Bekijk volle/desktop versie : Kan iemand me helpen?



02-10-2014, 22:03
Assalamou alajkoum,

Morgen vrijdag 3 oktober is de dag van Arafa. Ik heb niet eerder stil gestaan dat deze dag op vrijdag zal vallen.
Wat ik weet is dat je normaal nooit enkel op vrijdag mag vasten, maar de dag ervoor of/en de dag erna. Ik heb vandaag niet kunnen vasten en wil heel graag morgen vasten. Dat betekent dus dat ik zaterdag ook moet vasten, dan is het offerfeest dus ook niet toegestaan om te vasten.
Weet iemand of er voor dergelijke dagen wel uitzondering wordt gemaakt? Dan bedoel ik dus enkel morgen de dag van Arafat vasten?
Ik hoop dat iemand me kan helpen.
Baara Allaho feekom!

02-10-2014, 22:14


[QUOTE=Mo3alima;125243746]Assalamou alajkoum,

Morgen vrijdag 3 oktober is de dag van Arafa. Ik heb niet eerder stil gestaan dat deze dag op vrijdag zal vallen.
Wat ik weet is dat je normaal nooit enkel op vrijdag mag vasten, maar de dag ervoor of/en de dag erna. Ik heb vandaag niet kunnen vasten en wil heel graag morgen vasten. Dat betekent dus dat ik zaterdag ook moet vasten, dan is het offerfeest dus ook niet toegestaan om te vasten.
Weet iemand of er voor dergelijke dagen wel uitzondering wordt gemaakt? Dan bedoel ik dus enkel morgen de dag van Arafat vasten?
Ik hoop dat iemand me kan helpen.
Baara Allaho feekom![/QUOTE


aleykum salam is geen probleem om morgen te vasten omdat deze vrijdag samen komt met el yawm el arafat.
dus je moet geen andere dag bijvasten.. mag allah swt onze vasten accepteren.

02-10-2014, 22:16
http://forums.marokko.nl/showthread.php?t=5118500&p=125215480&viewfull=1#po st125215480

02-10-2014, 23:05
Jazaaki Allaho ghairan!
Heel erg bedankt!!

Moge Allah ons vasten accepteren.

02-10-2014, 23:12



Citaat door Mo3alima:
Jazaaki Allaho ghairan!
Heel erg bedankt!!

Moge Allah ons vasten accepteren.
amien lieverd

02-10-2014, 23:12
Vraagje?

Ik wil morgen graag meedoen met vasten, maar ik heb nog dagen die ik moet inhalen. Mag ik morgen dan gwn mee doen , telt het dan mee ?

02-10-2014, 23:15

Citaat door princessa1:
Vraagje?

Ik wil morgen graag meedoen met vasten, maar ik heb nog dagen die ik moet inhalen. Mag ik morgen dan gwn mee doen , telt het dan mee ?
Shaych `Abdoel-`Aziez bin Baaz (رحمه الله) werd het volgende gevraagd:

Vraag:

Is het toegestaan om de dag van `Arafah te vasten terwijl men nog dagen uitstaande heeft die men moet inhalen van ramadan?

Antwoord:

Degene die hadj verricht dient niet te vasten. Het is een plicht voor hem om niet te vasten op de dag van `Arafah.

Wat betreft degene die geen hadj verricht, voor hem is het aanbevolen om deze dag te vasten omdat het een gezegende dag is. Het vasten van deze dag is een kwijtschelding (van kleine zonden) van het afgelopen en komend jaar. Deze dag bezit dus veel goeds.

Echter degenen die op hadj zijn dienen niet te vasten. Want de profeet (صلى الله عليه و سلم) was niet aan het vasten toen hij in `Arafah stond, en hij verbood het vasten op deze dag.

Voor degene die niet op hadj is, voor hem is het dus toegestaan om te vasten. Echter wanneer hij nog dagen (van ramadan) dient in te halen dan dient hij hier eerst mee te beginnen. En wanneer hij de dag van `Arafah en de negen dagen (van Dhoel-Hidjah) vast ter inhaling van de gemiste dagen, dan is dit goed.

Shaych Mohammed bin Saalih al-`Othaymien (رحمه الله) zei ook:

…Dus degene die de dag van `Arafah of `Aashoera vast terwijl hij nog dagen moet inhalen van ramadan, zijn vasten is correct.

Echter als hij de intentie maakt om deze dag (`Arafah of `Aashoera) te vasten om de gemiste dagen van ramadan in te halen, dan heeft hij twee BELONINGEN! De beloning van `Arafah of `Aashoera en de beloning van het inhalen. Dit geldt voor alle vrijwillige vasten die niet verbonden zijn aan ramadan.

Wat betreft het vasten van de zes dagen van Shawaal, deze zijn verbonden met ramadan en dienen niet gevast te worden totdat men de gemiste dagen van ramadan heeft ingehaald. Wanneer men de (zes) dagen van Shawaal vast voordat men de gemiste dagen heeft ingehaald, dan verkrijgt men deze beloning niet.

Bronnen: http://www.binbaz.org.sa/mat/622 & Madjmoe` Fataawa ibn `Othaymien 20/438
Vertaling: Youssef aboe Safiyyah
Gepubliceerd op: http://www.ahloelhadieth.com