Bekijk volle/desktop versie : Testament opgemaakt



Pagina's : [1] 2

21-10-2014, 23:00
Wie heeft er al een testament voor zichzelf op laten maken?
En aangezien het in de Islam duidelijk is omschreven hoe de erfrechten zijn verdeeld, vraag ik mij af hoe jullie dit hebben gedaan. Want sommige regels staan toch wel vast volgens de wet in dit land.

Apart bij de notaris opgegeven. Hoe/wat?

21-10-2014, 23:07


http://www.al-yaqeen.com/va/vraag.php?id=998

21-10-2014, 23:08
Er valt bij mij niks te halen, dus heb nog nooit aan een testament gedacht

21-10-2014, 23:23
Mijn testament ligt in mijn boekenkast en ik pas het soms aan. Ik laat niks na behalve mijn boeken en een beetje geld en heb neergezet dat ze die moeten verdelen (boeken zijn doorlopende sadaqa).

Ik ga even voor je zoeken, want had wel een voorbeeld model genomen.

21-10-2014, 23:32


Wel goed om over na te denken. Ik vraag me af wat er met je bezit gebeurt als je komt te overlijden. Automatisch naar je naaste familieleden neem ik aan en welke zijn dat...

21-10-2014, 23:33

Citaat door robiyaa:
Mijn testament ligt in mijn boekenkast en ik pas het soms aan. Ik laat niks na behalve mijn boeken en een beetje geld en heb neergezet dat ze die moeten verdelen (boeken zijn doorlopende sadaqa).

Ik ga even voor je zoeken, want had wel een voorbeeld model genomen.


Waar heb je zo'n testament laten maken?

Boeken? Maak je een grapje?

21-10-2014, 23:36

Citaat door Nidaa:
Waar heb je zo'n testament laten maken?

Boeken? Maak je een grapje?
Nee, zelf. Een Islamitische testament. Hoe mijn begrafenis volgens de Sunnah gaat verlopen ect. en waar ect. Geen bid3ah.

Met boeken bedoel ik Islamitische kennis... Dat zijn werkelijk waar juwelen. Die moeten na mijn dood verspreid worden zodat ik er doorlopende sadaqa aan heb.
Verder heb ik niks om te verdelen. Geen huis, grond, goud of wat dan ook. Zulke zaken verdienen meer uitleg.

21-10-2014, 23:45
Mijn goud mogen ze verkopen en sadaqa meedoen en kleding aan de armen geven of aan de m.nl leden.

22-10-2014, 00:36
@selsabiel en anderen:

je geld of bezit gaat standaard naar de familieleden die er recht op hebben. zij mogen het houden of weggeven.
je mag niet in je testament zelf beslissen naar wie het gaat, of dat het allemaal als sadaqa weg moet.



@ts: bij notaris gaat moeilijk denk ik.. je moet echt elke keer updaten.

als je bijvoorbeeld geld hebt geleend, al is het 10 euro, dan schrijf je dat meteen op in je testament, als je overlijdt dan kan men dat voor je terug betalen.

hetzelfde geldt als je geld uit hebt geleend, dan schrijf je dat ook op, want als je overlijdt, hoort dat geld terug te komen om ook te verdelen onder de erfgenamen.



wat nog meer in je testament kan, is bijvoorbeeld door wie jij gewassen wil worden

22-10-2014, 00:51

Citaat door robiyaa:
Nee, zelf. Een Islamitische testament. Hoe mijn begrafenis volgens de Sunnah gaat verlopen ect. en waar ect. Geen bid3ah.

Met boeken bedoel ik Islamitische kennis... Dat zijn werkelijk waar juwelen. Die moeten na mijn dood verspreid worden zodat ik er doorlopende sadaqa aan heb.
Verder heb ik niks om te verdelen. Geen huis, grond, goud of wat dan ook. Zulke zaken verdienen meer uitleg.
Als jij dood bent zijn jouw bezittingen niet meer van jou, maar van jouw erfgenamen. Als je van een doorlopende sadaqa wil profiteren dan moet je die tijdens jouw leven verrichten.

22-10-2014, 09:07

Citaat door robiyaa:
Nee, zelf. Een Islamitische testament. Hoe mijn begrafenis volgens de Sunnah gaat verlopen ect. en waar ect. Geen bid3ah.

Met boeken bedoel ik Islamitische kennis... Dat zijn werkelijk waar juwelen. Die moeten na mijn dood verspreid worden zodat ik er doorlopende sadaqa aan heb.
Verder heb ik niks om te verdelen. Geen huis, grond, goud of wat dan ook. Zulke zaken verdienen meer uitleg.


Op die manier, excuses, dacht dat het sarcastisch was hihi.

Goed van je dat je eraan hebt gedacht en altijd handig voor de nabestaanden. Weten je familieleden dat er een testament is? Lijkt me best lastig om dit bespreekbaar te maken, de meeste mensen willen hier helemaal niet aan denken en laten het op z'n beloop.

22-10-2014, 09:09

Citaat door Nerdette.:
Als jij dood bent zijn jouw bezittingen niet meer van jou, maar van jouw erfgenamen. Als je van een doorlopende sadaqa wil profiteren dan moet je die tijdens jouw leven verrichten.


Wie zijn dan jouw erfgenamen volgens de islam? Dus je zou islamitisch gezien geen testament mogen maken met bv naar wie je wil dat je bezit gaat?

22-10-2014, 09:22


Pas ermee op ik heb verschillende keren meegemaakt dat wanneer een testament niet via de notaris is gegaan hij niet rechtsgeldig is en dus jou wil geen wet is en er chaos kan ontstaan

22-10-2014, 09:55

Citaat door DaarInDeLucht:
Wie heeft er al een testament voor zichzelf op laten maken?
En aangezien het in de Islam duidelijk is omschreven hoe de erfrechten zijn verdeeld, vraag ik mij af hoe jullie dit hebben gedaan. Want sommige regels staan toch wel vast volgens de wet in dit land.

Apart bij de notaris opgegeven. Hoe/wat?
Een testament Islamitisch gezien is een wasiya. Dit gebeurt schriftelijk waarin jij je wensen noteert, bv. door wie je gewassen wilt worden, waar je begraven wilt worden, wie wat krijgt van je persoonlijke bezittingen.

Voor de geïnteresseerden kan een voorbeeld van een wasiya hier gepost worden.

Echter is het zo dat Islamitisch de erfenis al bepaald is, zodat je bv. een kind niet kan onterven en je ook geen testament kan laten opmaken.

Woon je in NL, dan gaat het enkel om de bezittingen in NL, bij gebreke aan testament gelden de wettelijke voorwaarden. Hier kan je een testament laten opstellen en werkelijk alles laten opnemen.

Zo kan je de erfenis als erfgename ook verwerpen, wat Islamitisch bv. niet kan (ingeval van schuld).

22-10-2014, 09:58

Citaat door sara1987234:
Er valt bij mij niks te halen, dus heb nog nooit aan een testament gedacht
Het is goed om op te schrijven en dit na te laten wat je graag wilt na je dood of tijdens de doodceremonie.

Dit kan echt gaan van hoe jij je sadaqa wilt tot welke mahram je mag dragen.

Tegenwoordig worden de sadaqat gegeven alsof er feest is, daar waar het voedsel van de dode uit brood, dadels en water bestond, krijg je nu een driegangen menu met een ruime keuze aan koekjes en dessertjes.

Pagina's : [1] 2