Bekijk volle/desktop versie : ''AZ glorieus naar de kwartfinales''



17-03-2005, 12:43
De Europese campagne van AZ heeft woensdagavond in de Alkmaarderhout een indrukwekkend vervolg gekregen. De ploeg van Co Adriaanse plaatste zich door een 2-1 overwinning op Sjachtar Donetsk voor de kwartfinale van de UEFA-beker.

De Noord-Hollanders, in eigen huis nog nooit verslagen in achttien Europese duels, wonnen een week geleden in Oekraïne al met 3-1 van Sjachtar. De manier waarop AZ in eigen huis afstand nam van de met veel geld bijeen gekochte ploeg van Oekraense multimiljardair Rinat Achmetov vertelde veel over de huidige vorm van de nummer twee van Nederland.

Voor de pauze gaven de Alkmaarders geen enkele kans weg. De keren dat de bezoekers voor enig gevaar zorgden, kwamen voort uit dode spelmomenten. Maar ook in die situaties had de verdediging van AZ de zaakjes uitstekend op orde.

Dominant

AZ speelde, net als in Donetsk, brutaal met drie verdedigers, vier middenvelders en drie aanvallers. Van Galen, in de eerste wedstrijd nog geschorst, kreeg 'gewoon' zijn plaats achter de spitsen terug en besliste de tweestrijd tussen AZ en Sjachtar al in de negende minuut. Na een fraaie een-twee met Perez haalde hij fantastisch uit en zag zijn schot over doelman Lastuvka zeilen: 1-0.

Ook in de tweede helft bleef AZ het spel domineren. Het duurde uiteindelijk tot de 65e minuut voordat ook het tweede doelpunt van de avond viel. Na een goed uitgespeelde aanval mocht Meerdink in het strafschopgebied aanleggen voor de 2-0. Dat er even later na een zeldzame onachtzaamheid in de Alkmaarder defensie nog werd tegen gescoord deed aan de teamprestatie van AZ uiteindelijk niets af.

Vrijdag wacht in het Zwitserse Nyon de loting voor de kwartfinale, met in de koker nog aansprekender namen dan die van Sjachtar. Erg zenuwachtig zal het enorm gegroeide elftal van Adriaanse daar niet van worden. Daarvoor is de Europese campagne tot nu toe te indrukwekkend verlopen.

17-03-2005, 13:32


'Real Madrid bekeek Kromkamp, Mathijsen en Landzaat'


Real Madrid's technisch directeur Arrigo Sacchi heeft zijn oog laten vallen op een drietal spelers uit de selectie van AZ, zo meldt Marca. De Spaanse topclub zag gisteren de wedstrijd tussen AZ en Shakhtar Donetsk en keek met zeer veel belangstelling naar de verrichtingen van Jan Kromkamp, Joris Mathijsen en Denny Landzaat.

Volgens het Spaanse Marca ziet Real Madrid in Jan Kromkamp een uitstekend alternatief voor Michel Salgado. Momenteel is Salgado geblesseerd en wordt hij vervangen door Raúl Bravo, die normaal aan de

17-03-2005, 13:33
Alle Europese topclubs zagen AZ imponeren


Het goede spel van AZ van gisteravond tegen Shakhtar Donetsk is ook de Europese top niet ontgaan. Voorzitter Dick Scheringa verklaarde tegenover het Noordhollands Dagblad dat de tribunes niet alleen vol zaten met AZ-fans, maar ook met diverse internationale scouts.

"Als je ziet welke clubs deze avond allemaal op de tribune zaten, dan schrik je wel even", sprak Scheringa. "Real Madrid, AC Milan, Arsenal, Manchester United, Monaco, Newcastle United: allemaal hadden ze een scout in De Hout."

Het Europese avontuur van AZ is sportief leuk, maar financieel gezien schiet de Alkmaarse ploeg er niet veel mee op. "Voornaamste bron van inkomsten zijn de televisierechten. Nou, dan tref je het niet met een Oekraïense tegenstander. Schrijf maar op: nul euro. Maar de inkomsten zijn voor ons ook niet het belangrijkste. Als we aan het eind van deze Europese campagne quitte spelen, ben ik blij.''

17-03-2005, 13:55
Het verbaasd mij niks als zij de UEFA cup winnen. Als het team bij elkaar blijft en in de Champions Leugue gaat spelen, krijgje een beter alternatief dan dat slecht spelende Ajax....

17-03-2005, 14:51


welke andere clubs zijn nu door na de volgende ronde?

17-03-2005, 15:29

Citaat door Don Vito:
Het verbaasd mij niks als zij de UEFA cup winnen. Als het team bij elkaar blijft en in de Champions Leugue gaat spelen, krijgje een beter alternatief dan dat slecht spelende Ajax....
Ik kan niet wachten op zondag, dan zie ik eindelik hoe slecht die Blind is

17-03-2005, 15:30

Citaat door Jamal_fes.:
'Real Madrid bekeek Kromkamp, Mathijsen en Landzaat'


Real Madrid's technisch directeur Arrigo Sacchi heeft zijn oog laten vallen op een drietal spelers uit de selectie van AZ, zo meldt Marca. De Spaanse topclub zag gisteren de wedstrijd tussen AZ en Shakhtar Donetsk en keek met zeer veel belangstelling naar de verrichtingen van Jan Kromkamp, Joris Mathijsen en Denny Landzaat.

Volgens het Spaanse Marca ziet Real Madrid in Jan Kromkamp een uitstekend alternatief voor Michel Salgado. Momenteel is Salgado geblesseerd en wordt hij vervangen door Raúl Bravo, die normaal aan de
Ik weet zeker dat Landzaat naar Real wil, ik vindt ook dat hij het wel verdient heeft