeft geronseld voor de gewapende strijd in Syrië.

"Ik heb voedselpakketten uitgedeeld en gemaakt. Ook heb ik in een magazijn met hulpgoederen geholpen’, vertelde H. "Ik moest onder meer voedselpakketten, dekens, kleding en medicijnen uit vrachtwagens en busjes halen.''

Hij moet zich verantwoorden voor terroristische misdrijven. Hij heeft volgens het Openbaar Ministerie van maart 2013 tot begin februari 2014 voorbereidingen getroffen en daarna meegedaan aan de strijd in Syrië. Hij is de eerste zogenoemde Syriëganger die moet terechtstaan.

De Nederlander zegt zelf dat op de plek waar hij in Syrië verbleef onder meer Unicef en een Duitse en Saudische hulporganisatie actief waren. Hij verklaarde met een groep van ongeveer 20 mensen te hebben gewerkt.

Maher H. benadrukte dat hij het als een verplichting zag om te gaan helpen in Syrië. "Wat er in Syrië gebeurt. Het is heel erg en onrechtvaardig. Daarom ben ik naar Syrië gegaan.’'

De politie heeft een foto van hem achterhaald, waarop H. in Syrië trots met een kalasjnikov staat. "Waarom zie ik deze foto van u en geen foto van u met een voedselpakket?’’, vroeg de rechter hem. "Dan zou ik laten blijken hoe goed ik mezelf zou vinden. Dat wil ik niet’, antwoordde hij.

Dinsdag eist het OM een straf tegen hem en zijn vrouw. F. wordt ervan beschuldigd dat ze contacten heeft onderhouden met jihadisten in Syrië. Ook probeerde ze mensen te werven en "geestelijk rijp te maken voor afreis naar Syrië’', vermoedt het OM. Het ging naast haar man ook om een aantal vriendinnen, die hebben aangegeven dat ze onder druk werden gezet door F. om naar Syrië te gaan. De vrouw ontkent dit stellig.

'Ronselaar' Imad el O. (23) moet wat justitie betreft 240 uur werkstraf krijgen en een voorwaardelijke celstraf van 3 maanden. Volgens het OM nam hij op 22 maart 2013 een toen 16-jarig meisje zonder toestemming van haar ouders mee naar vliegveld Zaventem bij Brussel en wilde hij haar via Egypte naar Syrië laten reizen. El O. zegt dat de eindbestemming Egypte was.


http://www.zamanvandaag.nl/nieuws/binnenland/6506/syri%C3%ABgangers-spreken-beschuldigingen-tegen

03-11-2014, 19:12


Als je jou mening geeft over Assad dan ben je al gauw een ' ronselaar '

Tot zover de vrijheid van meningsuiting