Bekijk volle/desktop versie : Al-Sufiyya, Tasawwuf



Pagina's : [1] 2 3 4

04-10-2014, 15:24

Citaat:
Vind het authentieke Soufisme erg interessant. Heeft iemand betrouwbare boeken of informatie over dit/deze onderdeel/stroming?

Wat zijn de oordelen over Jalal ad-Din Rumi, ook wel bekend als Mawlana Rumi?
As Salaamu Alaikum

04-10-2014, 15:27



Citaat:
-

04-10-2014, 15:30
Soms zie ik de achterliggende gedachte niet.

04-10-2014, 15:34
Deze was nog easy

04-10-2014, 15:41


Dat er zoveel verschillende oordelen betreft dit thema zijn. Te gecompliceerd. Moeilijk te doorgronden wat (on)juist is.

Zoiets?

04-10-2014, 16:32
De Mevlevi orde, staat bekend om het rondjes draaien in een wit gewaad met een wollen muts en hulp vragen aan de dode Mevlana.

Om nog maar te zwijgen wat voor rare kufr er in die gedichtenbundel van hem staat...

04-10-2014, 16:46

Citaat door Affectionist:
'The Reality of Tasawwuf [Sūfism] | Shaykh Sālih A…' bekijken op YouTube - The Reality of Tasawwuf [Sūfism] | Shaykh Sālih A…: http://youtu.be/dbMqFENJKH8

Las ergens dat het oude Tasawwuf zich richtte op de liefde en goedheid van Allaah. De emotie, het hart, gevoel. Beheersing hiervan.

En elders las ik weer dat het Soefisme het tegenovergestelde is van het Salafisme. Dus als een Salafist zich uitlaat over het Soufisme zal het hoe dan ook niet neutraal zijn. In zijn ogen uiteraard wel. Ik wil terug naar het oude Soufisme. Terug naar haar oorsprong en hoe zij toen was. Het hedendaagse Soufisme houdt zich met zaken bezig die kunnen leiden tot shirk.

Ben benieuwd wat het filmpje me te bieden heeft.

Citaat:


04-10-2014, 16:48

Citaat door JeWiltmeNiet:
De Mevlevi orde, staat bekend om het rondjes draaien in een wit gewaad met een wollen muts en hulp vragen aan de dode Mevlana.

Om nog maar te zwijgen wat voor rare kufr er in die gedichtenbundel van hem staat...
Daar ga ik meer over opzoeken. Heb je je in zijn werk en leven verdiept? Of heb je dit gewoon ergens snel gelezen/gehoord? Want dit is vaak het stereotype beeld dat men van het hedendaagse Soufisme heeft.

05-10-2014, 00:46
Allaahi 7afdek. Ik kijk er morgen naar Insha Allaah.

Fijne nachtrust alvast en 3eid Mubarak nog.

07-10-2014, 21:47

Citaat door LaNerdette:
Daar ga ik meer over opzoeken. Heb je je in zijn werk en leven verdiept? Of heb je dit gewoon ergens snel gelezen/gehoord? Want dit is vaak het stereotype beeld dat men van het hedendaagse Soufisme heeft.
Ik ben zelfs bij zijn graf geweest.

07-10-2014, 21:59
Er bestaan verschillende verhalen over de herkomst van het soefisme; sommigen menen dat het een spirituele stroming van islam is, maar werkelijk bestond het al voor de komst van islam, maar bekend onder een andere naam.
De kern van het soefisme is om via een weg van innerlijke zelfontplooiing dichter bij het Goddelijke te komen. De kern hiervan is om de strijd aan te gaan met het menselijk 'ego', die ons als mens zijnde beperkt in onze weg naar God. Alleen iemand die zich 'niets' is, is alles. Soefisten zien de ziel als afkomstig van het Goddelijke, zoals een zonnestraal onderdeel is van de zon. Alle zielen hebben de neiging tot 1 oorsprong te komen; God. De ziel krijgt zijn input vanuit onze 'mind' en de mind krijgt zijn input vanuit het lichamelijke.

Lees de Gatha's van Inayat Khan, een enorm interessant boek dat je echt laat denken. Maar wellicht een te moeilijk boek om mee te starten. Aanrader is wellicht ook wel: soefisme, hart van de islam. geschreven door sheik bentounes. Dit boek gaat over het leven van de sheik en een helder beeld hoe hij het soefisme ziet.

07-10-2014, 22:55
Een notificatie waard.

08-10-2014, 00:25


Jalaluddin Rumi speelt een kleine rol in tasawwuf. Hij is meer bekend om zijn boek mathnawi. Ook is er op hem kritiek geuit.

Iemand die zegt dat tasawwuf geen basis heeft in de islam en dat de geleerden deze wetenschap no, is een keiharde leugenaar. Als je authentieke boeken van tasawwuf wilt lezen kun je beginnen met de klassieke boeken van tasawwuf zoals bijvoorbeeld:



Ook kun je beginnen met de ihyaa' van imam al-ghazali. Zijn boeken zijn een aanrader. Onlangs is er een boek van hem vertaald:



http://kennishuys.com/product/beginvandeleiding/

08-10-2014, 00:36
Lees deze topic ook door van broeder Durani i.p.v. de eenzijde salafi informatie die sommigen hier delen:

Zijn alle Soefis dwalenden? NEE
http://forums.marokko.nl/showthread.php?t=4468496&

08-10-2014, 16:47
Bedankt voor alle informatie en tips, leden.

Vooral omdat ik informatie wil over het authentieke Soufisme.

Maar het is ook goed dat dit onderwerp van verschillende kanten belicht wordt.

Pagina's : [1] 2 3 4